PET-Derived Increased Inflammation in Large Vessels is linked to Relapse-Free Survival in Patients with Giant Cell Arteritis.

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2023-08-01 DOI:10.1055/a-2053-7191
Matthias Fröhlich, Marc Schmalzing, Andreas Buck, Thorsten A Bley, Konstanze V Guggenberger, Rudolf A Werner
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Abstract

Background:  Despite anti-inflammatory treatment, patients with giant cell arteritis (GCA) experience relapse. We aimed to determine respective relapse predictors focusing on [18F]fluorodeoxyglucose ([18F]FDG)-PET-based parameters.

Material and methods:  21 therapy-naïve GCA patients received [18F]FDG-PET/CT. Patients were divided in two groups: those who relapsed during course of disease and those who did not. Median follow up was 15 months. [18F]FDG-PET/CT was analyzed for visual (PET vascular activity score [VAS]) and quantitative parameters, including Target-to-background-Ratio with liver (TBRliver) and jugular vein (TBRjv) serving as reference tissues. In addition, clinical parameters were tested.

Results:  8/21 (38.1 %) had relapse. Clinical parameters could not significantly discriminate between relapse vs no-relapse, including age (p = 0.9) or blood-based inflammatory markers (white blood cell counts [WBC] and c-reactive protein [CRP], p = 0.72, each). PETVAS score could also not differentiate between respective subgroups (p = 0.59). In a quantitative assessment, TBRjv demonstrated a trend towards significance (p = 0.28). TBRliver, however, separated between patients with and without relapse (p = 0.03).

Conclusion:  [18F]FDG PET quantification of vessels may be useful to identify GCA patients prone to relapse during follow-up.

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pet衍生的大血管炎症增加与巨细胞动脉炎患者的无复发生存有关。
背景:尽管进行了抗炎治疗,巨细胞动脉炎(GCA)患者仍会复发。我们的目的是确定各自的复发预测因素,重点是[18F]氟脱氧葡萄糖([18F]FDG)- pet为基础的参数。材料与方法:21例therapy-naïve GCA患者行[18F]FDG-PET/CT。患者被分为两组:在病程中复发的和没有复发的。中位随访时间为15个月。[18F]以肝(TBRliver)和颈静脉(TBRjv)作为参比组织,分析FDG-PET/CT的视觉(PET血管活动评分[VAS])和目标与背景比(target -to-background ratio)等定量参数。此外,还检测了临床参数。结果:8/21(38.1%)复发。包括年龄(p = 0.9)和血液炎症标志物(白细胞计数[WBC]和c反应蛋白[CRP], p = 0.72)在内的临床参数在复发和未复发之间没有显著差异。PETVAS评分也不能区分各个亚组(p = 0.59)。在定量评估中,TBRjv表现出显著性趋势(p = 0.28)。然而,复发患者和未复发患者之间存在差异(p = 0.03)。结论:[18F]血管FDG PET定量可能有助于识别GCA患者在随访中是否容易复发。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
期刊最新文献
The Medical Informatics Initiative and the Network University Medicine - Perspectives for Nuclear Medicine. Combined morphologic-metabolic biomarkers from [18F]FDG-PET/CT stratify prognostic groups in low-risk NSCLC. NuklearMedizin 2024: Abstract-Einreichung bis zum 1. November geöffnet! DGN-Forschungs- und -Förderpreise Preisverleihungen
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