Dose estimates of occupational radiation exposure during radioguided surgery of Tc-99m-PSMA-labeled lymph nodes in recurrent prostate cancer.

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2021-12-01 Epub Date: 2021-11-12 DOI:10.1055/a-1614-6938
Daniel Schmidt, Jirka Grosse, Roman Mayr, Maximilian Burger, Dirk Hellwig
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Abstract

Aim:  [99mTc]Tc-PSMA-based radioguided surgery (TPRS) represents a curative approach for localized relapse of prostate cancer. For its simplified regulatory permission, the radiation protection authorities require a 99mTc- activity below the exemption limit of 10 MBq at the time of surgery. Our aim was to determine the optimal amount of radioactivity (OAR) to comply with that limit and to estimate the maximum number of TPRS procedures per year and surgeon without triggering the full monitoring obligations.

Methods:  In this retrospective study, a dose rate meter was calibrated using measurements on phantoms and from recently injected (1 min p. i.) patients to determine the activity in the patient from measured dose rates. The effective half-life of 99mTc-PSMA-I&S in patients was determined from repeated dose rate measurements to estimate dose parameters of relevance for radiation protection. External exposures of the surgeons were measured with personal dosimeters calibrated in Hp(10). The surgeon's finger dose Hp(0.07) is estimated from radioactivity measured in resected lymph nodes. Potenzial incorporations were estimated for an activity of 10 MBq.

Results:  From the first 6 subsequent patients, an effective half-life of 4.15 h was observed. Assuming an operation time 24 h p. i., the OAR was 550 MBq. Operations lasting in average 2 h in a distance of 0.25 m to the patient imply a body dose for surgeons of 4.16 µSv per procedure. Based on these estimates, the surgeon's Hp(10) is less than 1 mSv per year with up to 241 operations per year. Hp(0.07) and potential incorporation of activity do not lead to further limitations.

Summary:  All radiation protection regulations are met with adherence to OAR recommended here without triggering the full monitoring obligations from radiation protection regulations.

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复发性前列腺癌tc -99m- psma标记淋巴结放射引导手术期间职业辐射暴露剂量估计
目的:[99mTc]基于tc - psma的放射引导手术(TPRS)是治疗前列腺癌局部复发的有效方法。对于简化的监管许可,辐射防护当局要求在手术时99mTc-活动低于10mbq的豁免限制。我们的目的是确定符合该限值的最佳放射性量(OAR),并在不触发全面监测义务的情况下估计每年TPRS手术和外科医生的最大数量。方法:在这项回顾性研究中,使用对幻影和最近注射(1分钟)患者的测量校准剂量率计,以根据测量的剂量率确定患者的活动性。99mTc-PSMA-I&S在患者体内的有效半衰期通过重复剂量率测量来确定,以估计与辐射防护相关的剂量参数。外科医生的外部照射用Hp校准的个人剂量计测量(10)。外科医生的手指剂量Hp(0.07)是根据切除淋巴结的放射性测量来估计的。估计潜在的合并活动为10 MBq。结果:前6例患者的有效半衰期为4.15 h。假设操作时间为24h / p。,桨速为550 MBq。在距患者0.25 m的距离上平均持续2小时的手术意味着外科医生每次手术的身体剂量为4.16µSv。根据这些估计,外科医生的Hp(10)每年小于1 mSv,每年多达241例手术。Hp(0.07)和潜在的合并活性不会导致进一步的限制。摘要:所有辐射防护法规都符合此处建议的OAR,而不会触发辐射防护法规的全部监测义务。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
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The Medical Informatics Initiative and the Network University Medicine - Perspectives for Nuclear Medicine. Combined morphologic-metabolic biomarkers from [18F]FDG-PET/CT stratify prognostic groups in low-risk NSCLC. NuklearMedizin 2024: Abstract-Einreichung bis zum 1. November geöffnet! DGN-Forschungs- und -Förderpreise Preisverleihungen
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