Treatment outcome and identification of factors influencing overall survival after Lu-177-PSMA-617 radioligand therapy in metastatic prostate cancer.

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2022-02-01 Epub Date: 2021-12-16 DOI:10.1055/a-1670-9500
Charlotte A Schneider, Philipp Täger, Jochen Hammes, Thomas Fischer, Alexander Drzezga, David Pfister, Axel Heidenreich, Matthias Schmidt
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引用次数: 4

Abstract

Objective: To examine the clinical benefit of Lu-177-PSMA-617 radioligand therapy for patients with metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC).

Patients and methods: Between November 2014 and December 2018, a total of 56 consecutive patients (median age 69.5 years; range 55-84 years) with mCRPC were included in this retrospective analysis. Patients received between 1 and 4 therapy cycles with a mean activity of 6.8 GBq per cycle. Biochemical response was evaluated using Prostate Cancer Working Group Criteria 3 (PCWG 3). Survival was assessed using Kaplan-Meier estimates and Cox proportional hazards regression analysis. This retrospective study was approved by the local ethics committee.

Results: A total of 139 treatment cycles with Lu-177-PSMA-617 were performed. A decline of 50% or more of prostate-specific antigen (PSA) level occurred in 54% and a PSA decline of any amount in 65% of patients. The estimated median overall survival (OS) was 16 months, in the chemotherapy subgroup 14 months. A longer OS was associated with a PSA-decline ≥50%, more than 2 cycles of therapy, cumulative activity >15 GBq and an initial alkaline phosphatase ≤ 220 [U/l]. These identified predictors remained significant on uni- and multivariate Cox regression analysis. Moreover, 40% of the patients who were non-responders after the first therapy cycle turned into responders after the second one.

Conclusion: PSA-decline ≥50%, a cumulative activity >15 GBq and an initial alkaline phosphatase ≤ 220 [U/l] were identified as key predictors of prolonged OS in patients with mCRPC. In contrast rapid clinical deterioration mostly due to skeletal carcinomatosis resulted in early treatment failure.

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转移性前列腺癌的Lu-177-PSMA-617放射配体治疗后的治疗结果和影响总生存的因素
目的:探讨Lu-177-PSMA-617放射治疗转移性去势抵抗性前列腺癌(mCRPC)的临床疗效。患者和方法:2014年11月至2018年12月,共连续56例患者(中位年龄69.5岁;年龄55-84岁)的mCRPC患者纳入回顾性分析。患者接受1 - 4个治疗周期,每个周期的平均活度为6.8 GBq。使用前列腺癌工作组标准3 (PCWG 3)评估生化反应。使用Kaplan-Meier估计和Cox比例风险回归分析评估生存率。本回顾性研究得到了当地伦理委员会的批准。结果:Lu-177-PSMA-617共进行了139个治疗周期。54%的患者前列腺特异性抗原(PSA)水平下降50%或以上,65%的患者PSA有一定程度的下降。估计中位总生存期(OS)为16个月,化疗亚组为14个月。较长的生存期与psa下降≥50%、超过2个治疗周期、累积活性>15 GBq和初始碱性磷酸酶≤220 [U/l]相关。这些确定的预测因子在单因素和多因素Cox回归分析中仍然显著。此外,在第一个治疗周期后无反应的患者中有40%在第二个治疗周期后转为反应。结论:psa下降≥50%,累积活性>15 GBq,初始碱性磷酸酶≤220 [U/l]是mCRPC患者延长OS的关键预测因素。相反,由于骨癌的快速临床恶化导致早期治疗失败。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
期刊最新文献
The Medical Informatics Initiative and the Network University Medicine - Perspectives for Nuclear Medicine. Combined morphologic-metabolic biomarkers from [18F]FDG-PET/CT stratify prognostic groups in low-risk NSCLC. NuklearMedizin 2024: Abstract-Einreichung bis zum 1. November geöffnet! DGN-Forschungs- und -Förderpreise Preisverleihungen
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