[Radioiodine testing in clinical routine: Status in Germany 2021].

IF 1 4区 医学 Q4 RADIOLOGY, NUCLEAR MEDICINE & MEDICAL IMAGING Nuklearmedizin-nuclear Medicine Pub Date : 2022-10-01 Epub Date: 2022-06-29 DOI:10.1055/a-1868-5116
Paniz Akbarzadeh Taghavi, Tobias Fabiunke, Winfried Brenner
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引用次数: 1

Abstract

Introduction and aim: According to the German guideline on Radiation Protection in Medicine, the activity to be applied for radioiodine therapy of benign thyroid diseases is determined for each patient by means of the radioiodine test (RJT). The aim of this study is to record the different parameters of the RJT.

Material and methods: A web-based questionnaire was sent to all nuclear medicine departments in Germany via the DGN office. Parameters regarding tracer and activity, type of probe measurement, number and timing of measurements, use of fixed effective half-lives (eHWZ), calculation model and organ doses were requested. An assessment of continuous measurement of the thyroid iodine uptake over seven days by a wearable probe system was also requested.

Results: 38 of 94 facilities responded to the questionnaire. Major differences in RJT implementation were found concerning the parameters number and timing of measurements, probe-patient distance, use of fixed disease-specific eHWZ, and intended organ dose. Despite the DGN Guideline and DIN 6861-1, 74% of the facilities still use the simplified Marinelli formula from the DGN Recommendation of 1998. Only 8% have switched to the two-compartment model. 84% of the institutions expect that a wearable probe system could improve the calculation of the radioiodine activity necessary for treatment, but only 57% expect an improvement in the therapeutic outcome.

Conclusions: The methodology of RJT in Germany is heterogeneous and still based on the "Marinelli method" in most institutions despite new guidelines and recommendations. A continuous measurement of the iodine kinetics using a wearable probe system could result in further improving the radioiodine test in addition to the newer calculation algorithms.

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[临床常规放射性碘检测:2021年德国现状]。
简介和目的:根据德国《医学辐射防护指南》,通过放射性碘试验(RJT)确定每个患者用于良性甲状腺疾病放射性碘治疗的活度。本研究的目的是记录RJT的不同参数。材料和方法:通过DGN办公室向德国所有核医学部门发送了一份基于网络的调查问卷。要求提供有关示踪剂和活度、探针测量类型、测量次数和时间、固定有效半衰期(eHWZ)的使用、计算模型和器官剂量的参数。还要求对可穿戴探针系统在7天内连续测量甲状腺碘摄入量进行评估。结果:94家机构中有38家回复了问卷。RJT实施的主要差异涉及测量的参数数量和时间、探针与患者的距离、固定疾病特异性eHWZ的使用和预期器官剂量。尽管有DGN指南和DIN 6861-1, 74%的设施仍然使用1998年DGN建议中的简化Marinelli公式。只有8%的人选择了双车厢车型。84%的机构期望可穿戴探针系统可以改善治疗所需放射性碘活度的计算,但只有57%的机构期望改善治疗结果。结论:尽管有新的指导方针和建议,德国RJT的方法论是异质的,在大多数机构中仍然基于“Marinelli方法”。使用可穿戴探针系统对碘动力学进行连续测量,除了更新的计算算法外,还可以进一步改进放射性碘测试。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
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来源期刊
CiteScore
1.70
自引率
13.30%
发文量
267
审稿时长
>12 weeks
期刊介绍: Als Standes- und Fachorgan (Organ von Deutscher Gesellschaft für Nuklearmedizin (DGN), Österreichischer Gesellschaft für Nuklearmedizin und Molekulare Bildgebung (ÖGN), Schweizerischer Gesellschaft für Nuklearmedizin (SGNM, SSNM)) von hohem wissenschaftlichen Anspruch befasst sich die CME-zertifizierte Nuklearmedizin/ NuclearMedicine mit Diagnostik und Therapie in der Nuklearmedizin und dem Strahlenschutz: Originalien, Übersichtsarbeiten, Referate und Kongressberichte stellen aktuelle Themen der Diagnose und Therapie dar. Ausführliche Berichte aus den DGN-Arbeitskreisen, Nachrichten aus Forschung und Industrie sowie Beschreibungen innovativer technischer Geräte, Einrichtungen und Systeme runden das Konzept ab. Die Abstracts der Jahrestagungen dreier europäischer Fachgesellschaften sind Bestandteil der Kongressausgaben. Nuklearmedizin erscheint regelmäßig mit sechs Ausgaben pro Jahr und richtet sich vor allem an Nuklearmediziner, Radiologen, Strahlentherapeuten, Medizinphysiker und Radiopharmazeuten.
期刊最新文献
The Medical Informatics Initiative and the Network University Medicine - Perspectives for Nuclear Medicine. Combined morphologic-metabolic biomarkers from [18F]FDG-PET/CT stratify prognostic groups in low-risk NSCLC. NuklearMedizin 2024: Abstract-Einreichung bis zum 1. November geöffnet! DGN-Forschungs- und -Förderpreise Preisverleihungen
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