Gábor Szabó, Attila Bokor, Veronika Fancsovits, Ezgi Darici Kurt, Theresa Hudelist, Gernot Hudelist
{"title":"经阴道超声对梨状肌和骶神经根近端进行标准化测量。","authors":"Gábor Szabó, Attila Bokor, Veronika Fancsovits, Ezgi Darici Kurt, Theresa Hudelist, Gernot Hudelist","doi":"10.1055/a-2521-9321","DOIUrl":null,"url":null,"abstract":"<p><strong>Objective: </strong>To identify the sonomorphological appearance and to measure the thickness of the piriformis muscle (PM) and the proximal portion of the sacral nerve roots S1-S3 in healthy premenopausal women.</p><p><strong>Materials and methods: </strong>This prospective multicentric observational study included a consecutive series of women undergoing transvaginal sonography (TVS) at two tertiary gynecological referral centers. Standardized assessment of the pelvic organs was performed followed by an attempt to visualize the right and left PM and sacral nerve roots S1-S3 at their origin in proximity to the sacral neuroforamen. Visualization rates, diameters of the muscle and nerve thickness and the time needed to identify the PM were recorded.</p><p><strong>Results: </strong>305 patients were included in the study. In 293 women (96.1%) PM was identified bilaterally. The median diameter of the right PM was 18.3mm and 18.4mm on the left side. S1 nerve roots were succesfully identified bilaterally in 224 (73.4%) patients. Their right and left median diameters were 4.8mm. Both S2 nerves were succesfully identified in 215 (70.5%) patients. Their median diameter were 4.3mm on both sides. S3 nerve roots were succesfully identified in 203 (66.6%) patients. Their median diameter were 3.2mm on both sides.</p><p><strong>Conclusion: </strong>We describe methods which allow consistent and rapid identification of the PM and the S1-S3 sacral nerve roots using TVS. Visualization of the PM and the proximal portion of the sacral plexus may be useful regarding identification of pathological changes in PM thickness and could help to distinguish perineural cysts from other gynecological pathologies. Ziel: Die Beschreibung der sonomorphologischen Merkmale als auch die standardisierte Messung des Durchmessers des Musculus piriformis (PM) und der proximalen Anteile der Sakralnervenwurzel (SNW) S1-S3 bei prämenopausalen Frauen.</p><p><strong>Material und methoden: </strong>Diese prospektive Beobachtungsstudie umfasste konsekutiv untersuchte Patientinnen an zwei tertiären gynäkologischen Referenzzentren. Nach standardisierter Beurteilung der Beckenorgane wurde versucht beide PM, deren Durchmesser und die proximalen Anteile der SNW S1-S3 an ihrem Ursprung in der Nähe des Sakralneuroforamens transvaginalsonografisch (TVS) darzustellen. Ergebnisse: Von 305 wurden bei 293 (96,1%) Patientinnen der PM beidseitig detektiert. Der mediane Durchmesser des rechten PM betrug 18,3 mm und des linken PM lag bei 18,4 mm. Die S1-Nervenwurzel (NW) wurde beidseitig bei 224/305 (73,4%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S1-NW betrug an beiden Seiten 4,8 mm. Beide S2-NW wurden bei 215/305 (70,5%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S2-NW betrug 4,3 mm an beiden Seiten. Schließlich wurden bei 203/305 (66,6%) Patientinnen S3-NW erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S3-NW betrug 3,2 mm an beiden Seiten. Schlussfolgerungen: Die Identifizierung des PM durch TVS ist allermeist möglich mit obig angegebenen Referenzwerten der PM-Dicke. Die SNW S1-S3 können bei der Mehrheit der Patientinnen mittels TVS an ihrem Ursprung identifiziert werden. Die Visualisierung des PM und des proximalen Anteils des Plexus Sacralis ist bei pathologischen Veränderungen des PM oder der Differentialdiagnose von Adnextumoren und Perineuralzysten von Bedeutung.</p>","PeriodicalId":49400,"journal":{"name":"Ultraschall in Der Medizin","volume":" ","pages":""},"PeriodicalIF":3.1000,"publicationDate":"2025-01-21","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":"0","resultStr":"{\"title\":\"Standardized measurement of the piriformis muscle and the proximal portion of the sacral nerve roots using transvaginal ultrasound.\",\"authors\":\"Gábor Szabó, Attila Bokor, Veronika Fancsovits, Ezgi Darici Kurt, Theresa Hudelist, Gernot Hudelist\",\"doi\":\"10.1055/a-2521-9321\",\"DOIUrl\":null,\"url\":null,\"abstract\":\"<p><strong>Objective: </strong>To identify the sonomorphological appearance and to measure the thickness of the piriformis muscle (PM) and the proximal portion of the sacral nerve roots S1-S3 in healthy premenopausal women.</p><p><strong>Materials and methods: </strong>This prospective multicentric observational study included a consecutive series of women undergoing transvaginal sonography (TVS) at two tertiary gynecological referral centers. Standardized assessment of the pelvic organs was performed followed by an attempt to visualize the right and left PM and sacral nerve roots S1-S3 at their origin in proximity to the sacral neuroforamen. Visualization rates, diameters of the muscle and nerve thickness and the time needed to identify the PM were recorded.</p><p><strong>Results: </strong>305 patients were included in the study. In 293 women (96.1%) PM was identified bilaterally. The median diameter of the right PM was 18.3mm and 18.4mm on the left side. S1 nerve roots were succesfully identified bilaterally in 224 (73.4%) patients. Their right and left median diameters were 4.8mm. Both S2 nerves were succesfully identified in 215 (70.5%) patients. Their median diameter were 4.3mm on both sides. S3 nerve roots were succesfully identified in 203 (66.6%) patients. Their median diameter were 3.2mm on both sides.</p><p><strong>Conclusion: </strong>We describe methods which allow consistent and rapid identification of the PM and the S1-S3 sacral nerve roots using TVS. Visualization of the PM and the proximal portion of the sacral plexus may be useful regarding identification of pathological changes in PM thickness and could help to distinguish perineural cysts from other gynecological pathologies. Ziel: Die Beschreibung der sonomorphologischen Merkmale als auch die standardisierte Messung des Durchmessers des Musculus piriformis (PM) und der proximalen Anteile der Sakralnervenwurzel (SNW) S1-S3 bei prämenopausalen Frauen.</p><p><strong>Material und methoden: </strong>Diese prospektive Beobachtungsstudie umfasste konsekutiv untersuchte Patientinnen an zwei tertiären gynäkologischen Referenzzentren. Nach standardisierter Beurteilung der Beckenorgane wurde versucht beide PM, deren Durchmesser und die proximalen Anteile der SNW S1-S3 an ihrem Ursprung in der Nähe des Sakralneuroforamens transvaginalsonografisch (TVS) darzustellen. Ergebnisse: Von 305 wurden bei 293 (96,1%) Patientinnen der PM beidseitig detektiert. Der mediane Durchmesser des rechten PM betrug 18,3 mm und des linken PM lag bei 18,4 mm. Die S1-Nervenwurzel (NW) wurde beidseitig bei 224/305 (73,4%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S1-NW betrug an beiden Seiten 4,8 mm. Beide S2-NW wurden bei 215/305 (70,5%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S2-NW betrug 4,3 mm an beiden Seiten. Schließlich wurden bei 203/305 (66,6%) Patientinnen S3-NW erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S3-NW betrug 3,2 mm an beiden Seiten. Schlussfolgerungen: Die Identifizierung des PM durch TVS ist allermeist möglich mit obig angegebenen Referenzwerten der PM-Dicke. Die SNW S1-S3 können bei der Mehrheit der Patientinnen mittels TVS an ihrem Ursprung identifiziert werden. Die Visualisierung des PM und des proximalen Anteils des Plexus Sacralis ist bei pathologischen Veränderungen des PM oder der Differentialdiagnose von Adnextumoren und Perineuralzysten von Bedeutung.</p>\",\"PeriodicalId\":49400,\"journal\":{\"name\":\"Ultraschall in Der Medizin\",\"volume\":\" \",\"pages\":\"\"},\"PeriodicalIF\":3.1000,\"publicationDate\":\"2025-01-21\",\"publicationTypes\":\"Journal Article\",\"fieldsOfStudy\":null,\"isOpenAccess\":false,\"openAccessPdf\":\"\",\"citationCount\":\"0\",\"resultStr\":null,\"platform\":\"Semanticscholar\",\"paperid\":null,\"PeriodicalName\":\"Ultraschall in Der Medizin\",\"FirstCategoryId\":\"3\",\"ListUrlMain\":\"https://doi.org/10.1055/a-2521-9321\",\"RegionNum\":3,\"RegionCategory\":\"医学\",\"ArticlePicture\":[],\"TitleCN\":null,\"AbstractTextCN\":null,\"PMCID\":null,\"EPubDate\":\"\",\"PubModel\":\"\",\"JCR\":\"Q1\",\"JCRName\":\"ACOUSTICS\",\"Score\":null,\"Total\":0}","platform":"Semanticscholar","paperid":null,"PeriodicalName":"Ultraschall in Der Medizin","FirstCategoryId":"3","ListUrlMain":"https://doi.org/10.1055/a-2521-9321","RegionNum":3,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":null,"EPubDate":"","PubModel":"","JCR":"Q1","JCRName":"ACOUSTICS","Score":null,"Total":0}
引用次数: 0
摘要
目的:探讨健康绝经前妇女梨状肌(PM)和骶神经根近端S1-S3的形态特征及厚度。材料和方法:这项前瞻性多中心观察性研究包括在两个三级妇科转诊中心连续接受阴道超声检查(TVS)的妇女。对盆腔器官进行标准化评估,然后尝试在靠近骶神经孔的位置观察左右PM和骶神经根S1-S3的起源。记录可视化率、肌肉直径和神经厚度以及识别PM所需的时间。结果:305例患者纳入研究。293名女性(96.1%)双侧确诊PM。右侧PM中位直径18.3mm,左侧PM中位直径18.4mm。224例(73.4%)患者成功识别双侧S1神经根。左、右中位直径4.8mm。215例(70.5%)患者成功识别出2条S2神经。双侧中位直径为4.3mm。203例(66.6%)患者成功识别S3神经根。两侧中位直径3.2mm。结论:我们描述了使用TVS对PM和S1-S3骶神经根进行一致和快速识别的方法。PM和骶神经丛近端部的可视化可能有助于识别PM厚度的病理变化,并有助于将神经周围囊肿与其他妇科疾病区分开来。Ziel: Die Beschreibung der sononomorphologischen Merkmale也auch Die standardisierte Messung des Durchmessers des musriformis (PM)和der proximalen Anteile der Sakralnervenwurzel (SNW) S1-S3 bei prämenopausalen Frauen。材料和方法:临床前瞻性beobachtungsstudy, unfasste konsekutitiv . patientinen and zwei tertiären gynäkologischen Referenzzentren。每个标准鉴别器Beurteilung der Beckenorgane wurde versuder PM, deren Durchmesser和die近端antele der SNW S1-S3和ihrem Ursprung der Nähe des sakralal神经孔经阴道超声检查(TVS) darzusten。医学进展:Von 305 wurden bei 293 (96,1%) patientinen der PM beidseitig detektiert。中间的Durchmesser的rechten PM在18.3 mm之间,链接PM在18.4 mm之间。Die S1-Nervenwurzel (NW) wurde beidseitig bei 224/305 (73,4%) patientinen erfolgrerich identifiiert。中位Durchmesser为S1-NW,前后为4,8 mm。Beide S2-NW wurden bei 215/305(70.5%)。中间的Durchmesser Der S2-NW在4,3 mm之间,在Seiten之间。Schließlich wurden bei 203/305 (66.6%) Patientinnen S3-NW erfolgreich identifiziert。中间的Durchmesser Der S3-NW在3.2 mm之间,在Seiten之间。研究:PM- dicke过敏症的诊断与诊断möglich mit obigegebenen Referenzwerten der PM- dicke。Die SNW S1-S3 können beder Mehrheit der Patientinnen mittelels TVS and ihrem unsprung identifiziert werden。神经神经丛前肢病变与近端骶神经丛前肢病变的鉴别诊断与病理分析Veränderungen
Standardized measurement of the piriformis muscle and the proximal portion of the sacral nerve roots using transvaginal ultrasound.
Objective: To identify the sonomorphological appearance and to measure the thickness of the piriformis muscle (PM) and the proximal portion of the sacral nerve roots S1-S3 in healthy premenopausal women.
Materials and methods: This prospective multicentric observational study included a consecutive series of women undergoing transvaginal sonography (TVS) at two tertiary gynecological referral centers. Standardized assessment of the pelvic organs was performed followed by an attempt to visualize the right and left PM and sacral nerve roots S1-S3 at their origin in proximity to the sacral neuroforamen. Visualization rates, diameters of the muscle and nerve thickness and the time needed to identify the PM were recorded.
Results: 305 patients were included in the study. In 293 women (96.1%) PM was identified bilaterally. The median diameter of the right PM was 18.3mm and 18.4mm on the left side. S1 nerve roots were succesfully identified bilaterally in 224 (73.4%) patients. Their right and left median diameters were 4.8mm. Both S2 nerves were succesfully identified in 215 (70.5%) patients. Their median diameter were 4.3mm on both sides. S3 nerve roots were succesfully identified in 203 (66.6%) patients. Their median diameter were 3.2mm on both sides.
Conclusion: We describe methods which allow consistent and rapid identification of the PM and the S1-S3 sacral nerve roots using TVS. Visualization of the PM and the proximal portion of the sacral plexus may be useful regarding identification of pathological changes in PM thickness and could help to distinguish perineural cysts from other gynecological pathologies. Ziel: Die Beschreibung der sonomorphologischen Merkmale als auch die standardisierte Messung des Durchmessers des Musculus piriformis (PM) und der proximalen Anteile der Sakralnervenwurzel (SNW) S1-S3 bei prämenopausalen Frauen.
Material und methoden: Diese prospektive Beobachtungsstudie umfasste konsekutiv untersuchte Patientinnen an zwei tertiären gynäkologischen Referenzzentren. Nach standardisierter Beurteilung der Beckenorgane wurde versucht beide PM, deren Durchmesser und die proximalen Anteile der SNW S1-S3 an ihrem Ursprung in der Nähe des Sakralneuroforamens transvaginalsonografisch (TVS) darzustellen. Ergebnisse: Von 305 wurden bei 293 (96,1%) Patientinnen der PM beidseitig detektiert. Der mediane Durchmesser des rechten PM betrug 18,3 mm und des linken PM lag bei 18,4 mm. Die S1-Nervenwurzel (NW) wurde beidseitig bei 224/305 (73,4%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S1-NW betrug an beiden Seiten 4,8 mm. Beide S2-NW wurden bei 215/305 (70,5%) Patientinnen erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S2-NW betrug 4,3 mm an beiden Seiten. Schließlich wurden bei 203/305 (66,6%) Patientinnen S3-NW erfolgreich identifiziert. Der mediane Durchmesser der S3-NW betrug 3,2 mm an beiden Seiten. Schlussfolgerungen: Die Identifizierung des PM durch TVS ist allermeist möglich mit obig angegebenen Referenzwerten der PM-Dicke. Die SNW S1-S3 können bei der Mehrheit der Patientinnen mittels TVS an ihrem Ursprung identifiziert werden. Die Visualisierung des PM und des proximalen Anteils des Plexus Sacralis ist bei pathologischen Veränderungen des PM oder der Differentialdiagnose von Adnextumoren und Perineuralzysten von Bedeutung.
期刊介绍:
Ultraschall in der Medizin / European Journal of Ultrasound publishes scientific papers and contributions from a variety of disciplines on the diagnostic and therapeutic applications of ultrasound with an emphasis on clinical application. Technical papers with a physiological theme as well as the interaction between ultrasound and biological systems might also occasionally be considered for peer review and publication, provided that the translational relevance is high and the link with clinical applications is tight. The editors and the publishers reserve the right to publish selected articles online only. Authors are welcome to submit supplementary video material. Letters and comments are also accepted, promoting a vivid exchange of opinions and scientific discussions.