{"title":"Wann Sonographie peripherer Nerven?","authors":"David Weise","doi":"10.1016/j.neulab.2016.12.001","DOIUrl":null,"url":null,"abstract":"<div><p>Der hochauflösende Ultraschall hat in den letzten Jahren zunehmende Bedeutung in der Diagnostik peripherer neurologischer Erkrankungen gewonnen. Mit dem Ultraschall lässt sich ein Großteil der peripheren Nerven der oberen und unteren Extremitäten verlässlich darstellen. Der Ultraschall stellt dabei eine komplementäre Methode zur Elektrophysiologie dar, mit der wichtige morphologische Informationen pathologischer Veränderungen der Nerven selbst wie auch deren Umgebungsgewebe erhoben werden können. Sonographisch lässt sich häufig der Schädigungsort präzise lokalisieren und ätiologische Zusatzinformationen erhalten. Die wichtigsten Indikationen des Nervenultraschalls stellen die Diagnostik von Engpasssyndromen, traumatischen Nervenverletzungen, Raumforderungen am peripheren Nerven und (entzündliche) Polyneuropathien dar.</p></div><div><p>High-resolution ultrasound has gained a growing importance in the diagnostic work-up of peripheral nerve disorders in recent times. By means of ultrasound most peripheral nerves of the upper and lower extremities can reliably be visualized. Ultrasound is considered as a complementary method to nerve conduction studies that provides additional information on morphologic changes of the nerve's structure and of its surrounding tissue. It further enables more precise localization of nerval lesion as well as other information about the underlying etiology. The most important indications for ultrasonography are entrapment syndromes like the carpal or cubital tunnel syndrome, traumatic nerve injuries, benign nerve sheath tumors and inflammatory neuropathies.</p></div>","PeriodicalId":35874,"journal":{"name":"Neurophysiologie-Labor","volume":"39 1","pages":"Pages 34-44"},"PeriodicalIF":0.0000,"publicationDate":"2017-03-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/j.neulab.2016.12.001","citationCount":"0","resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":null,"PeriodicalName":"Neurophysiologie-Labor","FirstCategoryId":"1085","ListUrlMain":"https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1439484716300539","RegionNum":0,"RegionCategory":null,"ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":null,"EPubDate":"","PubModel":"","JCR":"Q4","JCRName":"Medicine","Score":null,"Total":0}
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Abstract
Der hochauflösende Ultraschall hat in den letzten Jahren zunehmende Bedeutung in der Diagnostik peripherer neurologischer Erkrankungen gewonnen. Mit dem Ultraschall lässt sich ein Großteil der peripheren Nerven der oberen und unteren Extremitäten verlässlich darstellen. Der Ultraschall stellt dabei eine komplementäre Methode zur Elektrophysiologie dar, mit der wichtige morphologische Informationen pathologischer Veränderungen der Nerven selbst wie auch deren Umgebungsgewebe erhoben werden können. Sonographisch lässt sich häufig der Schädigungsort präzise lokalisieren und ätiologische Zusatzinformationen erhalten. Die wichtigsten Indikationen des Nervenultraschalls stellen die Diagnostik von Engpasssyndromen, traumatischen Nervenverletzungen, Raumforderungen am peripheren Nerven und (entzündliche) Polyneuropathien dar.
High-resolution ultrasound has gained a growing importance in the diagnostic work-up of peripheral nerve disorders in recent times. By means of ultrasound most peripheral nerves of the upper and lower extremities can reliably be visualized. Ultrasound is considered as a complementary method to nerve conduction studies that provides additional information on morphologic changes of the nerve's structure and of its surrounding tissue. It further enables more precise localization of nerval lesion as well as other information about the underlying etiology. The most important indications for ultrasonography are entrapment syndromes like the carpal or cubital tunnel syndrome, traumatic nerve injuries, benign nerve sheath tumors and inflammatory neuropathies.