中医穴位眼保健操对干眼症患者的疗效和安全性:随机对照试验。

IF 1.1 4区 医学 Q3 INTEGRATIVE & COMPLEMENTARY MEDICINE Complementary Medicine Research Pub Date : 2024-01-01 Epub Date: 2024-02-08 DOI:10.1159/000536516
Pavasut Leedasawat, Paradi Sangvatanakul, Parunkul Tungsukruthai, Chuntida Kamalashiran, Pratya Phetkate, Promporn Patarajierapun, Kusuma Sriyakul
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The intervention program lasted 12 weeks.</p><p><strong>Main outcome measures: </strong>Ocular Surface Disease Index (OSDI), tear break-up time (TBUT), Schirmer-I test (SIT), corneal surface staining (CSS), and self-recorded forms for safety and adverse effects were measured at baseline, week 4, and week 12. An independent sample t test, paired t test, and repeated measures (ANOVA) were used to compare results between both groups, study visits, and primary and secondary outcome measurements, respectively. The p values &lt;0.05 were considered statistically significant.</p><p><strong>Results: </strong>The characteristics were not statistically different between both groups at the baseline. The mean OSDI scores were significantly reduced in both groups at week 4 and week 12 compared to baseline (p value &lt;0.05). Additionally, both CEA and STD showed significant improvement in TBUT and SIT (p value &lt;0.05). CSS was significantly improved only in the CEA groups (p value &lt;0.05). 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Mit dieser Studie sollte die Wirksamkeit und Sicherheit von CEA bewertet werden.<title>Methoden</title>Am Thammasat-Universitätsklinikum in Thailand wurde eine einfach verblindete, randomisierte, kontrollierte Studie mit 56 Teilnehmern im Alter von 20 bis 60 Jahren durchgeführt, die zu gleichen Teilen zwei Gruppen zugewiesen wurden: die Behandlungsgruppe mit CEA und die Kontrollgruppe, die die Standard-Lidhygienebehandlung erhielt (STD). Das Interventionsprogramm dauerte 12 Wochen. Die Haupt-Zielkriterien, der Ocular Surface Disease Index (OSDI), die Tränenfilmaufreisszeit (tear break-up time, TBUT), der Schirmer-I-Test (SIT), das Corneal Surface Staining (CSS) und Selbstauskunftsformulare zur Sicherheit und zu unerwünschten Wirkungen wurden zu Beginn der Behandlung, in Woche 4 und in Woche 12 ermittelt. Für den Vergleich der Ergebnisse zwischen den beiden Gruppen, den Studienvisiten bzw. den primären und sekundären Zielkriterien wurden ein <italic>t</italic> Test für unabhängige Stichproben, ein <italic>t</italic> Test für paarige Stichproben und eine ANOVA mit Messwiederholungen verwendet. <italic>p</italic>-Werte &lt;0,05 galten als statistisch signifikant.<title>Ergebnisse</title>Hinsichtlich der Merkmale bestand zwischen den beiden Gruppen kein statistischer Unterschied bei Studienbeginn. In beiden Gruppen fielen die mittleren OSDI-Scores in Woche 4 und Woche 12 im Vergleich zum Ausgangswert signifikant geringer aus (<italic>p</italic>-Wert &lt;0,05). Darüber hinaus zeigten sowohl die CEA- als auch die STD-Gruppe eine signifikante Verbesserung der TBUT- und SIT-Werte (<italic>p</italic>-Wert &lt;0,05). Das CSS verbesserte sich nur in der CEA-Gruppe signifikant (<italic>p</italic>-Wert &lt;0,05). 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Mit dieser Studie sollte die Wirksamkeit und Sicherheit von CEA bewertet werden.<title>Methoden</title>Am Thammasat-Universitätsklinikum in Thailand wurde eine einfach verblindete, randomisierte, kontrollierte Studie mit 56 Teilnehmern im Alter von 20 bis 60 Jahren durchgeführt, die zu gleichen Teilen zwei Gruppen zugewiesen wurden: die Behandlungsgruppe mit CEA und die Kontrollgruppe, die die Standard-Lidhygienebehandlung erhielt (STD). Das Interventionsprogramm dauerte 12 Wochen. Die Haupt-Zielkriterien, der Ocular Surface Disease Index (OSDI), die Tränenfilmaufreisszeit (tear break-up time, TBUT), der Schirmer-I-Test (SIT), das Corneal Surface Staining (CSS) und Selbstauskunftsformulare zur Sicherheit und zu unerwünschten Wirkungen wurden zu Beginn der Behandlung, in Woche 4 und in Woche 12 ermittelt. 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摘要

简介干眼症(DED)是一个日益严重的全球性问题,与过长的数字屏幕时间有关。中式穴位眼保健操(CEA)是一套在共用 CA 穴位上进行自我按摩的方法,已被用于减轻与视觉相关的眼部症状,并可能作为 DED 的替代治疗方法。本研究旨在评估 CEA 的有效性和安全性:泰国 Thammasat 大学医院进行了一项单盲随机对照试验,招募了 56 名年龄在 20-60 岁之间的参与者,平均分为两组:CEA 治疗组和标准眼睑卫生治疗(STD)对照组。干预计划为期 12 周:在基线、第 4 周和第 12 周测量眼表疾病指数 (OSDI)、泪液破裂时间 (TBUT)、Schirmer I 测试 (SIT)、角膜表面染色 (CSS),以及安全性和不良反应自我记录表。分别采用独立样本 t 检验、配对 t 检验和重复测量(方差分析)来比较两组之间、研究访问之间以及主要和次要结果测量之间的结果。P值小于0.05为有统计学意义:结果:两组基线特征无统计学差异。与基线相比,两组患者在第4周和第12周的平均OSDI评分均明显降低(P值均小于0.05)。此外,CEA 和 STD 组的 TBUT 和 SIT 均有明显改善(P 值 < 0.05)。只有 CEA 组的 CSS 有明显改善(p 值 < 0.05)。除第 12 周的 SIT(p 值 < 0.05)外,各研究组之间未观察到明显差异。在安全性方面,两组均无不良副作用:CEA在改善DED的OSDI、TBUT和SIT方面似乎与STD一样有效,且不会产生任何副作用。
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The Efficacy and Safety of Chinese Eye Exercise of Acupoints in Dry Eye Patients: A Randomized Controlled Trial.

Introduction: Dry eye disorder (DED) is a growing global issue linked to excessive digital screen time. Chinese eye exercise of acupoint (CEA), a set of self-massages on shared Chinese acupuncture (CA), has been used to reduce visual-related ocular symptoms and possibly as an alternative treatment for DED. This study aimed to assess the efficacy and safety of CEA.

Methods: A single-blind randomized controlled trial was conducted at Thammasat University Hospital in Thailand, recruiting 56 participants aged 20-60 years, equally divided into two groups: the treatment group with CEA and the control group with standard lid hygiene treatment (STD). The intervention program lasted 12 weeks.

Main outcome measures: Ocular Surface Disease Index (OSDI), tear break-up time (TBUT), Schirmer-I test (SIT), corneal surface staining (CSS), and self-recorded forms for safety and adverse effects were measured at baseline, week 4, and week 12. An independent sample t test, paired t test, and repeated measures (ANOVA) were used to compare results between both groups, study visits, and primary and secondary outcome measurements, respectively. The p values <0.05 were considered statistically significant.

Results: The characteristics were not statistically different between both groups at the baseline. The mean OSDI scores were significantly reduced in both groups at week 4 and week 12 compared to baseline (p value <0.05). Additionally, both CEA and STD showed significant improvement in TBUT and SIT (p value <0.05). CSS was significantly improved only in the CEA groups (p value <0.05). No significant differences were observed between the study groups, except for SIT at week 12 (p value <0.05). For the safety, there were no adverse side effects in either group.

Conclusion: CEA seemed to be as effective as STD in improving the OSDI, TBUT, and SIT of DED without causing any side effects.

EinleitungDas Trockene Auge (Dry eye disorder, DED) ist weltweit ein zunehmendes Problem, das mit übermässiger Bildschirmarbeit zusammenhängt. Die chinesische Augenübung der Akupunkturpunkte (Chinese eye exercise of acupoint, CEA), eine Reihe von Selbstmassagen an gemeinsamen CA-Akupunkturpunkten, wird zur Linderung visusbezogener Augensymptome und als mögliche alternative Behandlung für DED eingesetzt. Mit dieser Studie sollte die Wirksamkeit und Sicherheit von CEA bewertet werden.MethodenAm Thammasat-Universitätsklinikum in Thailand wurde eine einfach verblindete, randomisierte, kontrollierte Studie mit 56 Teilnehmern im Alter von 20 bis 60 Jahren durchgeführt, die zu gleichen Teilen zwei Gruppen zugewiesen wurden: die Behandlungsgruppe mit CEA und die Kontrollgruppe, die die Standard-Lidhygienebehandlung erhielt (STD). Das Interventionsprogramm dauerte 12 Wochen. Die Haupt-Zielkriterien, der Ocular Surface Disease Index (OSDI), die Tränenfilmaufreisszeit (tear break-up time, TBUT), der Schirmer-I-Test (SIT), das Corneal Surface Staining (CSS) und Selbstauskunftsformulare zur Sicherheit und zu unerwünschten Wirkungen wurden zu Beginn der Behandlung, in Woche 4 und in Woche 12 ermittelt. Für den Vergleich der Ergebnisse zwischen den beiden Gruppen, den Studienvisiten bzw. den primären und sekundären Zielkriterien wurden ein t Test für unabhängige Stichproben, ein t Test für paarige Stichproben und eine ANOVA mit Messwiederholungen verwendet. p-Werte <0,05 galten als statistisch signifikant.ErgebnisseHinsichtlich der Merkmale bestand zwischen den beiden Gruppen kein statistischer Unterschied bei Studienbeginn. In beiden Gruppen fielen die mittleren OSDI-Scores in Woche 4 und Woche 12 im Vergleich zum Ausgangswert signifikant geringer aus (p-Wert <0,05). Darüber hinaus zeigten sowohl die CEA- als auch die STD-Gruppe eine signifikante Verbesserung der TBUT- und SIT-Werte (p-Wert <0,05). Das CSS verbesserte sich nur in der CEA-Gruppe signifikant (p-Wert <0,05). Zwischen den Studiengruppen waren keine signifikanten Unterschiede zu beobachten, ausser beim SIT in Woche 12 (p-Wert <0,05). Was die Sicherheit betrifft, so traten in beiden Gruppen keine unerwünschten Nebenwirkungen auf.SchlussfolgerungDie CEA schien die OSDI-, TBUT- und SIT-Werte bei DED ebenso wirksam zu verbessern wie die Standardbehandlung, ohne Nebenwirkungen zu verursachen.

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Complementary Medicine Research
Complementary Medicine Research Medicine-Complementary and Alternative Medicine
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期刊介绍: Aims and Scope ''Complementary Medicine Research'' is an international journal that aims to bridge the gap between conventional medicine and complementary/alternative medicine (CAM) on a sound scientific basis, promoting their mutual integration. Accordingly, experts of both conventional medicine and CAM medicine cooperate on the journal‘s editorial board, which accepts papers only after a rigorous peer-review process in order to maintain a high standard of scientific quality. Spectrum of ''Complementary Medicine Research'': - Review and Original Articles, Case Reports and Essays regarding complementary practice and methods - Journal Club: Analysis and discussion of internationally published articles in complementary medicine - Editorials of leading experts in complementary medicine - Questions of complementary patient-centered care - Education in complementary medicine - Reports on important meetings and conferences - Society Bulletins of Schweizerische Medizinische Gesellschaft für Phytotherapie (SMGP) and Deutsche Gesellschaft für Naturheilkunde Bibliographic Details Complementary Medicine Research Journal Abbreviation: Complement Med Res ISSN: 2504-2092 (Print) e-ISSN: 2504-2106 (Online) DOI: 10.1159/issn.2504-2092 www.karger.com/CMR
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