{"title":"客观动作分析在瑜伽体式控制中的作用。案例研究。","authors":"Magdalena Fronczek, Karolina Kopacz, Łukasz Kopacz, Gianluca Padula","doi":"10.1159/000535312","DOIUrl":null,"url":null,"abstract":"<p><strong>Introduction: </strong>Yoga is classified as a form of complementary and alternative medicine. It can be used in many disciplines including physiotherapy, medicine, and sport. The objective of the study was to identify possible biomechanical problems during yoga practice and to minimize the risk of injury.</p><p><strong>Case presentation: </strong>Objective evaluation of the symmetry of asanas, balance, stability, and muscle tension was provided in case of a 37-year-old woman, practicing mainly aerial and Hatha yoga for 6 years. The bigger body tilt and deviations in center of pressure (COP) parameters were observed in tadasana during forward examinations. In tadasana, the highest muscle activity was observed in the rectus femoris. In case of forward tadasana observation, the highest activity was found in the gastrocnemius and in the lumbar portion of the erector spinae. During backward tadasana trial, the most active were the tibialis anterior and rectus femoris muscles. In garudasana and natarajasana, the symmetry of the trunk position in relation to the lower limbs was observed, regardless of the supporting limb. In the same way, COP parameters in garudasana were similar regardless of the supporting limb. However, in natarajasana, the higher COP displacement parameters were observed in the case of the nondominant supporting limb. As for the electromyographic evaluation of garudasana and natarajasana, the highest muscle activity was observed in the lumbar portion of the erector spinae. In chakrasana, a slightly greater angle of the hip extension was observed in the left hip. A higher muscle activity in chakrasana was observed in the lumbar portion of the right erector spinae. In sirsasana, no significant displacements of the cervical spine were observed, but a higher activity of the left sternocleidomastoid muscle was found.</p><p><strong>Conclusion: </strong>With the use of objective movement analysis, possible biomechanical problems were identified. Attention should be paid to the normalization of the tension in the lumbar part of the right erector spinae and the right sternocleidomastoid muscle, as well as to the balance training in positions on the nondominant lower limb. Objective movement analysis can be a useful tool for instructors or physiotherapists to adjust yoga programs and correct asanas in order to avoid future injuries.</p><p><p><title>Einleitung</title>Yoga gilt als Form der Komplementär- und Alternativmedizin. Es ist in vielen Disziplinen einsetzbar, von Physiotherapie über Medizin bis Sport. Das Ziel dieser Studie war es, mögliche biomechanische Probleme bei der Ausübung von Yoga zu identifizieren, um das Verletzungsrisiko zu minimieren.<title>Vorstellung des Falls</title>Eine objektive Beurteilung der Symmetrie der Asanas, des Gleichgewichts, der Stabilität und der Muskelspannung erfolgte bei einer 37-jährigen Frau, die seit 6 Jahren hauptsächlich Aerial- und Hatha-Yoga praktiziert. Stärkere Körperneigung und Abweichungen bei Druckmittelpunkt-Parametern wurden in Tadasana bei der Vorwärts-Beobachtung festgestellt. In Tadasana wurde die höchste Muskelaktivität im Rectus femoris beobachtet. Bei der Tadasana-Vorwärts-Beobachtung war die höchste Aktivität im Gastrocnemius und im lumbalen Anteil des Erector spinae zu verzeichnen. Während der Tadasana-Rückwärts-Übung waren die aktivsten Muskeln der Tibialis anterior und Rectus femoris. In Garudasana und Natarajasana wurde die Symmetrie der Rumpfposition im Verhältnis zu den unteren Gliedmaßen unabhängig von der belasteten Gliedmaße beobachtet. Ebenso waren die Parameter des Druckmittelpunkts (DMP) in Garudasana unabhängig von der belasteten Gliedmaße vergleichbar. In Natarajasana wurden jedoch höhere Parameter der DMP-Verschiebung bei der nicht-dominanten belasteten Gliedmaße beobachtet. Bei der elektromyografischen Auswertung von Garudasana und Natarajasana wurde die höchste Muskelaktivität im lumbalen Anteil des Erector spinae beobachtet. In Chakrasana wurde ein etwas größerer Winkel der Hüftstreckung im linken Hüftgelenk beobachtet. Eine höhere Muskelaktivität in Chakrasana wurde im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae beobachtet. In Sirsasana wurden keine signifikanten Verschiebungen der Halswirbelsäule beobachtet, jedoch war eine höhere Aktivität des linken Sternocleidomastoideus zu verzeichnen.<title>Schlussfolgerung</title>Mit Hilfe einer objektiven Bewegungsanalyse wurden mögliche biomechanische Probleme identifiziert. Mit besonderer Aufmerksamkeit sollte auf die Normalisierung der Spannung im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae und des rechten Sternocleidomastoideus sowie auf die Schulung des Gleichgewichts in Positionen auf der nicht-dominanten unteren Extremität geachtet werden. Die objektive Bewegungsanalyse kann ein nützliches Instrument für Instruktoren oder Physiotherapeuten sein, um Yoga-Programme anzupassen und Asanas zu korrigieren, um Verletzungen vorzubeugen.</p>","PeriodicalId":10541,"journal":{"name":"Complementary Medicine Research","volume":" ","pages":"201-209"},"PeriodicalIF":1.1000,"publicationDate":"2024-01-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":"0","resultStr":"{\"title\":\"The Role of Objective Movement Analysis in the Control of Yoga Asanas: A Case Study.\",\"authors\":\"Magdalena Fronczek, Karolina Kopacz, Łukasz Kopacz, Gianluca Padula\",\"doi\":\"10.1159/000535312\",\"DOIUrl\":null,\"url\":null,\"abstract\":\"<p><strong>Introduction: </strong>Yoga is classified as a form of complementary and alternative medicine. It can be used in many disciplines including physiotherapy, medicine, and sport. The objective of the study was to identify possible biomechanical problems during yoga practice and to minimize the risk of injury.</p><p><strong>Case presentation: </strong>Objective evaluation of the symmetry of asanas, balance, stability, and muscle tension was provided in case of a 37-year-old woman, practicing mainly aerial and Hatha yoga for 6 years. The bigger body tilt and deviations in center of pressure (COP) parameters were observed in tadasana during forward examinations. In tadasana, the highest muscle activity was observed in the rectus femoris. In case of forward tadasana observation, the highest activity was found in the gastrocnemius and in the lumbar portion of the erector spinae. During backward tadasana trial, the most active were the tibialis anterior and rectus femoris muscles. In garudasana and natarajasana, the symmetry of the trunk position in relation to the lower limbs was observed, regardless of the supporting limb. In the same way, COP parameters in garudasana were similar regardless of the supporting limb. However, in natarajasana, the higher COP displacement parameters were observed in the case of the nondominant supporting limb. As for the electromyographic evaluation of garudasana and natarajasana, the highest muscle activity was observed in the lumbar portion of the erector spinae. In chakrasana, a slightly greater angle of the hip extension was observed in the left hip. A higher muscle activity in chakrasana was observed in the lumbar portion of the right erector spinae. In sirsasana, no significant displacements of the cervical spine were observed, but a higher activity of the left sternocleidomastoid muscle was found.</p><p><strong>Conclusion: </strong>With the use of objective movement analysis, possible biomechanical problems were identified. 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Stärkere Körperneigung und Abweichungen bei Druckmittelpunkt-Parametern wurden in Tadasana bei der Vorwärts-Beobachtung festgestellt. In Tadasana wurde die höchste Muskelaktivität im Rectus femoris beobachtet. Bei der Tadasana-Vorwärts-Beobachtung war die höchste Aktivität im Gastrocnemius und im lumbalen Anteil des Erector spinae zu verzeichnen. Während der Tadasana-Rückwärts-Übung waren die aktivsten Muskeln der Tibialis anterior und Rectus femoris. In Garudasana und Natarajasana wurde die Symmetrie der Rumpfposition im Verhältnis zu den unteren Gliedmaßen unabhängig von der belasteten Gliedmaße beobachtet. Ebenso waren die Parameter des Druckmittelpunkts (DMP) in Garudasana unabhängig von der belasteten Gliedmaße vergleichbar. In Natarajasana wurden jedoch höhere Parameter der DMP-Verschiebung bei der nicht-dominanten belasteten Gliedmaße beobachtet. 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The Role of Objective Movement Analysis in the Control of Yoga Asanas: A Case Study.
Introduction: Yoga is classified as a form of complementary and alternative medicine. It can be used in many disciplines including physiotherapy, medicine, and sport. The objective of the study was to identify possible biomechanical problems during yoga practice and to minimize the risk of injury.
Case presentation: Objective evaluation of the symmetry of asanas, balance, stability, and muscle tension was provided in case of a 37-year-old woman, practicing mainly aerial and Hatha yoga for 6 years. The bigger body tilt and deviations in center of pressure (COP) parameters were observed in tadasana during forward examinations. In tadasana, the highest muscle activity was observed in the rectus femoris. In case of forward tadasana observation, the highest activity was found in the gastrocnemius and in the lumbar portion of the erector spinae. During backward tadasana trial, the most active were the tibialis anterior and rectus femoris muscles. In garudasana and natarajasana, the symmetry of the trunk position in relation to the lower limbs was observed, regardless of the supporting limb. In the same way, COP parameters in garudasana were similar regardless of the supporting limb. However, in natarajasana, the higher COP displacement parameters were observed in the case of the nondominant supporting limb. As for the electromyographic evaluation of garudasana and natarajasana, the highest muscle activity was observed in the lumbar portion of the erector spinae. In chakrasana, a slightly greater angle of the hip extension was observed in the left hip. A higher muscle activity in chakrasana was observed in the lumbar portion of the right erector spinae. In sirsasana, no significant displacements of the cervical spine were observed, but a higher activity of the left sternocleidomastoid muscle was found.
Conclusion: With the use of objective movement analysis, possible biomechanical problems were identified. Attention should be paid to the normalization of the tension in the lumbar part of the right erector spinae and the right sternocleidomastoid muscle, as well as to the balance training in positions on the nondominant lower limb. Objective movement analysis can be a useful tool for instructors or physiotherapists to adjust yoga programs and correct asanas in order to avoid future injuries.
EinleitungYoga gilt als Form der Komplementär- und Alternativmedizin. Es ist in vielen Disziplinen einsetzbar, von Physiotherapie über Medizin bis Sport. Das Ziel dieser Studie war es, mögliche biomechanische Probleme bei der Ausübung von Yoga zu identifizieren, um das Verletzungsrisiko zu minimieren.Vorstellung des FallsEine objektive Beurteilung der Symmetrie der Asanas, des Gleichgewichts, der Stabilität und der Muskelspannung erfolgte bei einer 37-jährigen Frau, die seit 6 Jahren hauptsächlich Aerial- und Hatha-Yoga praktiziert. Stärkere Körperneigung und Abweichungen bei Druckmittelpunkt-Parametern wurden in Tadasana bei der Vorwärts-Beobachtung festgestellt. In Tadasana wurde die höchste Muskelaktivität im Rectus femoris beobachtet. Bei der Tadasana-Vorwärts-Beobachtung war die höchste Aktivität im Gastrocnemius und im lumbalen Anteil des Erector spinae zu verzeichnen. Während der Tadasana-Rückwärts-Übung waren die aktivsten Muskeln der Tibialis anterior und Rectus femoris. In Garudasana und Natarajasana wurde die Symmetrie der Rumpfposition im Verhältnis zu den unteren Gliedmaßen unabhängig von der belasteten Gliedmaße beobachtet. Ebenso waren die Parameter des Druckmittelpunkts (DMP) in Garudasana unabhängig von der belasteten Gliedmaße vergleichbar. In Natarajasana wurden jedoch höhere Parameter der DMP-Verschiebung bei der nicht-dominanten belasteten Gliedmaße beobachtet. Bei der elektromyografischen Auswertung von Garudasana und Natarajasana wurde die höchste Muskelaktivität im lumbalen Anteil des Erector spinae beobachtet. In Chakrasana wurde ein etwas größerer Winkel der Hüftstreckung im linken Hüftgelenk beobachtet. Eine höhere Muskelaktivität in Chakrasana wurde im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae beobachtet. In Sirsasana wurden keine signifikanten Verschiebungen der Halswirbelsäule beobachtet, jedoch war eine höhere Aktivität des linken Sternocleidomastoideus zu verzeichnen.SchlussfolgerungMit Hilfe einer objektiven Bewegungsanalyse wurden mögliche biomechanische Probleme identifiziert. Mit besonderer Aufmerksamkeit sollte auf die Normalisierung der Spannung im lumbalen Anteil des rechten Erector spinae und des rechten Sternocleidomastoideus sowie auf die Schulung des Gleichgewichts in Positionen auf der nicht-dominanten unteren Extremität geachtet werden. Die objektive Bewegungsanalyse kann ein nützliches Instrument für Instruktoren oder Physiotherapeuten sein, um Yoga-Programme anzupassen und Asanas zu korrigieren, um Verletzungen vorzubeugen.
期刊介绍:
Aims and Scope
''Complementary Medicine Research'' is an international journal that aims to bridge the gap between conventional medicine and complementary/alternative medicine (CAM) on a sound scientific basis, promoting their mutual integration. Accordingly, experts of both conventional medicine and CAM medicine cooperate on the journal‘s editorial board, which accepts papers only after a rigorous peer-review process in order to maintain a high standard of scientific quality.
Spectrum of ''Complementary Medicine Research'':
- Review and Original Articles, Case Reports and Essays regarding complementary practice and methods
- Journal Club: Analysis and discussion of internationally published articles in complementary medicine
- Editorials of leading experts in complementary medicine
- Questions of complementary patient-centered care
- Education in complementary medicine
- Reports on important meetings and conferences
- Society Bulletins of Schweizerische Medizinische Gesellschaft für Phytotherapie (SMGP) and Deutsche Gesellschaft für Naturheilkunde
Bibliographic Details
Complementary Medicine Research
Journal Abbreviation: Complement Med Res
ISSN: 2504-2092 (Print)
e-ISSN: 2504-2106 (Online)
DOI: 10.1159/issn.2504-2092
www.karger.com/CMR