藏方从治六在喉喉科(耳鼻喉科)实践中的应用:治疗喉咽反流(LPR)的体会。

IF 1.1 4区 医学 Q3 INTEGRATIVE & COMPLEMENTARY MEDICINE Complementary Medicine Research Pub Date : 2024-01-01 Epub Date: 2023-11-11 DOI:10.1159/000534212
Barbara Friederike Zürcher
{"title":"藏方从治六在喉喉科(耳鼻喉科)实践中的应用:治疗喉咽反流(LPR)的体会。","authors":"Barbara Friederike Zürcher","doi":"10.1159/000534212","DOIUrl":null,"url":null,"abstract":"<p><strong>Background: </strong>Laryngopharyngeal reflux (LPR) is a frequent condition; in European countries, the prevalence can be estimated as 10-30% of the general population. Treatment includes lifestyle measures and highly dosed proton pump inhibitors (PPIs) over at least 4 weeks. However, PPIs are not unproblematic due to their potential side effects and the known phenomenon of rebound acid hypersecretion. Cong zhi 6 is a multi-herbal Tibetan formula additionally containing calcium carbonate and is available in several European countries as a food supplement Padma Aciben/Padma AciTib.</p><p><strong>Case report: </strong>Ten patients with LPR took Cong zhi 6. The course of the complaints was documented, and the data were retrospectively analysed. Clinical symptoms as assessed with the Reflux Symptom Index (RSI) questionnaire and the findings in laryngoscopy with the Reflux Finding Score (RFS) both showed marked improvement of several symptoms. The number of patients with pathological LPR sum score was significantly reduced from 8 to 2 patients and from 10 to 1 patient in RSI and RFS, respectively. The mean sum scores were reduced from 18.1 to 8.4 (RSI) and from 12.9 to 4.4 (RFS), respectively. Also, other gastrointestinal symptoms, such as abdominal pain, bloating, feeling of fullness, and nausea, which are usually associated with functional dyspepsia and irritable bowel syndrome, were markedly improved (reduction of mean score of the 3 most frequent symptoms by 77-87%).</p><p><strong>Conclusion: </strong>Standard medical treatment for LPR consists in high dosed PPI for at least 4 weeks, which is known for several side effects and does not treat reliable the nonacid component of LPR of pepsin or other gastric enzymes. Therefore, other medical treatment options are urgently needed. The promising data of this case series suggest that the Tibetan herbal formula Cong zhi 6 may be a treatment option in LPR and related gastrointestinal symptoms and warrant further research.</p><p><p><title>Hintergrund</title>Der laryngopharyngeale Reflux (LPR) ist eine häufige Erkrankung. In europäischen Ländern wird die Prävalenz in der Gesamtbevölkerung auf 10–30% geschätzt. Die Behandlung beinhaltet Ernährungs- und Verhaltensänderung sowie die Gabe hochdosierter Protonen-Pumpen-Hemmer (PPI) über mindestens 4 Wochen. PPI sind jedoch aufgrund ihrer hohen potenziellen Nebenwirkungen und des bekannten Rebound-Phänomens der sauren Magensafthypersekretion nicht unproblematisch. Cong zhi 6 ist eine tibetische Rezeptur aus einem Vielpflanzengemisch sowie zusätzlich Calciumcarbonat und ist in einigen europäischen Ländern als Nahrungsergänzungsmittel Padma Aciben/Padma AciTib erhältlich.<title>Case Report</title>Zehn Patienten mit laryngo-pharyngealem Reflux (LPR) nahmen Cong zhi 6 ein. Der Beschwerdeverlauf wurde dokumentiert und die Daten retrospektiv analysiert. Die klinischen Symptome, die mithilfe des Reflux Symptom Index (RSI) Fragebogens erfasst wurden und die mittels des Reflux Finding Score (RFS) beurteilten laryngoskopischen Befunde zeigten beide eine deutliche Verbesserung verschiedener Symptome. Die Zahl der Patienten mit pathologischen LPR-Summenscore reduzierte sich signifikant, im RSI von 8 auf 2 und im RFS von 10 auf 1 Patienten. Der mittlere Summenwert sank von 18.1 auf 8.4 (RSI) und von 12.9 auf 4.4 (RFS). Des Weiteren zeigte sich auch bei anderen gastrointestinalen Beschwerden, wie Bauchschmerzen, Blähungen, Völlegefühl und Übelkeit, die normalerweise mit funktioneller Dyspepsie oder Reizdarm zusammenhängen, eine deutliche Verbesserung (durchschnittliche Verringerung des Scores der drei häufigsten Symptome um 77–87%).<title>Zusammenfassung</title>Die medikamentöse Standardbehandlung bei LPR besteht aus der hochdosierten PPI-Gabe über mindestens 4 Wochen, die jedoch für verschiedene Nebenwirkungen bekannt ist und die nicht-saure Komponente von LPR, wie Pepsin oder andere digestive Enzyme, nicht mitbehandelt. Daher sind andere medikamentöse Behandlungsmöglichkeiten dringend erforderlich. Die vielversprechenden Daten dieser Fallserie deuten darauf hin, dass die tibetische Pflanzenrezeptur Cong zhi 6 eine Behandlungsoption bei LPR sowie deren gastrointestinalen Symptome darstellt und rechtfertigen weitere Studien.</p>","PeriodicalId":10541,"journal":{"name":"Complementary Medicine Research","volume":" ","pages":"84-88"},"PeriodicalIF":1.1000,"publicationDate":"2024-01-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":"0","resultStr":"{\"title\":\"The Tibetan Formula Cong zhi 6 in the ORL (ENT) Practice: Experiences with Laryngopharyngeal Reflux.\",\"authors\":\"Barbara Friederike Zürcher\",\"doi\":\"10.1159/000534212\",\"DOIUrl\":null,\"url\":null,\"abstract\":\"<p><strong>Background: </strong>Laryngopharyngeal reflux (LPR) is a frequent condition; in European countries, the prevalence can be estimated as 10-30% of the general population. 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In europäischen Ländern wird die Prävalenz in der Gesamtbevölkerung auf 10–30% geschätzt. Die Behandlung beinhaltet Ernährungs- und Verhaltensänderung sowie die Gabe hochdosierter Protonen-Pumpen-Hemmer (PPI) über mindestens 4 Wochen. PPI sind jedoch aufgrund ihrer hohen potenziellen Nebenwirkungen und des bekannten Rebound-Phänomens der sauren Magensafthypersekretion nicht unproblematisch. Cong zhi 6 ist eine tibetische Rezeptur aus einem Vielpflanzengemisch sowie zusätzlich Calciumcarbonat und ist in einigen europäischen Ländern als Nahrungsergänzungsmittel Padma Aciben/Padma AciTib erhältlich.<title>Case Report</title>Zehn Patienten mit laryngo-pharyngealem Reflux (LPR) nahmen Cong zhi 6 ein. Der Beschwerdeverlauf wurde dokumentiert und die Daten retrospektiv analysiert. 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摘要

背景:喉咽反流(LPR)是一种常见的疾病,估计患病率为10-30%。治疗包括生活方式措施和高剂量质子泵抑制剂(PPI)至少4周。然而,由于其潜在的副作用和已知的反跳酸分泌过多的现象,PPI并非没有问题。聪芝是一种藏式复方草药,另外含有碳酸钙,在一些欧洲国家作为食品补充剂可以买到。病例报告:喉咽反流(LPR)患者10例。对投诉过程进行记录,并对数据进行回顾性分析。用反流症状指数(RSI)问卷评估的临床症状和用反流发现评分(RFS)进行喉镜检查的结果都显示了一些症状的显著改善。RSI组病理LPR总评分从8例减少到2例,RFS组从10例减少到1例。平均和评分分别从18.1分(RSI)和12.9分(RFS)降至8.4分和4.4分。此外,通常与功能性消化不良和肠易激综合征相关的其他胃肠道症状,如腹痛、腹胀、饱腹感和恶心均明显改善(3种最常见症状的平均评分降低77-87%)。结论:LPR的标准药物治疗包括高剂量PPI,持续至少4周,这是已知的几种副作用,并且不能可靠地治疗LPR的胃蛋白酶或其他胃酶的非酸成分。因此,迫切需要其他医疗选择。本病例系列的数据表明,藏药复方聪栀6可能是治疗LPR及相关胃肠道症状的一种有价值的选择。
本文章由计算机程序翻译,如有差异,请以英文原文为准。
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The Tibetan Formula Cong zhi 6 in the ORL (ENT) Practice: Experiences with Laryngopharyngeal Reflux.

Background: Laryngopharyngeal reflux (LPR) is a frequent condition; in European countries, the prevalence can be estimated as 10-30% of the general population. Treatment includes lifestyle measures and highly dosed proton pump inhibitors (PPIs) over at least 4 weeks. However, PPIs are not unproblematic due to their potential side effects and the known phenomenon of rebound acid hypersecretion. Cong zhi 6 is a multi-herbal Tibetan formula additionally containing calcium carbonate and is available in several European countries as a food supplement Padma Aciben/Padma AciTib.

Case report: Ten patients with LPR took Cong zhi 6. The course of the complaints was documented, and the data were retrospectively analysed. Clinical symptoms as assessed with the Reflux Symptom Index (RSI) questionnaire and the findings in laryngoscopy with the Reflux Finding Score (RFS) both showed marked improvement of several symptoms. The number of patients with pathological LPR sum score was significantly reduced from 8 to 2 patients and from 10 to 1 patient in RSI and RFS, respectively. The mean sum scores were reduced from 18.1 to 8.4 (RSI) and from 12.9 to 4.4 (RFS), respectively. Also, other gastrointestinal symptoms, such as abdominal pain, bloating, feeling of fullness, and nausea, which are usually associated with functional dyspepsia and irritable bowel syndrome, were markedly improved (reduction of mean score of the 3 most frequent symptoms by 77-87%).

Conclusion: Standard medical treatment for LPR consists in high dosed PPI for at least 4 weeks, which is known for several side effects and does not treat reliable the nonacid component of LPR of pepsin or other gastric enzymes. Therefore, other medical treatment options are urgently needed. The promising data of this case series suggest that the Tibetan herbal formula Cong zhi 6 may be a treatment option in LPR and related gastrointestinal symptoms and warrant further research.

HintergrundDer laryngopharyngeale Reflux (LPR) ist eine häufige Erkrankung. In europäischen Ländern wird die Prävalenz in der Gesamtbevölkerung auf 10–30% geschätzt. Die Behandlung beinhaltet Ernährungs- und Verhaltensänderung sowie die Gabe hochdosierter Protonen-Pumpen-Hemmer (PPI) über mindestens 4 Wochen. PPI sind jedoch aufgrund ihrer hohen potenziellen Nebenwirkungen und des bekannten Rebound-Phänomens der sauren Magensafthypersekretion nicht unproblematisch. Cong zhi 6 ist eine tibetische Rezeptur aus einem Vielpflanzengemisch sowie zusätzlich Calciumcarbonat und ist in einigen europäischen Ländern als Nahrungsergänzungsmittel Padma Aciben/Padma AciTib erhältlich.Case ReportZehn Patienten mit laryngo-pharyngealem Reflux (LPR) nahmen Cong zhi 6 ein. Der Beschwerdeverlauf wurde dokumentiert und die Daten retrospektiv analysiert. Die klinischen Symptome, die mithilfe des Reflux Symptom Index (RSI) Fragebogens erfasst wurden und die mittels des Reflux Finding Score (RFS) beurteilten laryngoskopischen Befunde zeigten beide eine deutliche Verbesserung verschiedener Symptome. Die Zahl der Patienten mit pathologischen LPR-Summenscore reduzierte sich signifikant, im RSI von 8 auf 2 und im RFS von 10 auf 1 Patienten. Der mittlere Summenwert sank von 18.1 auf 8.4 (RSI) und von 12.9 auf 4.4 (RFS). Des Weiteren zeigte sich auch bei anderen gastrointestinalen Beschwerden, wie Bauchschmerzen, Blähungen, Völlegefühl und Übelkeit, die normalerweise mit funktioneller Dyspepsie oder Reizdarm zusammenhängen, eine deutliche Verbesserung (durchschnittliche Verringerung des Scores der drei häufigsten Symptome um 77–87%).ZusammenfassungDie medikamentöse Standardbehandlung bei LPR besteht aus der hochdosierten PPI-Gabe über mindestens 4 Wochen, die jedoch für verschiedene Nebenwirkungen bekannt ist und die nicht-saure Komponente von LPR, wie Pepsin oder andere digestive Enzyme, nicht mitbehandelt. Daher sind andere medikamentöse Behandlungsmöglichkeiten dringend erforderlich. Die vielversprechenden Daten dieser Fallserie deuten darauf hin, dass die tibetische Pflanzenrezeptur Cong zhi 6 eine Behandlungsoption bei LPR sowie deren gastrointestinalen Symptome darstellt und rechtfertigen weitere Studien.

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来源期刊
Complementary Medicine Research
Complementary Medicine Research Medicine-Complementary and Alternative Medicine
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期刊介绍: Aims and Scope ''Complementary Medicine Research'' is an international journal that aims to bridge the gap between conventional medicine and complementary/alternative medicine (CAM) on a sound scientific basis, promoting their mutual integration. Accordingly, experts of both conventional medicine and CAM medicine cooperate on the journal‘s editorial board, which accepts papers only after a rigorous peer-review process in order to maintain a high standard of scientific quality. Spectrum of ''Complementary Medicine Research'': - Review and Original Articles, Case Reports and Essays regarding complementary practice and methods - Journal Club: Analysis and discussion of internationally published articles in complementary medicine - Editorials of leading experts in complementary medicine - Questions of complementary patient-centered care - Education in complementary medicine - Reports on important meetings and conferences - Society Bulletins of Schweizerische Medizinische Gesellschaft für Phytotherapie (SMGP) and Deutsche Gesellschaft für Naturheilkunde Bibliographic Details Complementary Medicine Research Journal Abbreviation: Complement Med Res ISSN: 2504-2092 (Print) e-ISSN: 2504-2106 (Online) DOI: 10.1159/issn.2504-2092 www.karger.com/CMR
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