Pub Date : 2011-05-18DOI: 10.1007/S00390-011-0306-6
R. Riessen
{"title":"Organisation und Management einer Intensivstation","authors":"R. Riessen","doi":"10.1007/S00390-011-0306-6","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-011-0306-6","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"1 1","pages":"388"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-18","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"83224346","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-15DOI: 10.1007/S00390-010-0243-9
L. Engelmann
{"title":"Professionalisierung der internistischen Intensivmedizin","authors":"L. Engelmann","doi":"10.1007/S00390-010-0243-9","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-010-0243-9","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"21 1","pages":"417-420"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-15","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"73445071","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-14DOI: 10.1007/S00390-011-0298-2
A. Valentin, C. Madl
{"title":"„Facts and Fiction“ in der Intensivmedizin","authors":"A. Valentin, C. Madl","doi":"10.1007/S00390-011-0298-2","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-011-0298-2","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"16 1","pages":"253"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-14","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"89327327","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-13DOI: 10.1007/S00390-011-0297-3
A. Gasser, T. Suhai
{"title":"Sehr gute Noten für das neue Konzept der Intensivmedizin und Notfallmedizin","authors":"A. Gasser, T. Suhai","doi":"10.1007/S00390-011-0297-3","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-011-0297-3","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"44 1","pages":"290"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-13","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"77429098","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-06DOI: 10.1007/S00390-010-0235-9
A. Geppert
{"title":"Therapie des nichtinfarktbedingten kardiogenen Schocks","authors":"A. Geppert","doi":"10.1007/S00390-010-0235-9","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-010-0235-9","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"25 1","pages":"259-263"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-06","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"81794991","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-05DOI: 10.1007/S00390-010-0236-8
M. Joannidis
{"title":"Nierenersatztherapie: Wann? Wie? Wie lange?","authors":"M. Joannidis","doi":"10.1007/S00390-010-0236-8","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-010-0236-8","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"34 1","pages":"264-269"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-05","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"77057495","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-04DOI: 10.1007/S00390-011-0287-5
S. Hettwer, J. Wilhelm, M. Schürmann, H. Ebelt, D. Hammer, M. Amoury, F. Hofmann, A. Oehme, D. Wilhelms, A. Kekulé, T. Klöss, K. Werdan
{"title":"Microbial diagnostics in patients with presumed severe infection in the emergency department","authors":"S. Hettwer, J. Wilhelm, M. Schürmann, H. Ebelt, D. Hammer, M. Amoury, F. Hofmann, A. Oehme, D. Wilhelms, A. Kekulé, T. Klöss, K. Werdan","doi":"10.1007/S00390-011-0287-5","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-011-0287-5","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"7 1","pages":"517-526"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-04","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"86752969","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-05-01DOI: 10.1007/S00390-010-0238-6
G. Funk
{"title":"Differenzialdiagnose und Management von Weaningproblemen","authors":"G. Funk","doi":"10.1007/S00390-010-0238-6","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-010-0238-6","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"108 1","pages":"281-289"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"89171037","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
U. Müller-Werdan, M. Buerke, A. Christoph, R. Flieger, K. Heinroth, A. Herklotz, M. Russ, A. Schlitt, H. Schmidt, G. Söffker, K. Werdan
SummaryThe existence of human septic myocardial depression was only unequivocally proven in the 1980s by the group of Parrillo, utilizing a nuclear imaging technique in intensive care patients. Heart failure in sepsis is frequently masked by a seemingly normal cardiac output. However, relative to the lowered systemic vascular resistance—resulting in a reduced afterload, cardiac outputs and ventricular ejection fractions of septic patients are often not adequately enhanced. This septic cardiomyopathy involves both the right and the left ventricle and is potentially reversible. In response to volume substitution, the hearts can be considerably enlarged. The disease is not primarily hypoxic in nature, but may be aggravated by ischemia. Autonomic dysfunction, documented by a reduced heart rate variability and impaired baro- and chemoreflex sensitivities, forms part of the disease entity. The severity of myocardial depression correlates with a poor prognosis. Non-infectious systemic inflammatory response syndrome (SIRS) can give rise to an analogous disease entity, namely SIRS cardiomyopathy.The etiology of the disease is multifactorial. Several candidates with potential pathogenetic impact on the heart were identified: bacterial toxins, cytokines and mediators including tumor necrosis factor α, interleukin-1 and nitric oxide, cardiodepressant factors, oxygen reactive species, catecholamines. Symptomatic treatment consists of volume substitution and of catecholamine support; causal therapeutic approaches aiming at an interruption of the proinflammatory mediator cascades are being tested.ZusammenfassungDas Auftreten einer Myokarddepression in der Sepsis ist erst in den achtziger Jahren von der Gruppe um Parrillo gezeigt worden, indem sie die Herzfunktion von Intensivpatienten mit szintigraphischen Methoden untersucht haben. Die Einschränkung der Herzfunktion in der Sepsis wird häufig durch ein scheinbar normales Herzzeitvolumen maskiert. Berücksichtigt man jedoch die massive Nachlastsenkung infolge des stark verminderten systemischen Gefäßwiderstandes,—welche zu einer kompensatorischen Zunahme des Herzzeitvolumens führen sollte—so wird die häufig inadäquate Steigerung der Herzleistung rasch evident. Diese septische Kardiomyopathie involviert sowohl den linken als auch den rechten Ventrikel, und sie ist potenziell reversibel. Nach Volumengabe kann es zu einer ausgeprägten Herzdilatation kommen. Die septische Kardiomyopathie ist nicht primär hypoxischer Genese, sie kann aber durch eine gleichzeitig bestehende Myokardischämie verschlimmert werden. Eine das Herz betreffende autonome Dysfunktion – dokumentiert durch eine eingeschränkte Herzfrequenzvariabilität und eine gestörte Baro- und Chemoreflexsensitivität – ist Bestandteil der septischen Kardiomyopathie. Das Ausmaß der Herzfunktionseinschränkung korreliert mit einer ungünstigen Prognose. Nichtinfektiöse systemische Entzündungsreaktionen (SIRS) können eine der septischen Kardiomyopathie ähnliche „SIRS-
人类脓毒性心肌抑制的存在直到20世纪80年代才被Parrillo小组明确证实,他们利用核成像技术对重症监护患者进行了检查。脓毒症的心力衰竭常常被看似正常的心输出量所掩盖。然而,相对于全身血管阻力降低(导致后负荷减少),脓毒症患者的心输出量和心室射血分数往往没有得到充分提高。脓毒性心肌病累及左、右心室,具有潜在的可逆性。作为对容积替代的反应,心脏可以大大扩大。本病本质上并非主要是缺氧,但可能因缺血而加重。自主神经功能障碍,记录为心率变异性降低,气压和化学反射敏感性受损,构成疾病实体的一部分。心肌抑制的严重程度与预后不良相关。非感染性全身性炎症反应综合征(SIRS)可引起类似的疾病实体,即SIRS心肌病。该病的病因是多因素的。确定了几种对心脏有潜在致病影响的候选物质:细菌毒素、细胞因子和介质,包括肿瘤坏死因子α、白细胞介素-1和一氧化氮、心脏抑制因子、氧活性物质、儿茶酚胺。对症治疗包括容量替代和儿茶酚胺支持;旨在中断促炎介质级联反应的因果治疗方法正在测试中。研究:脓毒症患者的抑郁症状与症状的关系;研究:脓毒症患者的抑郁症状;研究:重症患者的抑郁症状;Die Einschränkung der herzfunkfunction in der Sepsis and häufig durch ein scheinbar normales herzzeitvolummask。bercksichtigt man jedoch die massive Nachlastsenkung inge des stark verminderten systememischen Gefäßwiderstandes, -welche zu einer kompensatorischen Zunahme des Herzzeitvolumens fhren sollte-so winddie häufig inadäquate Steigerung der Herzleistung rasch明显。脓毒性心肌病涉及许多与心肌病相关的疾病,如心肌病、心肌病、心肌病、心肌病、心肌病等。Nach Volumengabe kann是一种可扩展的方法ausgeprägten赫兹膨胀kommen。Die septische心肌病学家夜primär hypoxischer Genese, sie kaner durch eine gleichzetig bestehende Myokardischämie verschlimmert werden。Eine das Herz之间的自主神经功能障碍- dokumentiert durine eingeschränkte Herzfrequenzvariabilität和Eine gestörte Baro和Chemoreflexsensitivität - ist Bestandteil der septischen心肌病。Das ausmasß der Herzfunktionseinschränkung korreliert mit unstigen预后。Nichtinfektiöse systememische entz ndungsreaktionen (SIRS) können eine der septischen cardiomyopathie ähnliche“SIRS- cardiomyopathy”hervorrufen。Die Ätiologie der Herzschädigung ist multifaktoriell。候选病原体Herz wurden潜在病原体鉴定:Bakterientoxine、Zytokine和mediorein、tumor nektroseftor α、Interleukin-1和Stickoxid、heart抑郁性Faktoren、反应性sauerstoffverindungen和Katecholamine。心肌病的临床症状分析与临床诊断与临床诊断的相关性研究。Kausale Therapieansätze zur促炎毒素-介质-网络因子在安方期的调节作用。
{"title":"Septische Kardiomyopathie","authors":"U. Müller-Werdan, M. Buerke, A. Christoph, R. Flieger, K. Heinroth, A. Herklotz, M. Russ, A. Schlitt, H. Schmidt, G. Söffker, K. Werdan","doi":"10.1055/s-0030-1256438","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/s-0030-1256438","url":null,"abstract":"SummaryThe existence of human septic myocardial depression was only unequivocally proven in the 1980s by the group of Parrillo, utilizing a nuclear imaging technique in intensive care patients. Heart failure in sepsis is frequently masked by a seemingly normal cardiac output. However, relative to the lowered systemic vascular resistance—resulting in a reduced afterload, cardiac outputs and ventricular ejection fractions of septic patients are often not adequately enhanced. This septic cardiomyopathy involves both the right and the left ventricle and is potentially reversible. In response to volume substitution, the hearts can be considerably enlarged. The disease is not primarily hypoxic in nature, but may be aggravated by ischemia. Autonomic dysfunction, documented by a reduced heart rate variability and impaired baro- and chemoreflex sensitivities, forms part of the disease entity. The severity of myocardial depression correlates with a poor prognosis. Non-infectious systemic inflammatory response syndrome (SIRS) can give rise to an analogous disease entity, namely SIRS cardiomyopathy.The etiology of the disease is multifactorial. Several candidates with potential pathogenetic impact on the heart were identified: bacterial toxins, cytokines and mediators including tumor necrosis factor α, interleukin-1 and nitric oxide, cardiodepressant factors, oxygen reactive species, catecholamines. Symptomatic treatment consists of volume substitution and of catecholamine support; causal therapeutic approaches aiming at an interruption of the proinflammatory mediator cascades are being tested.ZusammenfassungDas Auftreten einer Myokarddepression in der Sepsis ist erst in den achtziger Jahren von der Gruppe um Parrillo gezeigt worden, indem sie die Herzfunktion von Intensivpatienten mit szintigraphischen Methoden untersucht haben. Die Einschränkung der Herzfunktion in der Sepsis wird häufig durch ein scheinbar normales Herzzeitvolumen maskiert. Berücksichtigt man jedoch die massive Nachlastsenkung infolge des stark verminderten systemischen Gefäßwiderstandes,—welche zu einer kompensatorischen Zunahme des Herzzeitvolumens führen sollte—so wird die häufig inadäquate Steigerung der Herzleistung rasch evident. Diese septische Kardiomyopathie involviert sowohl den linken als auch den rechten Ventrikel, und sie ist potenziell reversibel. Nach Volumengabe kann es zu einer ausgeprägten Herzdilatation kommen. Die septische Kardiomyopathie ist nicht primär hypoxischer Genese, sie kann aber durch eine gleichzeitig bestehende Myokardischämie verschlimmert werden. Eine das Herz betreffende autonome Dysfunktion – dokumentiert durch eine eingeschränkte Herzfrequenzvariabilität und eine gestörte Baro- und Chemoreflexsensitivität – ist Bestandteil der septischen Kardiomyopathie. Das Ausmaß der Herzfunktionseinschränkung korreliert mit einer ungünstigen Prognose. Nichtinfektiöse systemische Entzündungsreaktionen (SIRS) können eine der septischen Kardiomyopathie ähnliche „SIRS-","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"89 1","pages":"486-497"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"85617132","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2011-04-29DOI: 10.1007/S00390-011-0295-5
A. Franz, T. Michalski, E. Miller, J. Romankiewicz, B. Ziegler, S. Seidl
{"title":"Präklinische therapeutische Hypothermie nach Reanimation","authors":"A. Franz, T. Michalski, E. Miller, J. Romankiewicz, B. Ziegler, S. Seidl","doi":"10.1007/S00390-011-0295-5","DOIUrl":"https://doi.org/10.1007/S00390-011-0295-5","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":13649,"journal":{"name":"Intensivmedizin Und Notfallmedizin","volume":"99 1","pages":"527-530"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2011-04-29","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"86290464","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}