Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-06-19DOI: 10.1055/a-2055-8178
Carsten Perka, Christian von Heymann, Heiko Lier, Lutz Kaufner, Sascha Treskatsch
The application of tranexamic acid (TXA) during endoprosthetic surgical procedures has significantly increased in recent years. Due its ability to reduce perioperative blood loss and avert the need for blood transfusions as well as wound drainage, TXA is becoming part of a 'standard practice'. However, TXA is currently not approved for the application during endoprosthetic procedures and therefore, a benefit-risk analysis should always be conducted. Prophylactic administration of TXA without prior patient consent is only justified if fibrinolytic bleeding is expected and there are no contraindications or relevant risk factors for thromboembolic complications. Respectively, no patient consent is required when a therapeutic dose of TXA is administered in the context of fibrinolytic bleeding. The following guidelines provide updated recommendations based on the current state of knowledge on TXA optimal timing, routes of administration and dosing regimen.
{"title":"Die perioperative Gabe von Tranexamsäure.","authors":"Carsten Perka, Christian von Heymann, Heiko Lier, Lutz Kaufner, Sascha Treskatsch","doi":"10.1055/a-2055-8178","DOIUrl":"10.1055/a-2055-8178","url":null,"abstract":"<p><p>The application of tranexamic acid (TXA) during endoprosthetic surgical procedures has significantly increased in recent years. Due its ability to reduce perioperative blood loss and avert the need for blood transfusions as well as wound drainage, TXA is becoming part of a 'standard practice'. However, TXA is currently not approved for the application during endoprosthetic procedures and therefore, a benefit-risk analysis should always be conducted. Prophylactic administration of TXA without prior patient consent is only justified if fibrinolytic bleeding is expected and there are no contraindications or relevant risk factors for thromboembolic complications. Respectively, no patient consent is required when a therapeutic dose of TXA is administered in the context of fibrinolytic bleeding. The following guidelines provide updated recommendations based on the current state of knowledge on TXA optimal timing, routes of administration and dosing regimen.</p>","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":" ","pages":"532-537"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"10019505","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2022-02-23DOI: 10.1055/a-1753-9883
Philipp Moroder, Alp Paksoy, Paul Siegert, Kathi Thiele, Lucca Lacheta, Doruk Akgün
A displaced anterior glenoid rim fracture, the so-called bony Bankart lesion, occurs after a traumatic shoulder dislocation resulting from a high energy trauma and is associated with recurrent shoulder instability. Different surgical techniques have been described in the literature to address this pathology, including open reduction and fixation, as well as arthroscopic transosseous, and single-row or double-row approaches with the use of suture anchors. However, there is currently no gold standard of treatment and the stability of fixation and the healing of the bony fragment are still a concern. The purpose of this report was to introduce an arthroscopic independent double-row (IDR) bony Bankart repair technique for fixation of large glenoid fractures.
{"title":"The Independent Double-Row (IDR) Bony Bankart Repair Technique.","authors":"Philipp Moroder, Alp Paksoy, Paul Siegert, Kathi Thiele, Lucca Lacheta, Doruk Akgün","doi":"10.1055/a-1753-9883","DOIUrl":"10.1055/a-1753-9883","url":null,"abstract":"<p><p>A displaced anterior glenoid rim fracture, the so-called bony Bankart lesion, occurs after a traumatic shoulder dislocation resulting from a high energy trauma and is associated with recurrent shoulder instability. Different surgical techniques have been described in the literature to address this pathology, including open reduction and fixation, as well as arthroscopic transosseous, and single-row or double-row approaches with the use of suture anchors. However, there is currently no gold standard of treatment and the stability of fixation and the healing of the bony fragment are still a concern. The purpose of this report was to introduce an arthroscopic independent double-row (IDR) bony Bankart repair technique for fixation of large glenoid fractures.</p>","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":" ","pages":"538-543"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9961442","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Patellafrakturen sind mit ca. 0,5–1,5% aller Frakturen eher selten, können beim Auftreten von postoperativen Komplikationen, wie der sekundären Dislokation mit Verlust der Gelenkflächenkongruenz, aber enorme Auswirkungen auf die Funktionalität der unteren Extremität haben.
{"title":"Neue Aspekte bei der Versorgung von Patellafrakturen – Winkelstabilität vs. Zuggurtung","authors":"","doi":"10.1055/a-2142-2476","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2142-2476","url":null,"abstract":"Patellafrakturen sind mit ca. 0,5–1,5% aller Frakturen eher selten, können beim Auftreten von postoperativen Komplikationen, wie der sekundären Dislokation mit Verlust der Gelenkflächenkongruenz, aber enorme Auswirkungen auf die Funktionalität der unteren Extremität haben.","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"129 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-09-28","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135344690","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Patienten der Wirbelsäulenchirurgie leiden häufig unter einer Mangelernährung, die als Albumingehalt im Serum von weniger als 3,5g/dl definiert wird und mit einem erhöhten Risiko für postoperative Komplikationen einhergeht. Die vorliegende Studie untersuchte daher die Auswirkungen einer postoperativen Proteinsupplementation bei elektiven Wirbelsäulenoperationen auf postoperative Komplikationen.
{"title":"Wirbelsäulenchirurgie: Proteinsupplementation verringert Wundkomplikationen","authors":"","doi":"10.1055/a-2142-2437","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2142-2437","url":null,"abstract":"Patienten der Wirbelsäulenchirurgie leiden häufig unter einer Mangelernährung, die als Albumingehalt im Serum von weniger als 3,5g/dl definiert wird und mit einem erhöhten Risiko für postoperative Komplikationen einhergeht. Die vorliegende Studie untersuchte daher die Auswirkungen einer postoperativen Proteinsupplementation bei elektiven Wirbelsäulenoperationen auf postoperative Komplikationen.","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"95 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-09-28","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135344694","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Mit dem Wissen, dass ab 65 Jahren jeder Dritte und ab 80 Jahren sogar jeder Zweite innerhalb eines Jahres stürzt, hat die Sturzprävention im Alter eine Schlüsselfunktion. Hierbei gilt es, nicht nur die Kosten der medizinischen Behandlung von Stürzen zu senken, sondern gleichzeitig auch dem Funktionsverlust und der Pflegebedürftigkeit nach Sturz vorzubeugen. Die Autoren sind im Rahmen einer doppelt verblindeten Studie der Frage nachgegangen, ob sich mit Nahrungsergänzung bzw. einem Heimübungsprogramm die Sturzwahrscheinlichkeit beeinflussen lässt.
{"title":"Lassen sich mit Omega-3-Fettsäuren, Vitamin D oder einem Sportprogramm Stürze verhindern?","authors":"","doi":"10.1055/a-2142-2463","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2142-2463","url":null,"abstract":"Mit dem Wissen, dass ab 65 Jahren jeder Dritte und ab 80 Jahren sogar jeder Zweite innerhalb eines Jahres stürzt, hat die Sturzprävention im Alter eine Schlüsselfunktion. Hierbei gilt es, nicht nur die Kosten der medizinischen Behandlung von Stürzen zu senken, sondern gleichzeitig auch dem Funktionsverlust und der Pflegebedürftigkeit nach Sturz vorzubeugen. Die Autoren sind im Rahmen einer doppelt verblindeten Studie der Frage nachgegangen, ob sich mit Nahrungsergänzung bzw. einem Heimübungsprogramm die Sturzwahrscheinlichkeit beeinflussen lässt.","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"49 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-09-28","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135344695","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
{"title":"Weiterbildung in der septischen Chirurgie – eine Umfrage im Jungen Forum O und U.","authors":"Marit Herbolzheimer, Kristina Götz","doi":"10.1055/a-2032-2041","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2032-2041","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"161 4","pages":"374-375"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-08-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9925140","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Marcel Mäder, Eric Tille, Jörg Nowotny, Konrad Kamin, Klaus-Dieter Schaser
Humeral shaft fractures are a rare but challenging entity of injuries of the upper extremity. Despite all advances in the past decades - including improved imaging, adjusted surgical techniques and new implant designs - the treatment of humeral shaft fractures and especially the treatment choice remains challenging. Treatment options need to be evaluated individually under consideration of fracture morphology, soft tissue and potential neurological damage as well as patient-specific factors (i.e., age, comorbidities). Moreover, the risk of common complications such as radial nerve palsy, infection, non-union and malrotation needs to be evaluated in order to facilitate the best possible therapy for each patient. The regular available treatment options include conservative (cast, brace, etc.) and surgical measures (ante- and retrograde nailing, angle-stable plate osteosynthesis). Furthermore, (temporary) external fixation remains an option in emergency and complicative cases. However, none of the aforementioned options have proven a superior gold standard. This review evaluates the currently available treatment options and their individual advantages as well as the probability of possible complications and is aiming to supply a guide for individual treatment choice.
{"title":"[Therapy of Humeral Shaft Fractures].","authors":"Marcel Mäder, Eric Tille, Jörg Nowotny, Konrad Kamin, Klaus-Dieter Schaser","doi":"10.1055/a-1958-6044","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-1958-6044","url":null,"abstract":"<p><p>Humeral shaft fractures are a rare but challenging entity of injuries of the upper extremity. Despite all advances in the past decades - including improved imaging, adjusted surgical techniques and new implant designs - the treatment of humeral shaft fractures and especially the treatment choice remains challenging. Treatment options need to be evaluated individually under consideration of fracture morphology, soft tissue and potential neurological damage as well as patient-specific factors (i.e., age, comorbidities). Moreover, the risk of common complications such as radial nerve palsy, infection, non-union and malrotation needs to be evaluated in order to facilitate the best possible therapy for each patient. The regular available treatment options include conservative (cast, brace, etc.) and surgical measures (ante- and retrograde nailing, angle-stable plate osteosynthesis). Furthermore, (temporary) external fixation remains an option in emergency and complicative cases. However, none of the aforementioned options have proven a superior gold standard. This review evaluates the currently available treatment options and their individual advantages as well as the probability of possible complications and is aiming to supply a guide for individual treatment choice.</p>","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"161 4","pages":"455-472"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-08-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9894168","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-08-01Epub Date: 2022-02-14DOI: 10.1055/a-1714-9483
Chen Wang, Xin Zhang, Haoran Yu, Wendan Cheng
Die akute arterielle Embolie ist eine seltene, aber schwerwiegende Komplikation nach einer Knie-Totalendoprothese (Knie-TEP). Es besteht ein allgemeiner Konsens darüber, dass in dieser Situation sofort eine Revaskularisation durchgeführt werden muss, aber die spezifische Behandlung ist immer noch umstritten. Wir berichten über zwei Fälle von Embolien der Kniekehlenarterie, die durch eine akute arterielle Thrombose nach Knie-TEP verursacht wurden. Bei beiden Patienten kam es nach der Operation zu einem Gefühls- und Bewegungsverlust der rechten unteren Extremität und einer Pulsationsschwächung der Arteria dorsalis pedis; eine Angiografie zeigte eine Embolie der Arteria poplitea. Einer der Patienten erhielt eine Thrombolysetherapie, entwickelte jedoch eine großflächige Infektion und Nekrose des rechten Wadenmuskels und benötigte nach erfolgreicher Thrombolyse ein mehrfaches Debridement und Hauttransplantationen. Bei dem anderen Patienten wurde eine Thrombektomie, eine Gefäßrekonstruktion und eine prophylaktische Fasziotomie durchgeführt; nach der Operation blieben ein Taubheitsgefühl im Fuß und eine leichte Streckschwäche zurück. Die Autoren empfehlen Chirurgen, Hochrisikopatienten mit Knie-TEP eine angemessene Aufmerksamkeit zu widmen. Vor der Operation sind eine sorgfältige Anamnese und körperliche Untersuchung erforderlich. Der chirurgische Eingriff sollte präzise und schonend durchgeführt werden, nach der Operation sind das Gefühl der Gliedmaßen und die Blutzirkulation aufmerksam zu beobachten. Bei abnormalem Fußgefühl und schwacher arterieller Pulsation sollten umgehend erforderliche Untersuchungen (Doppler-Ultraschall und Arteriografie) durchgeführt werden. Wenn eine arterielle Thrombose diagnostiziert wurde, muss die Blutversorgung sofort wiederhergestellt werden. Verzögert sich die Diagnose um mehr als 6 Stunden, kann eine prophylaktische Fasziotomie erforderlich sein, um nachteilige Folgen zu vermeiden.
{"title":"[Akute arterielle Embolie nach einer Knie-Totalendoprothese: Ein Bericht über zwei Fälle und Literaturübersicht].","authors":"Chen Wang, Xin Zhang, Haoran Yu, Wendan Cheng","doi":"10.1055/a-1714-9483","DOIUrl":"10.1055/a-1714-9483","url":null,"abstract":"<p><p>Die akute arterielle Embolie ist eine seltene, aber schwerwiegende Komplikation nach einer Knie-Totalendoprothese (Knie-TEP). Es besteht ein allgemeiner Konsens darüber, dass in dieser Situation sofort eine Revaskularisation durchgeführt werden muss, aber die spezifische Behandlung ist immer noch umstritten. Wir berichten über zwei Fälle von Embolien der Kniekehlenarterie, die durch eine akute arterielle Thrombose nach Knie-TEP verursacht wurden. Bei beiden Patienten kam es nach der Operation zu einem Gefühls- und Bewegungsverlust der rechten unteren Extremität und einer Pulsationsschwächung der Arteria dorsalis pedis; eine Angiografie zeigte eine Embolie der Arteria poplitea. Einer der Patienten erhielt eine Thrombolysetherapie, entwickelte jedoch eine großflächige Infektion und Nekrose des rechten Wadenmuskels und benötigte nach erfolgreicher Thrombolyse ein mehrfaches Debridement und Hauttransplantationen. Bei dem anderen Patienten wurde eine Thrombektomie, eine Gefäßrekonstruktion und eine prophylaktische Fasziotomie durchgeführt; nach der Operation blieben ein Taubheitsgefühl im Fuß und eine leichte Streckschwäche zurück. Die Autoren empfehlen Chirurgen, Hochrisikopatienten mit Knie-TEP eine angemessene Aufmerksamkeit zu widmen. Vor der Operation sind eine sorgfältige Anamnese und körperliche Untersuchung erforderlich. Der chirurgische Eingriff sollte präzise und schonend durchgeführt werden, nach der Operation sind das Gefühl der Gliedmaßen und die Blutzirkulation aufmerksam zu beobachten. Bei abnormalem Fußgefühl und schwacher arterieller Pulsation sollten umgehend erforderliche Untersuchungen (Doppler-Ultraschall und Arteriografie) durchgeführt werden. Wenn eine arterielle Thrombose diagnostiziert wurde, muss die Blutversorgung sofort wiederhergestellt werden. Verzögert sich die Diagnose um mehr als 6 Stunden, kann eine prophylaktische Fasziotomie erforderlich sein, um nachteilige Folgen zu vermeiden.</p>","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"161 4","pages":"447-453"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-08-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10648756/pdf/","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"10248310","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"OA","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
{"title":"Bewerbungsaufruf 6. Science-Slam auf dem DKOU 2023 #CompetentInQualityAndProgress.","authors":"Marie Samland","doi":"10.1055/a-2095-8236","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2095-8236","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"161 4","pages":"375"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-08-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9894167","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Tranexamic acid (TXA) has been studied extensively during the last 5-8 years. It inhibits clot dissolution during surgery and can therefore reduce blood loss. However, there has been concern that this could result in more frequent complications, specifically in terms of thromboembolic events. The indications for TXA are widespread, and this review covers the literature on orthopaedic indications such as joint replacement, fracture surgery, and arthroscopic procedures. In general, TXA is safe and can be used in a wide variety of orthopaedic procedures, lowering blood loss without increasing the risk of complications.
{"title":"Tranexamic Acid: When is It Indicated in Orthopaedic Surgery?","authors":"Bjarke Viberg","doi":"10.1055/a-1666-9382","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-1666-9382","url":null,"abstract":"<p><p>Tranexamic acid (TXA) has been studied extensively during the last 5-8 years. It inhibits clot dissolution during surgery and can therefore reduce blood loss. However, there has been concern that this could result in more frequent complications, specifically in terms of thromboembolic events. The indications for TXA are widespread, and this review covers the literature on orthopaedic indications such as joint replacement, fracture surgery, and arthroscopic procedures. In general, TXA is safe and can be used in a wide variety of orthopaedic procedures, lowering blood loss without increasing the risk of complications.</p>","PeriodicalId":51219,"journal":{"name":"Zeitschrift Fur Orthopadie Und Unfallchirurgie","volume":"161 4","pages":"379-384"},"PeriodicalIF":1.0,"publicationDate":"2023-08-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9880693","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}