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Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung最新文献

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11. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Lasermedizin 13th International Congress LASERmed München,18.-20.Juni 1997 德国激光医学学会第11届会议第13届国际会议LASERmed慕尼黑,1997年6月18-20日
Pub Date : 1998-01-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(98)80008-4
{"title":"11. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Lasermedizin 13th International Congress LASERmed München,18.-20.Juni 1997","authors":"","doi":"10.1016/S0938-765X(98)80008-4","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(98)80008-4","url":null,"abstract":"","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 3","pages":"Pages 113-155"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1998-01-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(98)80008-4","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72083923","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Comparison of Maximal Left Ventricular Intramyocardial Artery Lumen Diameter in 2 Aneurysmectomy Specimen after TMR and 44 Control Patients TMR后2例动脉瘤切除标本与44例对照患者左心室心肌内最大动脉管腔直径的比较
Pub Date : 1998-01-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(98)80005-9
W. Schweitzer , S. Dangel , M. Schaepman , M. Wagen , D. Maass , S. Cordner , Th. Hardmeier

TMR (Transmyocardial Laser Revascularization) is of value in angina pectoris not accessible to medication or conventional heart surgery. Therapeutical benefit is thought to be due to patent channels conveying blood from the lumen right into the wall of the left ventricle. Interestingly, histopathological findings of some autopsy patients fail to prove patent laser channels after TMR. We examine histopathological findings of left ventricular aneurysmectomy specimen 7 and 11 months after TMR. We compare the estimated (aneurysmectomy patients) or calculated (44 control patients) Equivalent Value for Left Ventricular Wall Tension (ET) to the Maximal Intramyocardial Artery Lumen Diameter (MIALD). The 44 control patients are selected out of different clinicopathological groups. The ET value is calculated using a simplifying spherical model of the left ventricle, and, like the MIALD value, is based on standardized histological samples of the anterior left ventricular wall and additionally the heart weight. We find an inverse non-linear regressive relationship between ET and MIALD values. This provides a morphologically based model for intramyocardial perfusion, which fits into theoretical physical models, putting the value of the reptile heart theory into question. Additionally it provides first morphological clues that reducing ventricular wall tension actually improves intramyocardial perfusion. We discuss, how the data not fitting into this model represents exceptions, how TMR might provide its beneficial effects, and how its value might be limited by the left ventricular wall tension, and on what basis the mechanism of other procedures such as ventriculectomy (also known as the Batista procedure) and coronary bypass surgery could be compared to our proposed mechanism of the TMR procedure.

TMR (Transmyokardiale Laserrevaskularisation) kann Angina pectoris-Patienten helfen, die herkömmlichen Methoden wie medikamentöser Behandlung oder konventioneller Herzchirurgie nicht mehr zugänglich sind. Den Laserkanälen wird dabei die therapeutische Wirkung dieser Behandlung zugesprochen, indem diese Blut direkt von der linken Herzkammer ins Myokard lei ten sollen. Ueberraschenderweise verlief die histopathologische Suche nach weit offenen Laserkanalen bei einigen verstorbenen Patienten nach TMR bisher negativ. Wir untersuchen histopathologische Befunde von Herzwandaneurysmaresektaten 7 und 11 Monate nach TMR. Wir vergleichen ein geschätztes (Aneurysmektomie- Patienten) bzw. ein berechnetes Aequivalent (44 Kontrollpatienten) für die Wandspannung der linken Kammer (ET) mit dem Maximalen Intramyokardialen Arteriellen Lumendurchmesser (MIALD). Die 44 Patienten der Kontrollgruppe sind aus verschiedenen klinisch-pathologischen Gruppen ausgewählt. Der ET-Wert wird mittels eines vereinfachenden Kugelmodells der linken Herzkammer berechnet, und basiert wie der MIALD-Wert auf standardisiert entnommen histologischen Proben der linken Vorderwand sow

TMR(经心肌激光血运重建术)对药物或常规心脏手术无法治疗的心绞痛有价值。治疗益处被认为是由于将血液从管腔向右输送到左心室壁的专利通道。有趣的是,一些尸检患者的组织病理学结果未能证明TMR后的激光通道通畅。我们检查TMR后7个月和11个月左心室动脉瘤标本的组织病理学结果。我们将左心室壁张力(ET)的估计值(动脉瘤患者)或计算值(44名对照患者)与最大心肌内动脉管腔直径(MIALD)进行比较。44名对照患者选自不同的临床病理组。ET值是使用左心室的简化球形模型计算的,并且与MIALD值一样,是基于左心室前壁的标准化组织学样本以及心脏重量。我们发现ET和MIALD值之间存在逆非线性回归关系。这为心肌内灌注提供了一个基于形态学的模型,该模型符合理论物理模型,使爬行动物心脏理论的价值受到质疑。此外,它提供了第一个形态学线索,即降低心室壁张力实际上可以改善心肌灌注。我们讨论了不符合该模型的数据如何代表例外,TMR如何提供其有益效果,以及其值如何受到左心室壁张力的限制,以及在什么基础上,心室切除术(也称为巴蒂斯塔手术)和冠状动脉搭桥手术等其他手术的机制可以与我们提出的TMR手术的机制进行比较。TMR(经心肌激光血运重建术)可以帮助那些无法再使用常规方法(如药物治疗或常规心脏手术)的心绞痛患者。激光通道据说具有这种治疗的治疗效果,因为这些血液应该直接从心脏的左心室进入心肌。令人惊讶的是,迄今为止,在TMR后的一些死亡患者中,对宽开放激光通道的组织病理学研究是阴性的。我们研究TMR术后7个月和11个月切除的心壁动脉瘤的组织病理学表现。我们比较估计的(动脉瘤患者)或左心室壁张力(ET)与最大心肌内动脉管腔直径(MIALD)的计算当量(44名对照患者)。对照组44例患者选自不同的临床病理组。ET值通过左心室的简化球形模型计算,并且与MIALD值一样,基于左前壁的标准化组织学样本以及心脏重量。我们发现ET和MIALD值之间存在反向非线性回归关系。这导致了一个形态学推导的心肌内循环模型,该模型符合理论物理模型,但对爬行动物心脏理论的重要性提出了质疑。同时,这种关系可以提供初步的形态学证据,证明降低心脏壁张力实际上可以改善心肌内循环。我们讨论了不符合模型的数据在多大程度上代表了例外,如何基于该模型解释TMR的有益影响,TMR如何受到左心室壁张力的限制,在此基础上,巴蒂斯塔心室切开术或冠状动脉搭桥术的功能可以与我们提出的TMR的功能进行比较。
{"title":"Comparison of Maximal Left Ventricular Intramyocardial Artery Lumen Diameter in 2 Aneurysmectomy Specimen after TMR and 44 Control Patients","authors":"W. Schweitzer ,&nbsp;S. Dangel ,&nbsp;M. Schaepman ,&nbsp;M. Wagen ,&nbsp;D. Maass ,&nbsp;S. Cordner ,&nbsp;Th. Hardmeier","doi":"10.1016/S0938-765X(98)80005-9","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(98)80005-9","url":null,"abstract":"<div><p>TMR (Transmyocardial Laser Revascularization) is of value in angina pectoris not accessible to medication or conventional heart surgery. Therapeutical benefit is thought to be due to patent channels conveying blood from the lumen right into the wall of the left ventricle. Interestingly, histopathological findings of some autopsy patients fail to prove patent laser channels after TMR. We examine histopathological findings of left ventricular aneurysmectomy specimen 7 and 11 months after TMR. We compare the estimated (aneurysmectomy patients) or calculated (44 control patients) Equivalent Value for Left Ventricular Wall Tension (ET) to the Maximal Intramyocardial Artery Lumen Diameter (MIALD). The 44 control patients are selected out of different clinicopathological groups. The ET value is calculated using a simplifying spherical model of the left ventricle, and, like the MIALD value, is based on standardized histological samples of the anterior left ventricular wall and additionally the heart weight. We find an inverse non-linear regressive relationship between ET and MIALD values. This provides a morphologically based model for intramyocardial perfusion, which fits into theoretical physical models, putting the value of the reptile heart theory into question. Additionally it provides first morphological clues that reducing ventricular wall tension actually improves intramyocardial perfusion. We discuss, how the data not fitting into this model represents exceptions, how TMR might provide its beneficial effects, and how its value might be limited by the left ventricular wall tension, and on what basis the mechanism of other procedures such as ventriculectomy (also known as the Batista procedure) and coronary bypass surgery could be compared to our proposed mechanism of the TMR procedure.</p></div><div><p>TMR (Transmyokardiale Laserrevaskularisation) kann Angina pectoris-Patienten helfen, die herkömmlichen Methoden wie medikamentöser Behandlung oder konventioneller Herzchirurgie nicht mehr zugänglich sind. Den Laserkanälen wird dabei die therapeutische Wirkung dieser Behandlung zugesprochen, indem diese Blut direkt von der linken Herzkammer ins Myokard lei ten sollen. Ueberraschenderweise verlief die histopathologische Suche nach weit offenen Laserkanalen bei einigen verstorbenen Patienten nach TMR bisher negativ. Wir untersuchen histopathologische Befunde von Herzwandaneurysmaresektaten 7 und 11 Monate nach TMR. Wir vergleichen ein geschätztes (Aneurysmektomie- Patienten) bzw. ein berechnetes Aequivalent (44 Kontrollpatienten) für die Wandspannung der linken Kammer (ET) mit dem Maximalen Intramyokardialen Arteriellen Lumendurchmesser (MIALD). Die 44 Patienten der Kontrollgruppe sind aus verschiedenen klinisch-pathologischen Gruppen ausgewählt. Der ET-Wert wird mittels eines vereinfachenden Kugelmodells der linken Herzkammer berechnet, und basiert wie der MIALD-Wert auf standardisiert entnommen histologischen Proben der linken Vorderwand sow","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 3","pages":"Pages 83-101"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1998-01-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(98)80005-9","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72078198","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Autorenregister · Author Index 作者登记册·作者索引
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80002-8
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Why are photodynamic diagnosis (PDD) and therapy (PDT) necessary for urinary bladder cancer? 为什么光动力学诊断(PDD)和治疗(PDT)对于膀胱癌症是必要的?
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80014-4
A. Hofstetter
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Erste ergebnisse zur PDT des aderhautmetanoms ex vivo mittels neuer im NIR-Bereich absorbierenden photosensitizer 使用吸收近红外范围的新型光敏剂对静脉膜甲烷瘤进行体外PDT的首次结果
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80012-0
S.I. Schastak , V. Enzmann , A. Jüngel , E.A. Zhavrid , E.S. Voropai , I.N. Zhuravkin , E.N. Alexandrova , M.P. Samtsov , A.P. Lugovsky , P. Wiedemann

Die Photodynamische Therapie (PDT) ist eine alternative Behandlungsmethode, die auf einer selektiven Akkumulation von Photosensitizern (PS) im neoplastischen Gewebe basiert. Anschlielßende Lichtbestrahlung im Absorptionsband der Sensitizer führt zur Produktion von zytotoxischen Reaktionsprodukten infolge von photochemischen Reaktionen und zum Absterben der Tumorzellen.

Bedingt durch verschiedene Nachteile der ursprünglichen Photosensitizer werden zunehmend andere Stoffgruppen als potentielle Photosensitizer der zweiten Generation, z. B. Carbocyanine, experimentell getestet. Sie weisen eine starke Absorption innerhalb des “phototherapeutischen Fensters” zwischen 700 und 900 nm auf and ermöglichen somit eine Behandlung von Tumoren mit einer Dicke von ca. 7 mm.

Es wird über die ersten Ergebnisse der experimentellen Untersuchungen zur photodynamischen Wirkung von drei neu synthetisierten Tricarbocyanin-Sensitizern an humanen Aderhautmelanom-Zellen ex vivo berichtet. Nach der Inkubation der Aderhautmelanom-Zellen mit dem jeweiligen Photosensitizer in nicht-toxischer Konzentration (LD10) und der nachfolgenden Bestrahlung mit einer Lichtdosis von 68,0 ± 4,0 J/cm2 bzw. 136,0 ± 7,0 J/cm2 konnte für die AHM-Zellen die lethale Dosis (LD70) ermittelt werden.

The photodynamic therapy (PDT) is an alternative method for treatemt of tumors based on a selective accumulation of photosensitizers (PS) in neoplastic tissue. A subsequent light irradiation in the absorption maximum of the sensitizers lead to production of cytotoxic reaction products, followed by a specific dying of the tumor cells.

Because of different disadvantages of the first photosensitizers other chemical compounds like carbocyanines become tested experimentally as potential of second generation of photosensitizer. These sensitizers point on a strong absorption within the “phototherapeutic window” between 700 and 900 nm and allow a treatmemnt of tumors with a deep of a approx. 7 mm.

Herein, photodynamic effects of three new carbocyanine sensitizers on human choroidal melanoma cells ex vivo are reported. After an incubation of choroidal melanoma cells with the respective photo sensitizers in a nontoxic concentration (LD10) and a subsequent irradiation with a light dose of 68.0 ± 4.0 J/cm2 and 136.0 ± 7.0 J/cm2 the lethal dose (LD70) for used cell line was determined.

光动力疗法(PDT)是一种基于光敏剂(PS)在肿瘤组织中选择性积累的替代治疗方法。随后在敏化剂吸收带中的光照射导致光化学反应产生细胞毒性反应产物并导致肿瘤细胞死亡。实验测试。它们在700和900nm之间的“光治疗窗口”内表现出强烈的吸收,因此能够治疗厚度约7mm的肿瘤。据报道。用各自无毒浓度的光敏剂(LD10)孵育脉络膜黑色素瘤细胞后,随后分别用68.0±4.0J/cm2的光剂量照射。AHM细胞可测定136,0±7.0J/cm2的致死剂量(LD70)。光动力疗法(PDT)是一种基于光敏剂(PS)在肿瘤组织中选择性积累的治疗肿瘤的替代方法。敏化剂吸收最大值的随后光照射导致细胞毒性反应产物的产生,随后肿瘤细胞的特异性死亡。由于第一代光敏剂的不同缺点,像碳菁这样的其他化合物被实验测试为第二代光敏器的潜力。这些增敏剂指向700至900nm之间的“光治疗窗口”内的强吸收,并允许用深度方法治疗肿瘤。将脉络膜黑色素瘤细胞与无毒浓度的相应光敏剂(LD10)孵育并随后用68.0±4.0 J/cm2和136.0±7.0 J/cm2的光剂量照射后,确定所用细胞系的致死剂量(LD70)。
{"title":"Erste ergebnisse zur PDT des aderhautmetanoms ex vivo mittels neuer im NIR-Bereich absorbierenden photosensitizer","authors":"S.I. Schastak ,&nbsp;V. Enzmann ,&nbsp;A. Jüngel ,&nbsp;E.A. Zhavrid ,&nbsp;E.S. Voropai ,&nbsp;I.N. Zhuravkin ,&nbsp;E.N. Alexandrova ,&nbsp;M.P. Samtsov ,&nbsp;A.P. Lugovsky ,&nbsp;P. Wiedemann","doi":"10.1016/S0938-765X(97)80012-0","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(97)80012-0","url":null,"abstract":"<div><p>Die Photodynamische Therapie (PDT) ist eine alternative Behandlungsmethode, die auf einer selektiven Akkumulation von Photosensitizern (PS) im neoplastischen Gewebe basiert. Anschlielßende Lichtbestrahlung im Absorptionsband der Sensitizer führt zur Produktion von zytotoxischen Reaktionsprodukten infolge von photochemischen Reaktionen und zum Absterben der Tumorzellen.</p><p>Bedingt durch verschiedene Nachteile der ursprünglichen Photosensitizer werden zunehmend andere Stoffgruppen als potentielle Photosensitizer der zweiten Generation, z. B. Carbocyanine, experimentell getestet. Sie weisen eine starke Absorption innerhalb des “phototherapeutischen Fensters” zwischen 700 und 900 nm auf and ermöglichen somit eine Behandlung von Tumoren mit einer Dicke von ca. 7 mm.</p><p>Es wird über die ersten Ergebnisse der experimentellen Untersuchungen zur photodynamischen Wirkung von drei neu synthetisierten Tricarbocyanin-Sensitizern an humanen Aderhautmelanom-Zellen ex vivo berichtet. Nach der Inkubation der Aderhautmelanom-Zellen mit dem jeweiligen Photosensitizer in nicht-toxischer Konzentration (LD<sub>10</sub>) und der nachfolgenden Bestrahlung mit einer Lichtdosis von 68,0 ± 4,0 J/cm<sup>2</sup> bzw. 136,0 ± 7,0 J/cm<sup>2</sup> konnte für die AHM-Zellen die lethale Dosis (LD<sub>70</sub>) ermittelt werden.</p></div><div><p>The photodynamic therapy (PDT) is an alternative method for treatemt of tumors based on a selective accumulation of photosensitizers (PS) in neoplastic tissue. A subsequent light irradiation in the absorption maximum of the sensitizers lead to production of cytotoxic reaction products, followed by a specific dying of the tumor cells.</p><p>Because of different disadvantages of the first photosensitizers other chemical compounds like carbocyanines become tested experimentally as potential of second generation of photosensitizer. These sensitizers point on a strong absorption within the “phototherapeutic window” between 700 and 900 nm and allow a treatmemnt of tumors with a deep of a approx. 7 mm.</p><p>Herein, photodynamic effects of three new carbocyanine sensitizers on human choroidal melanoma cells ex vivo are reported. After an incubation of choroidal melanoma cells with the respective photo sensitizers in a nontoxic concentration (LD<sub>10</sub>) and a subsequent irradiation with a light dose of 68.0 ± 4.0 J/cm<sup>2</sup> and 136.0 ± 7.0 J/cm<sup>2</sup> the lethal dose (LD<sub>70</sub>) for used cell line was determined.</p></div>","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 1","pages":"Pages 50-54"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1997-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(97)80012-0","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72113141","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Laser-Forschungslabor 激光研究实验室
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80016-8
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Klinische Anwendbarkeit und Patientenakzeptanz des Er:YAG-Lasers im Vergleich zum konventionelten Bohrer. Eine Pitotstudie 与传统钻头相比,Er:YAG激光的临床适用性和患者接受度。皮托研究
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80007-7
K. Glockner, K. Ebeleseder, P. Städtler

In einer klinischen Untersuchung wurden die Anwendbarkeit und die Akzeptanz von zwei unterschiedlichen Zahnhartsubstanzpräparationsmethoden der besonders schmerzsensiblen Läsione im Zahnhalsbereich bestimmt. Wir wollten feststellen, wie sich Behandler als auch Patient zu diesem Problem stellen.

Es wurden der konventionelle rotierende Bohrer der Präparation mit dem Er:YAG-Laser gegeniibergestellt. Für these Untersuchung kamen fünf Kriterien zur Anwendung. Als drei objektive Kriterien wurden die Messung der reinen Präparationszeit, de Verlauf des systolischen Blutdruckes und der Pulsverlauf beide Behandlungsmethoden während der Behandlung verglichen. Die zwei subjektiven Kriterien bildeten die persönliche Beurteilung des Behandlungsverlaufes sowohl durch den Behandler als auch durch den Patienten.

Bei der konventionellen Präparation wurde ein Anstieg des systolischen RR beobachtet und ein statistisch signifikanter Anstieg des Pulses. Im Gegensatz dazu gibt es bei der Laserpräparation keinen Anstieg bei Puls und systolischen RR, sondern sogar einen Abfall des Pulses während der Behandlung. Der Zeitaufwand lag bei der Laserpräparation um 35% höher.

Die subjektive Beurteilung des Behandlers fiel zugunsten des Er:YAG-Lasers aus. Noch deutlicher sprachen sich die Patienten für den Laser aus. Der um 35% erhöhte Zeitaufwand wird durch den Wegfall der Lokalanästhesie vor der Behandlung mehr als kompensiert. Das Verhalten von Pulsverlauf und Blutdruckverlauf spricht für eine streßfreiere Behandlung mit dem Er:YAGLaser. Am deutlichsten für die Laserzahnbehandlung aber spricht, daß er besonders bei schmerzsensiblen Patienten gegenuber dem konventionellen, rotierenden Instrument den Vorteil einer schmerzarmeren Behandlung bietet und damit auch von den Patienten fßr die Präparation der Zahnhalsläsionen im Vergleich zum Bohrer im Rahmen unserer Untersuchung liebend gerne akzeptiert wurde.

In a clinical trial we investigated the use and the acceptance of two different preparation methods in considerable painful carious lesions in the cervical tooth area. We wanted to know what is the opinion of the dentist and the patient about this treatment.

Conventional rotating burs we compared with preparations by the Er:YAG-Laser. Five criteria were chosen for evaluation. The three objective criteria were the preparation time, the systolic blood pressure and changes in pulse frequency during preparation. The two subjective criteria were both the operator's and the patient's overall impression of the treatment progress, expressed by schoolmarks between 1= excellent and 5 = unsatisfactory.

In the conventional group, both the systolic bloodpressure and the pulse frequency increased significantly during preparation. On the contrary, in the laser group no increase of pulse frequency and blood pressure was seen; the pulse frequency even decreased significantly.

The treatment with the Er:YAG-Laser lasted for about 35% mo

在一项临床研究中,确定了两种不同的牙齿预备方法对颈部特别疼痛敏感病变的适用性和可接受性。我们想看看医生和患者对这个问题的反应。将传统的旋转钻头与Er:YAG激光器进行了对比。本研究采用了五个标准。三个客观标准是测量两种治疗方法在治疗过程中的纯准备时间、收缩压过程和脉搏过程。这两个主观标准形成了医生和患者对治疗过程的个人评估。相比之下,在激光治疗过程中,脉搏和收缩压RR没有增加,甚至出现了脉搏下降。激光准备所需的时间增加了35%。从业者的主观评估支持Er:YAG激光。患者更明显地支持激光。35%的时间增加通过在治疗前取消局部麻醉来弥补。脉搏和血压曲线的表现说明Er:YAGLaser的治疗更无压力。然而,激光牙齿治疗最明确的论点是,与传统的旋转器械相比,它提供了疼痛较小的治疗优势,尤其是对疼痛敏感的患者,因此,在我们的检查过程中,与钻头相比,患者也很乐意接受激光牙齿治疗来准备牙颈病变。在一项临床试验中,我们研究了两种不同的制备方法在考虑到颈部牙齿区域疼痛的龋齿病变中的使用和接受情况。我们想知道牙医和病人对这种治疗的看法。我们将传统的旋转毛刺与Er:YAG激光器的制备进行了比较。选择了五个标准进行评估。三个客观标准是准备时间、收缩压和准备过程中脉搏频率的变化。两个主观标准是操作员和患者对治疗进展的总体印象,用1=优秀到5之间的分数表示。在常规组中,在准备过程中,收缩压和脉搏频率都显著增加。相反,激光组的脉冲频率和血压没有增加;脉冲频率甚至显著降低。用Er:YAG激光治疗的费用比用传统电钻高出约35%。然而,对Er:YAG激光最有力的论据是,牙医和患者的主观评估都显示出对激光的偏好。激光组额外35%的较高时间支出通过省略局部麻醉得到了充分补偿。特别是对于高度疼痛敏感的患者,激光似乎提供了一种新的减轻疼痛治疗的可能性。
{"title":"Klinische Anwendbarkeit und Patientenakzeptanz des Er:YAG-Lasers im Vergleich zum konventionelten Bohrer. Eine Pitotstudie","authors":"K. Glockner,&nbsp;K. Ebeleseder,&nbsp;P. Städtler","doi":"10.1016/S0938-765X(97)80007-7","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(97)80007-7","url":null,"abstract":"<div><p>In einer klinischen Untersuchung wurden die Anwendbarkeit und die Akzeptanz von zwei unterschiedlichen Zahnhartsubstanzpräparationsmethoden der besonders schmerzsensiblen Läsione im Zahnhalsbereich bestimmt. Wir wollten feststellen, wie sich Behandler als auch Patient zu diesem Problem stellen.</p><p>Es wurden der konventionelle rotierende Bohrer der Präparation mit dem Er:YAG-Laser gegeniibergestellt. Für these Untersuchung kamen fünf Kriterien zur Anwendung. Als drei objektive Kriterien wurden die Messung der reinen Präparationszeit, de Verlauf des systolischen Blutdruckes und der Pulsverlauf beide Behandlungsmethoden während der Behandlung verglichen. Die zwei subjektiven Kriterien bildeten die persönliche Beurteilung des Behandlungsverlaufes sowohl durch den Behandler als auch durch den Patienten.</p><p>Bei der konventionellen Präparation wurde ein Anstieg des systolischen RR beobachtet und ein statistisch signifikanter Anstieg des Pulses. Im Gegensatz dazu gibt es bei der Laserpräparation keinen Anstieg bei Puls und systolischen RR, sondern sogar einen Abfall des Pulses während der Behandlung. Der Zeitaufwand lag bei der Laserpräparation um 35% höher.</p><p>Die subjektive Beurteilung des Behandlers fiel zugunsten des Er:YAG-Lasers aus. Noch deutlicher sprachen sich die Patienten für den Laser aus. Der um 35% erhöhte Zeitaufwand wird durch den Wegfall der Lokalanästhesie vor der Behandlung mehr als kompensiert. Das Verhalten von Pulsverlauf und Blutdruckverlauf spricht für eine streßfreiere Behandlung mit dem Er:YAGLaser. Am deutlichsten für die Laserzahnbehandlung aber spricht, daß er besonders bei schmerzsensiblen Patienten gegenuber dem konventionellen, rotierenden Instrument den Vorteil einer schmerzarmeren Behandlung bietet und damit auch von den Patienten fßr die Präparation der Zahnhalsläsionen im Vergleich zum Bohrer im Rahmen unserer Untersuchung liebend gerne akzeptiert wurde.</p></div><div><p>In a clinical trial we investigated the use and the acceptance of two different preparation methods in considerable painful carious lesions in the cervical tooth area. We wanted to know what is the opinion of the dentist and the patient about this treatment.</p><p>Conventional rotating burs we compared with preparations by the Er:YAG-Laser. Five criteria were chosen for evaluation. The three objective criteria were the preparation time, the systolic blood pressure and changes in pulse frequency during preparation. The two subjective criteria were both the operator's and the patient's overall impression of the treatment progress, expressed by schoolmarks between 1= excellent and 5 = unsatisfactory.</p><p>In the conventional group, both the systolic bloodpressure and the pulse frequency increased significantly during preparation. On the contrary, in the laser group no increase of pulse frequency and blood pressure was seen; the pulse frequency even decreased significantly.</p><p>The treatment with the Er:YAG-Laser lasted for about 35% mo","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 1","pages":"Pages 24-30"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1997-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(97)80007-7","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72075054","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Knochenchirurgie mit dem Er:YAG-laser Er:YAG激光骨外科
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80008-9
H. Zahn , V. Jungnickel , Th. Ertl , S. Schmid , G. Müller

In this paper a new method for laser bone surgery is introduced that avoids residual thermal damage of tissue. Hard tissue ablation is performed with a pulsed Er:YAG laser at 2.94 pm. A continuous water-air-spray is used for cooling. It re-wets the tissue by the absorbing water which has been lost during laser treatment, too. High ablation efficiencies (=0.1 mm3/J), the various processing techniques and their excellent precision may indicate a wide use of the Er:YAG-laser in bone surgery. No thermal damage is seen by light and electron microscopy.

本文介绍了一种避免组织残余热损伤的激光骨外科新方法。硬组织消融采用脉冲Er:YAG激光在下午2.94点进行。采用连续水-空气喷雾进行冷却。它通过吸收在激光治疗过程中损失的水分重新润湿组织。高消融效率(=0.1mm3/J)、各种加工技术及其优异的精度可能表明Er:YAG激光在骨外科中的广泛应用。光镜和电子显微镜观察不到热损伤。
{"title":"Knochenchirurgie mit dem Er:YAG-laser","authors":"H. Zahn ,&nbsp;V. Jungnickel ,&nbsp;Th. Ertl ,&nbsp;S. Schmid ,&nbsp;G. Müller","doi":"10.1016/S0938-765X(97)80008-9","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(97)80008-9","url":null,"abstract":"<div><p>In this paper a new method for laser bone surgery is introduced that avoids residual thermal damage of tissue. Hard tissue ablation is performed with a pulsed Er:YAG laser at 2.94 pm. A continuous water-air-spray is used for cooling. It re-wets the tissue by the absorbing water which has been lost during laser treatment, too. High ablation efficiencies (=0.1 mm<sup>3</sup>/J), the various processing techniques and their excellent precision may indicate a wide use of the Er:YAG-laser in bone surgery. No thermal damage is seen by light and electron microscopy.</p></div>","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 1","pages":"Pages 31-36"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1997-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(97)80008-9","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72113140","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Experimentelle untersuchungen zur gewebereduzierenden wirkung and zu morphologischen veränderungen an der leichenbandscheibe durch den holmium- und den neodym-yag-laser 钬和钕激光对体韧带盘组织还原作用及形态变化的实验研究
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80011-9
H. Merk, H. Wissel, B. Wahl

We examined 12 human autopsy specimen in order to compare the mass reduction and morphological alterations of the intervertebral disc using an Holmium- and an Neodym-YAG-laser. The mass reduction was represented by the difference between the pre- and postlasing weights, morphological alterations were examinated at different disc sections, evaluating macroscopic changes. The mass reduction of the Neodym-laser was superior with 0,73 g compared 0.35 g achieved with the Holmium-laser at 1000 J. The Holmium-laser caused clearly visible lesions within the disc with a small zone of carbonisation. After Neodym-laser treatment no such lesions could be observed and the area of structural changes involved diffusly the surrounding tissue. The reason for the differences in mass reduction and morphological changes have to be seen in close connection with the different physical effects of the Neodym- (thermal reaction) and the Holmium-laser (photoablation).

我们检查了12个人体解剖标本,以比较使用钬和钕钇铝石榴石激光的椎间盘质量减轻和形态改变。质量减少以激光发射前和发射后重量之间的差异表示,在不同的椎间盘切片上检查形态变化,评估宏观变化。钕激光在0.73 g时的质量减少效果优于钬激光在1000 J时的0.35 g。钬激光在椎间盘内引起清晰可见的损伤,并有一个小的碳化区。Neodym激光治疗后,没有观察到这种损伤,结构变化区域不同地涉及周围组织。质量减少和形态变化差异的原因必须与钕(热反应)和钬激光(光烧蚀)的不同物理效应密切相关。
{"title":"Experimentelle untersuchungen zur gewebereduzierenden wirkung and zu morphologischen veränderungen an der leichenbandscheibe durch den holmium- und den neodym-yag-laser","authors":"H. Merk,&nbsp;H. Wissel,&nbsp;B. Wahl","doi":"10.1016/S0938-765X(97)80011-9","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(97)80011-9","url":null,"abstract":"<div><p>We examined 12 human autopsy specimen in order to compare the mass reduction and morphological alterations of the intervertebral disc using an Holmium- and an Neodym-YAG-laser. The mass reduction was represented by the difference between the pre- and postlasing weights, morphological alterations were examinated at different disc sections, evaluating macroscopic changes. The mass reduction of the Neodym-laser was superior with 0,73 g compared 0.35 g achieved with the Holmium-laser at 1000 J. The Holmium-laser caused clearly visible lesions within the disc with a small zone of carbonisation. After Neodym-laser treatment no such lesions could be observed and the area of structural changes involved diffusly the surrounding tissue. The reason for the differences in mass reduction and morphological changes have to be seen in close connection with the different physical effects of the Neodym- (thermal reaction) and the Holmium-laser (photoablation).</p></div>","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 1","pages":"Pages 45-49"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1997-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(97)80011-9","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72113142","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Laseranwendungen in der Urologie, Teil 2 激光在泌尿外科的应用,第2部分
Pub Date : 1997-05-01 DOI: 10.1016/S0938-765X(97)80006-5
R. Muschter, A. Hofstetter

In der Literatur finden sich zahlreiche Berichte zu Laseranwendungen in der Urologie, die hier referiert werden. Laser finden Einsatz bei der photodynamischen Diagnostik sowie der photodynamischen Therapie von Harnblasentumoren, in der thermischen Therapie von malignen und benignen Tumoren und Läsionen der unteren und oberen Harnwege, des äußeren Genitale, der Prostata and der Niere. In den meisten Fällen wird der Laserstrahl zur Koagulation benutzt, seltener zur Vaporisation oder als Schneideinstrument. Auch in der rekonstruktiven Urologie werden Laser zur Gewebefusion verwendet. Die Laserlithotripsie, bei der laserinduzierte Stoßwellen zur intrakorporalen Fragmentation von Steinen vor allem im Harnleiter dienen, blickt auf eine ebenso lange Geschichte zurück wie die anderen Anwendungen des Lasers.

Die experimentellen Grundlagen, die verschiedenen Lasersysteme and Applikatoren, die verschiedenen Verfahren und Indikationen der jeweiligen Laseranwendung sowie die Ergebnisse klinischer Studien werden ausführlich dargestellt.

This report reviews numerous papers on laser applications in urology. Lasers are used for photodynamic diagnosis and photodynamic therapy of bladder tumors, and for thermal therapy of various malignant and benign tumors and lesions of the lower and upper urinary tract, the outer genitals, prostate and kidney. In most cases lasers are used to coagulate tissue, less frequently for vaporization or cutting. In reconstructive urological surgery lasers are used for tissue welding. In laser lithotripsy laser-induced shock waves are employed for intracorporeal fragmentation of calculi, predominantly of the ureter.

The experimental background, the various laser systems and applicators, different techniques and indications of laser applications are reported extensively as well as the results of clinical studies in the treatment of urological diseases.

在文献中可以找到许多关于激光在泌尿外科应用的报道,这些报道在这里介绍。激光用于膀胱肿瘤的光动力诊断和光动力治疗,用于恶性和良性肿瘤以及下尿路和上尿路、外生殖器、前列腺和肾脏病变的热疗。在大多数情况下,激光束用于凝固,较少用于蒸发或用作切割仪器。激光也用于泌尿外科重建中的组织融合。激光碎石术与激光的其他应用一样有着悠久的历史,激光诱导的冲击波用于体内碎石,尤其是输尿管结石。详细介绍了各自激光应用的不同程序和适应症以及临床试验的结果。本报告综述了许多关于激光在泌尿外科应用的论文。激光用于膀胱肿瘤的光动力诊断和光动力治疗,以及各种恶性和良性肿瘤以及上下尿路、外生殖器、前列腺和肾脏病变的热疗。在大多数情况下,激光用于凝固组织,较少用于汽化或切割。在泌尿外科重建手术中,激光用于组织焊接。在激光碎石术中,激光诱导的冲击波用于体内碎石,主要是输尿管。广泛报道了实验背景、各种激光系统和应用器、激光应用的不同技术和适应症,以及治疗泌尿系统疾病的临床研究结果。
{"title":"Laseranwendungen in der Urologie, Teil 2","authors":"R. Muschter,&nbsp;A. Hofstetter","doi":"10.1016/S0938-765X(97)80006-5","DOIUrl":"https://doi.org/10.1016/S0938-765X(97)80006-5","url":null,"abstract":"<div><p>In der Literatur finden sich zahlreiche Berichte zu Laseranwendungen in der Urologie, die hier referiert werden. Laser finden Einsatz bei der photodynamischen Diagnostik sowie der photodynamischen Therapie von Harnblasentumoren, in der thermischen Therapie von malignen und benignen Tumoren und Läsionen der unteren und oberen Harnwege, des äußeren Genitale, der Prostata and der Niere. In den meisten Fällen wird der Laserstrahl zur Koagulation benutzt, seltener zur Vaporisation oder als Schneideinstrument. Auch in der rekonstruktiven Urologie werden Laser zur Gewebefusion verwendet. Die Laserlithotripsie, bei der laserinduzierte Stoßwellen zur intrakorporalen Fragmentation von Steinen vor allem im Harnleiter dienen, blickt auf eine ebenso lange Geschichte zurück wie die anderen Anwendungen des Lasers.</p><p>Die experimentellen Grundlagen, die verschiedenen Lasersysteme and Applikatoren, die verschiedenen Verfahren und Indikationen der jeweiligen Laseranwendung sowie die Ergebnisse klinischer Studien werden ausführlich dargestellt.</p></div><div><p>This report reviews numerous papers on laser applications in urology. Lasers are used for photodynamic diagnosis and photodynamic therapy of bladder tumors, and for thermal therapy of various malignant and benign tumors and lesions of the lower and upper urinary tract, the outer genitals, prostate and kidney. In most cases lasers are used to coagulate tissue, less frequently for vaporization or cutting. In reconstructive urological surgery lasers are used for tissue welding. In laser lithotripsy laser-induced shock waves are employed for intracorporeal fragmentation of calculi, predominantly of the ureter.</p><p>The experimental background, the various laser systems and applicators, different techniques and indications of laser applications are reported extensively as well as the results of clinical studies in the treatment of urological diseases.</p></div>","PeriodicalId":100866,"journal":{"name":"Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung","volume":"13 1","pages":"Pages 10-23"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"1997-05-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://sci-hub-pdf.com/10.1016/S0938-765X(97)80006-5","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"72075045","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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期刊
Laser-Medizin: eine interdisziplin?re Zeitschrift ; Praxis, Klinik, Forschung
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