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Increase in medical knowledge during the final year of undergraduate medical education in Germany. 在德国本科医学教育的最后一年增加医学知识。
Pub Date : 2013-08-15 eCollection Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000876
Tobias Raupach, Daniela Vogel, Sarah Schiekirka, Carolina Keijsers, Olle Ten Cate, Sigrid Harendza
Aims: In Germany, the final year of undergraduate medical education (‘practice year’) consists of three 16-week clinical attachments, two of which are internal medicine and surgery. Students can choose a specific specialty for their third 16-week attachment. Practice year students do not receive specific teaching to prepare them for the National Licensing Examination. It is unknown whether knowledge levels increase during this year. This study aimed at assessing knowledge at the beginning and the end of the final year of medical school. Methods: Three hundred pre-selected United States Medical Licensing Examination type items from ten medical disciplines were reviewed by ten recent medical graduates from the Netherlands and Germany. The resulting test included 150 items and was taken by 77 and 79 final year medical students from Göttingen and Hamburg at the beginning and the end of their practice year, respectively. Results: Cronbach’s α of the pre- and post-test was 0.75 and 0.68, respectively. Mean percent scores in the pre- and post-test were 63.9±6.9 and 69.4±5.7, respectively (p<0.001; effect size calculated as Cohen’s d: 0.87). In individual students, post-test scores were particularly high for items related to their specific chosen specialty. Conclusion: The knowledge test used in this study provides a suitable external tool to assess progress of undergraduate medical students in their knowledge during the practice year. The pre-test may be used to guide individual learning behaviour during this final year of undergraduate education.
目的:在德国,本科医学教育的最后一年(“实习年”)包括三个16周的临床实习,其中两个是内科和外科。学生可以在第三个为期16周的实习中选择一个特定的专业。实习年的学生不接受专门的教学,为他们准备国家执照考试。目前尚不清楚这一年知识水平是否有所提高。本研究的目的是评估在医学院最后一年的开始和结束的知识。方法:对来自荷兰和德国的10名近期医学毕业生从10个医学学科中预选的300个美国医师执照考试类型项目进行复习。最终的测试包括150个项目,分别由来自Göttingen和汉堡的77名和79名医科学生在实习开始和结束时参加。结果:测试前和测试后的Cronbach's α分别为0.75和0.68。前测和后测的平均百分数分别为63.9±6.9分和69.4±5.7分(p)结论:本研究所采用的知识测验是评估本科医学生实习期间知识进展情况的一种合适的外部工具。在本科教育的最后一年,预试可以用来指导个人的学习行为。
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引用次数: 10
Effects and sustainability of trainings for the oral and practical part of the German final exam in medicine. 德语医学期末考试口语和实践部分培训的效果和可持续性。
Pub Date : 2013-08-15 eCollection Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000879
Wolfgang Öchsner, Sandra Geiler, Markus Huber-Lang

Study goals: It is known that the manifold limitations of oral and practical examinations can be improved by specific training. With the help of an online survey, our present study analyzes the effects that can be achieved by the training conducted at the University of Ulm for examiners in the final medical examination, the long-lasting impact of the training, and differences among participant subgroups.

Method: All 367 participants in the training at Ulm (2007- 2012) were contacted via email. Sixty-three persons responded to the survey that included 28 items concerning demographic data, effectiveness, and sustainability.

Results: Six main effects of the training were identified (meaning effects rated with a grade of 1 or 2 on a 6-point scale by two thirds of the participants, with 1="applicable" and 6="not applicable"; cumulated percentage of answers of 1 or 2 in parentheses): 1. Conscious handling of strengths and weaknesses of oral examinations (71%), 2. Knowledge of factors contributing to the reliability of oral/practical examinations (76%), 3. Knowledge of factors contributing to the validity of oral/practical examinations (75%), 4. Improvement of competence in task construction (68%), 5. Improvement of competence in respect to examination formalities (75%), 6. Implementation of the concept of "structured oral examinations" (a priori planning of examination subjects, tasks, levels of expectation and grading criteria) (86%). The responses of participants trained more than two years ago were not significantly different from the answers given by recently trained persons. This is an argument for the sustainability of the training effects. Furthermore, participants without relevant prior experience in oral/practical examinations profited significantly more from the trainings, especially in the areas of stress reduction, confidence in grading, and competence in critical discrimination of grading.

Conclusion: The positive and sustained effects of the examiner training argue for continuing the training program, especially for inexperienced examiners. Expansion of the successful training program to include the first medical exam should be considered.

研究目标:众所周知,口语和实践考试的种种局限性可以通过特定的训练得到改善。通过在线调查,本研究分析了在乌尔姆大学对审查员进行的期末体检培训所能达到的效果、培训的长期影响以及参与者亚组之间的差异。方法:通过电子邮件联系2007- 2012年在乌尔姆参加培训的367名参与者。63人答复了调查,其中包括28个关于人口数据、有效性和可持续性的项目。结果:确定了培训的六个主要效果(意思是三分之二的参与者在6分制中以1级或2级评价效果,其中1=“适用”,6=“不适用”;1或2(括号内)的累计百分比:1。1 .有意识地处理口试的优缺点(71%);2 .了解影响口试/实践考试可靠性的因素(76%);3 .了解影响口试/实践考试有效性的因素(75%);4 .任务建构能力的提升(68%);5 .提高考试手续能力(75%);实施“结构化口试”的概念(预先规划考试科目、任务、期望水平和评分标准)(86%)。两年多前接受培训的学员的回答与最近接受培训的学员的回答并无显著差异。这是对培训效果可持续性的论证。此外,没有相关口语/实践考试经验的参与者从培训中获益更多,特别是在减轻压力、对评分的信心和对评分的批判性辨别能力方面。结论:审查员培训的积极和持续效果证明了继续培训计划的必要性,特别是对于没有经验的审查员。应考虑扩大成功的培训计划,使其包括首次体检。
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引用次数: 3
Symposium on "Developing Clinical Competences - Research and Development Challenges in Germany" March 7 and 8, 2013, Charité - Universitätsmedizin Berlin, CharitéCrossOver. 2013年3月7日至8日,“临床能力的发展——德国的研究和发展挑战”研讨会,柏林,charit<s:1> - Universitätsmedizin。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000861
Dorothea Tegethoff, Manuela Bergjan
Am 7. und 8. März 2013 trafen sich auf Einladung des Instituts für Medizin-, Pflegepädagogik und Pflegewissenschaft der Charité-Universitätsmedizin Berlin zahlreiche deutsche und europäische Experten und Expertinnen im Bereich der klinischen Kompetenzentwicklung in Pflege, Medizin und anderen Gesundheitsberufen. Ziel des Symposiums war die Entwicklung von Forschungsund Entwicklungsperspektiven zu Fragen der klinischen Kompetenzentwicklung und die Vernetzung und Koordination entsprechender Forschungsaktivitäten. Eröffnet wurde das Symposiumdurch Prof. Michael Ewers (Charité), der in seinem Eingangsvortrag das Thema „klinische Kompetenzentwicklung“ ausleuchtete. Seine Ausführungen strukturierten das Feld der klinischen Kompetenzentwicklung in die Schwerpunkte: Lernstrategien, Assessment und Feedback, Akteure im Lernprozess und Lernumgebungen. Diese Struktur des Themas begleitete die Teilnehmer und Teilnehmerin durch das gesamte Symposium. Keynote-Speaker Prof. Madeleine Abrandt-Dahlgren aus Linköping beleuchtete einen übergreifenden Aspekt der klinischen Kompetenzentwicklung, nämlich das interprofessionelle Lernen. Sie berichtete über die Erfahrungen, Forschungsergebnisse und Entwicklungen, die in den letzten Jahrzehnten an der Universität Linköpingmit dem interprofessionellen Lernen gemacht wurden. Unter anderem versorgen die Studierenden verschiedener Studiengänge in Linköping auf „interprofessional educational units“ gemeinsam unter Supervision Patientinnen und Patienten. Die Ergebnisse dieser Lehrund Lernformen werden positiv bewertet. Analog der vorgestellten Struktur fand eine aktive Auseinandersetzung zu den vier Arbeitsschwerpunkten Lernstrategien, Assessment und Feedback, Akteure im Lernprozess und Lernumgebungen statt, wobei jeder Programmschwerpunkt durch ein Impulsreferat eines Experten bzw. einer Expertin eröffnet wurde. In engagierten Diskussionen entwickelten die Teilnehmer und Teilnehmerinnen die jeweiligen Themen weiter. Dr. Kai Schnabel MME (Universität Bern) stellte am Beispiel „clinical skills“ die Entwicklung von Lernstrategien in der medizinischen Ausbildung dar. So berichtete er, dass inzwischen nahezu alle medizinischen Fakultäten über „skillslabs“ verfügen und mit Simulationen als Lernstrategie arbeiten. Herr Schnabel stellte zudem die übergreifenden Aktivitäten zur Konsentierung von Kompetenzmodellen auf nationaler Ebene dar. In der Diskussion wurde vor allem die Frage nach dem konkreten Transfer von im geschützten Setting gelernten „skills“ in die Praxis aufgeworfen. Prof. Ingrid Darmann-Finck von der Universität Bremen erläuterte Möglichkeiten und Grenzen der Kompetenzmessung über die reine Performanzmessung praktischer Fertigkeiten hinaus, indem sie die theoretische Fundierung des Kompetenzbegriffes in den Mittelpunkt stellte. Ihre Ausführungen zeigten sowohl die Notwendigkeit der Qualifikationsforschung mit Blick auf die Verwertbarkeit von Gelerntem als auch die Bedeutung von Bildung als grundsätzlich nicht zweckgebund
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引用次数: 0
Significant improvement of a clinical training course in physical examination after basic structural changes in the teaching content and methods. 体格检查临床实训课程在教学内容和方法发生基本结构变化后,教学效果显著改善。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000864
Carolin Sonne, Roger Vogelmann, H Lesevic, Lorenz Bott-Flügel, I Ott, Melchior Seyfarth

Background: Regular student evaluations at the Technical University Munich indicate the necessity for improvement of the clinical examination course. The aim of this study was to examine if targeted measures to restructure and improve a clinical examination course session lead to a higher level of student satisfaction as well as better self-assessment of the acquired techniques of clinical examination.

Methods: At three medical departments of the Technical University Munich during the 2010 summer semester, the quantitative results of 49 student evaluations (ratings 1-6, German scholastic grading system) of the clinical examination course were compared for a course before and a course after structured measures for improvement. These measures included structured teaching instructions, handouts and additional material from the Internet.

Results: 47 evaluations were completed before and 34 evaluations after the measures for improvement. The measures named above led to a significant improvement of the evaluative ratings in the following areas: short introduction to the topic of each clinical examination course (from 2.4±1.2 to1.7±1.0; p=0.0020) and to basic measures of hygiene (from 3.8±1.9 to 2.5±1.8; p=0.004), structured demonstration of each clinical examination step (from 2.9±1.5 to 1.8±1.0; p=0.001), sufficient practice of each clinical examination step (from 3.1±1.8 to 2.2±1.4; p=0.030) structured feedback on each clinical examination step (from 3.0±1.4 to 2.3±1.0; p=0.0070), use of handouts (from 5.2±1.4 to 1.8±1.4; p<0.001), advice on additional learning material (from 5.0±1.4 to 3.4±2.0; p<0.001), general learning experience (from 2.4±0.9 to 1.9±0.8; p=0.017), and self-assessment of the acquired techniques of clinical examination (from 3.5±1.3 to 2.5±1.1; p<0.01).

Conclusion: Structured changes led to significant improvement in the evaluative ratings of a clinical examination course session concerning preparation of the tutors, structure of the course, and confidence in performing physical examinations.

背景:慕尼黑工业大学定期的学生评估表明了临床检查课程改进的必要性。本研究的目的是研究是否有针对性的措施,以调整和改进临床检查课程,导致更高水平的学生满意度,以及更好的自我评估获得的临床检查技术。方法:对2010年夏季学期慕尼黑工业大学3个医学部49名学生临床检查课程的定量评价结果(评分1-6分,德国学术评分体系)进行结构化改进措施前后的比较。这些措施包括结构化的教学指导、讲义和来自互联网的额外材料。结果:改进措施实施前共完成47项评价,改进措施实施后共完成34项评价。上述措施导致以下方面的评估评分显著提高:每个临床检查课程主题的简短介绍(从2.4±1.2提高到1.7±1.0;P =0.0020)和基本卫生措施(从3.8±1.9降至2.5±1.8;P =0.004),每个临床检查步骤的结构化演示(从2.9±1.5到1.8±1.0;P =0.001),每个临床检查步骤的充分实践(从3.1±1.8到2.2±1.4;P =0.030)各临床检查步骤的结构化反馈(从3.0±1.4到2.3±1.0;P =0.0070),使用讲义(从5.2±1.4到1.8±1.4;结论:结构改变导致临床检查课程的评估评分显著提高,包括导师的准备、课程结构和进行体检的信心。
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引用次数: 5
AKWLZ annual meeting 2012 in Witten. 2012年在威滕召开的AKWLZ年会。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000862
Andreas Söhnel, Ute Gerhards
Herr Professor Henk Schmidt, seines Zeichens Psychologe und derzeitiger Rektor der Erasmus Universität Rotterdam (Niederlande), zeigte in seinem sehr kurzweiligen und interaktiven Vortrag die Grundlagen des Lernens und die Abhängigkeit von der intrinsischenMotivation des Lernenden. Anhand einer der möglichen Techniken, mit der es dem Inder Rajan Mahadevan 1981 gelang, die Zahl ╥ aus demGedächtnis bis zur 31.811-ten Nachkommastelle fehlerfrei aufzusagen, demonstrierte er, wie neue Lerninhalte mit bereits vorhandenemWissen kombiniert werden können, um Inhalte langfristiger abzuspeichern. Herr Professor Hans-Jürgen Lange (Politikwissenschaftler, Witten/Herdecke) stellte in seinem Vortrag die Wissensvermittlung im Studium fundamentale an der gastgebenden Universität Witten/Herdecke vor. Das Studium fundamentale bildet seit Gründung der Universität als obligater Bestandteil aller Studiengänge die Basis des Bildungsansatzes der Universität. Das Ziel des Studium fundamentale ist es, den Studierenden aus einer fächerübergreifenden Perspektive verschiedene philosophische, wissenschaftliche und künstlerische Ansätze und Denkweisen nahe zu bringen und ihnen dadurch weitergehende Reflexionsund Handlungskompetenzen zu vermitteln als rein fachund berufsbezogene Studiengänge dies in der Regel zu leisten vermögen. In seinem Vortrag zu neuen Konzepten der Wissensmodellierung, ihre Auswirkungen auf die Entstehung von Wissen und das Lernen veranschaulichte Herr Dipl. Wirt.
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引用次数: 0
GMA: reaching a zenith and taking part in many competitions. GMA:达到了顶峰,参加了很多比赛。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000870
Martin R Fischer
Die Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) darf dieses Jahr ihren 35-jährigen Geburtstag feiern und ist damit in den besten Jahren. Am Erwachsensein besteht nun kein Zweifel mehr auch wenn wir uns in der Vergangenheit hin und wieder mal eine Unvernunft geleistet haben. Die GMA ist erfreulicherweise an einer Reihe wichtiger Entwicklungsprozesse beteiligt: So wurde sie aufgrund ihres Sachverstandes und ihrermaßgeblichenBeteiligung an der Entwicklung der Nationalen Kompetenzbasierten LernzielkatalogeMedizin (NKLM) und Zahnmedizin (NKLZ) von der AG Modellstudiengänge Medizin des Wissenschaftsrates (WR) [http://www.wissenschaftsrat.de/ arbeitsbereiche-arbeitsprogramm/medizin.html] zur zukünftigenGestaltung desMedizinstudiums inDeutschland befragt. DasMedizinstudium soll zunehmend an Kompetenzen orientiert sein statt an der Abarbeitung einer zunehmenden Anzahl von Fächern und Querschnittsbereichen. Damit verbunden wäre eine Erhöhung der Umsetzungsfreiheiten einer zukünftigen Ärztlichen Approbationsordnung durch die Medizinischen Fakultäten zur Erreichung und Überprüfung dieser Kompetenzen der Absolventinnen und Absolventen. Dafür ist u.a. die Etablierung einer bundeseinheitlichen strukturierten klinischpraktischen Abschlussprüfung (M2) in Anlehnung an die seit 2011 in der Schweiz umgesetzte staatliche OSCE wünschenswert. Nicht zuletzt können dieseMaßnahmen zu einer Verbesserung der Anschlussfähigkeit des Medizinstudiums an die ärztliche Weiterbildung beitragen. Im Februar hat sich ein Symposium in Bochum mit der Evidenzbasierten Weiterentwicklung des Medizinstudiums befasst. Dabei ist deutlich geworden, dass es zur Bewertung des Erfolges von Reformcurricula undModellstudiengängen großer gemeinsamer Anstrengungen aller Interessenträger bedarf, um sich auf dafür geeignete qualitative und quantitative Bewertungskriterien zu einigen. Die alleinige Verwendung lernwirksamer Methoden nach Effektstärken ausMetanalysen zum Lernen, wie sie öffentlichkeitswirksam John Hattie anlässlich der Veröffentlichung seines Buches „Visible Learning“ in deutscher Sprache fordert, ist eine wichtige Quelle dafür, wird allein aber keinesfalls die Lösung für diese Herausforderungen bringen [1]. Neben der unverzichtbaren Nutzung verfügbarer Evidenzen aus der empirischen Bildungsforschung wird immer auch ein Konsensfindungsprozess eine Rolle spielen, der die Qualitätskriterien für gute Lehre an der jeweiligen Fakultät mit ihren besonderen Rahmenbedingungen festlegt. Der GMA-Ausschuss „Weiterentwicklung des Medizinstudiums und der Ausbildungsordnungen“ wird sich weiter intensiv hiermit beschäftigen. In der vorliegenden Ausgabe der ZMA findet sich das Positionspapier der GMA zur Zukunft der Ärztlichen Weiterbildung, das im Dialog zwischen dem Ausschuss Weiterbildung und dem Vorstand entstanden ist. Weitere Papiere zu diesem Thema sind in Arbeit. Die Kompetenzorientierung der gemeinsam mit dem Medizinischen Fakultätentag (MFT) entwickelten NKLM und NKLZ wurde erfreulicherweis
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引用次数: 0
Feasibility, acceptance and impact of team-based learning in neurology: a pilot study. 神经学团队学习的可行性、接受度及影响:一项初步研究。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000863
Jochen Brich

Unlabelled: BACKGROUND/GOAL: Neurology is rated as one of the most difficult specialties by medical students, as well as by medical practitioners in other areas. Team-based learning (TBL) as a method of active and group-based learning seems to be a suitable method to achieve greater learning success and a better understanding of neurology.

Methods: The TBL neurology course was designed as a supplemental program within the regular neurology course for third-year medical students. This supplemental course consisted of six 90-minute units as a pilot study during the 2011-12 winter semester and was evaluated in terms of time and effort. The acceptance of the TBL concept in general, as well as of the TBL neurology course in particular, was assessed using written evaluations. The results of the final exam were analyzed with regard to participation in TBL and the content imparted therein.

Results: The preparation time was approximately 8 hours per unit. The implementation was without difficulty. The high rate of regular attendance and the consistently very positive evaluation results indicated a high acceptance of the TBL concept in general, as well as of the TBL neurology course in particular. TBL participants displayed better results on the final exam in topics also covered in the TBL units.

Conclusion: The resulting achievement of a subjectively better understanding and a simultaneously higher level of interest in neurology justified the one-time, relatively intense preparation effort for TBL. The high acceptance among students inexperienced in teamwork suggests an unproblematic transfer to other preclinical or clinical courses. The impact on measurably improved results in clinical reasoning and problem-solving skills should be further investigated in the context of controlled studies.

背景/目的:神经病学被医科学生和其他领域的医生评为最难的专业之一。团队学习(Team-based learning, TBL)作为一种主动学习和群体学习的方法,似乎是一种获得更大学习成功和更好理解神经学的合适方法。方法:将TBL神经学课程设计为医三学生常规神经学课程的补充课程。该补充课程由6个90分钟的单元组成,作为2011-12冬季学期的试点研究,并根据时间和精力进行评估。一般而言,对TBL概念的接受程度,尤其是对TBL神经学课程的接受程度,采用书面评估的方式进行评估。对期末考试的成绩进行了分析,分析了学生参与TBL的情况以及TBL所传授的内容。结果:制备时间约为8小时/单位。执行起来毫无困难。高出勤率和一贯非常积极的评价结果表明,总体上对TBL概念的接受程度很高,尤其是对TBL神经学课程。TBL参与者在期末考试中也在TBL单元中涵盖的主题中表现出更好的成绩。结论:主观上对神经学有了更好的理解,同时对神经学有了更高的兴趣,证明了为TBL做一次性的、相对密集的准备工作是合理的。没有团队合作经验的学生的高接受度表明,转移到其他临床前或临床课程是没有问题的。对临床推理和解决问题能力的显著改善结果的影响应在对照研究的背景下进一步调查。
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引用次数: 15
The future of graduate medical education in Germany - position paper of the Committee on Graduate Medical Education of the Society for Medical Education (GMA). 德国医学研究生教育的未来 - 医学教育协会(GMA)医学研究生教育委员会的立场文件。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000869
Dagmar M David, Alexander Euteneier, Martin R Fischer, Eckhart G Hahn, Jonas Johannink, Katharina Kulike, Robert Lauch, Elmar Lindhorst, Michael Noll-Hussong, Severin Pinilla, Markus Weih, Vanessa Wennekes

The German graduate medical education system is going through an important phase of changes. Besides the ongoing reform of the national guidelines for graduate medical education (Musterweiterbildungsordnung), other factors like societal and demographic changes, health and research policy reforms also play a central role for the future and competitiveness of graduate medical education. With this position paper, the committee on graduate medical education of the Society for Medical Education (GMA) would like to point out some central questions for this process and support the current discourse. As an interprofessional and interdisciplinary scientific society, the GMA has the resources to contribute in a meaningful way to an evidence-based and future-oriented graduate medical education strategy. In this position paper, we use four key questions with regards to educational goals, quality assurance, teaching competence and policy requirements to address the core issues for the future of graduate medical education in Germany. The GMA sees its task in contributing to the necessary reform processes as the only German speaking scientific society in the field of medical education.

德国的医学研究生教育体系正在经历一个重要的变革阶段。除了正在进行的医学研究生教育国家指导方针(Musterweiterbildungsordnung)改革外,社会和人口变化、卫生和研究政策改革等其他因素也对医学研究生教育的未来和竞争力起着至关重要的作用。医学教育协会(GMA)医学研究生教育委员会希望通过本立场文件指出这一过程中的一些核心问题,并支持当前的讨论。作为一个跨专业、跨学科的科学学会,医学教育学会有足够的资源为循证和面向未来的医学研究生教育战略做出有意义的贡献。在这份立场文件中,我们将从教育目标、质量保证、教学能力和政策要求四个方面来探讨德国医学研究生教育未来的核心问题。作为医学教育领域唯一的德语科学协会,GMA 认为自己的任务是为必要的改革进程做出贡献。
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引用次数: 0
A single standardized practical training for surgical scrubbing according to EN1500: effect quantification, value of the standardized method and comparison with clinical reference groups. 按EN1500标准进行的单次外科擦洗标准化实践培训:效果量化、标准化方法的价值及与临床参照组的比较。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000867
Andreas Fichtner, Elke Haupt, Tobias Karwath, Katharina Wullenk, Christoph Pöhlmann, Lutz Jatzwauk

Unlabelled: The standardized training of practical competences in skills labs is relatively new among German Medical Faculties. The broad acceptance and outstanding evaluation results do not provide objective data on the efficiency and cost-efficiency of these trainings. This study aims on the quantification of the teaching effect of the surgical scrubbing technique EN1500 and its comparison with clinical references of OR personnel.

Methods: 161 4(th) year medical students were randomized into intervention and control group. The intervention group received a 45 minute standardized peer-teaching training of practical competences necessary in the OR including the scrubbing according to EN1500. Fluorescence dye was mixed in the disinfectant solution. After hand disinfection, standardized fotographs and semi-automated digital processing resulted in quantification of the insufficiently covered hand area. These results were compared with the control group that received the training after the test. In order to provide information on the achieved clinical competence level, the results were compared with the two clinical reference groups.

Results: The intervention group remained with 4,99% (SD 2,34) insufficiently covered hand area after the training compared to the control group 7,33% (SD 3,91), p<0,01. There was no significant difference between control group and reference groups: surgeons 9,32% (SD 4,97), scrub nurses 8,46% (SD 4,66). The student intervention group showed results that were significantly better than the clinical references. The methodic mistake remained negligible. In the sub-group analysis, the students with low or medium experience in surgical scrubbing and hand disinfection derived highest benefit from the training, whereas students with no or high experience did benefit less. All participants showed better results on hand palms compared to back of hand areas.

Discussion: A single standardized peer-teaching of surgical scrubbing and hand disinfection according to EN1500 is sufficient to improve the measurable coverage of hand area and reduce the disinfection gap by 1/3. In absolute measures, the competence level of experienced surgeons and scrub nurses is achieved or even exceeded.

未标明:在技能实验室对实践能力进行标准化培训在德国医学院中是相对较新的做法。广泛的接受和突出的评价结果并没有提供这些培训的效率和成本效益的客观数据。本研究旨在量化EN1500外科擦洗技术的教学效果,并与手术室人员的临床参考文献进行比较。方法:161名四年级医学生随机分为干预组和对照组。干预组接受45分钟的标准化同伴教学培训,学习手术室必要的实践能力,包括根据EN1500进行清洗。在消毒液中加入荧光染料。手消毒后,标准化的照片和半自动化的数字处理可以量化未充分覆盖的手区域。这些结果与测试后接受训练的对照组进行了比较。为了提供获得临床能力水平的信息,将结果与两个临床参照组进行比较。结果:干预组训练后手部面积未充分覆盖的比例为4.99%(标准差2.34),对照组为7.33%(标准差3.91)。p讨论:根据EN1500标准进行一次标准化的手术擦洗和手部消毒同行教学,足以提高手部可测量的覆盖率,将消毒差距缩小1/3。在绝对措施上,经验丰富的外科医生和护理人员的能力水平达到甚至超过。
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引用次数: 10
Evaluation of the peer teaching program at the University Children´s Hospital Essen - a single center experience. 埃森大学儿童医院同伴教学项目评估 - 单中心经验。
Pub Date : 2013-05-15 Print Date: 2013-01-01 DOI: 10.3205/zma000868
Rainer Büscher, Dominik Weber, Anja Büscher, Maite Hölscher, Sandra Pohlhuis, Bernhard Groes, Peter F Hoyer

Since 1986 medical students at the University Children's Hospital Essen are trained as peers in a two week intensive course in order to teach basic paediatric examination techniques to younger students. Student peers are employed by the University for one year. Emphasis of the peer teaching program is laid on the mediation of affective and sensomotorical skills e.g. get into contact with parents and children, as well as manual paediatric examination techniques. The aim of this study is to analyse whether student peers are able to impart specific paediatric examination skills as good as an experienced senior paediatric lecturer. 123 students were randomly assigned to a group with either a senior lecturer or a student peer teacher. Following one-hour teaching-sessions in small groups students had to demonstrate the learned skills in a 10 minute modified OSCE. In comparison to a control group consisting of 23 students who never examined a child before, both groups achieved a significantly better result. Medical students taught by student peers almost reached the same examination result as the group taught by paediatric teachers (21,7±4,1 vs. 22,6±3,6 of 36 points, p=0,203). Especially the part of the OSCE where exclusively practical skills where examined revealed no difference between the two groups (7,44±2,15 vs. 7,97±1,87 of a maximum of 16 points, p=0,154). The majority of students (77%) evaluated peer teaching as stimulating and helpful. The results of this quantitative teaching study reveal that peer teaching of selected skills can be a useful addition to classical paediatric teaching classes.

自 1986 年起,埃森大学儿童医院的医科学生在为期两周的强化课程中接受同伴培训,以便向低年级学生传授基本的儿科检查技术。学生同伴受雇于埃森大学一年。同伴教学计划的重点在于情感和感觉技能的调解,例如与家长和儿童的接触,以及手工儿科检查技术。本研究旨在分析学生同伴在传授特定儿科检查技能方面是否能与经验丰富的资深儿科讲师相媲美。123 名学生被随机分配到由资深讲师或学生同伴教师组成的小组。在一小时的小组教学后,学生必须在 10 分钟的改良 OSCE 考试中展示所学技能。与由 23 名从未给儿童做过检查的学生组成的对照组相比,两组学生的成绩都有明显提高。由同学教导的医学生与由儿科教师教导的学生几乎达到了相同的考试成绩(36 分中的 21,7±4,1 分 vs. 22,6±3,6 分,P=0,203)。特别是在 OSCE 考试中专门考察实践技能的部分,两组学生的成绩没有差异(7,44±2,15 vs. 7,97±1,87,最高分 16 分,P=0,154)。大多数学生(77%)认为同伴教学具有激励性和帮助性。这项定量教学研究的结果表明,对选定技能的同伴教学可以成为经典儿科教学课堂的有益补充。
{"title":"Evaluation of the peer teaching program at the University Children´s Hospital Essen - a single center experience.","authors":"Rainer Büscher, Dominik Weber, Anja Büscher, Maite Hölscher, Sandra Pohlhuis, Bernhard Groes, Peter F Hoyer","doi":"10.3205/zma000868","DOIUrl":"10.3205/zma000868","url":null,"abstract":"<p><p>Since 1986 medical students at the University Children's Hospital Essen are trained as peers in a two week intensive course in order to teach basic paediatric examination techniques to younger students. Student peers are employed by the University for one year. Emphasis of the peer teaching program is laid on the mediation of affective and sensomotorical skills e.g. get into contact with parents and children, as well as manual paediatric examination techniques. The aim of this study is to analyse whether student peers are able to impart specific paediatric examination skills as good as an experienced senior paediatric lecturer. 123 students were randomly assigned to a group with either a senior lecturer or a student peer teacher. Following one-hour teaching-sessions in small groups students had to demonstrate the learned skills in a 10 minute modified OSCE. In comparison to a control group consisting of 23 students who never examined a child before, both groups achieved a significantly better result. Medical students taught by student peers almost reached the same examination result as the group taught by paediatric teachers (21,7±4,1 vs. 22,6±3,6 of 36 points, p=0,203). Especially the part of the OSCE where exclusively practical skills where examined revealed no difference between the two groups (7,44±2,15 vs. 7,97±1,87 of a maximum of 16 points, p=0,154). The majority of students (77%) evaluated peer teaching as stimulating and helpful. The results of this quantitative teaching study reveal that peer teaching of selected skills can be a useful addition to classical paediatric teaching classes.</p>","PeriodicalId":30054,"journal":{"name":"GMS Zeitschrift fur Medizinische Ausbildung","volume":null,"pages":null},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2013-05-15","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://ftp.ncbi.nlm.nih.gov/pub/pmc/oa_pdf/7e/f8/ZMA-30-25.PMC3671321.pdf","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"31575566","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"OA","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 0
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GMS Zeitschrift fur Medizinische Ausbildung
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