Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-04-11DOI: 10.1055/a-1998-6630
Katrin Reich, Matthias Dalferth
As part of the AUT-1A project, 123 employers were surveyed by questionnaires about their experiences with the employment of autistic employees. The aim was to identify the factors that promote and hinder employment. The study indicates that the vocational qualification in vocational training centers (BBW) has a positive effect on sustainable employment of people with autism spectrum diagnosis (ASD), but the support for companies is not sufficient yet. Also, a lack of education regarding autism-friendly environmental design as well as a lack of education about the diagnosis autism of the direct colleagues could be worked out.
{"title":"[From the Placement Paradigm to Sustainable Support of Companies in the Integration of People with High-Functioning Autism - Results of an Employer Survey].","authors":"Katrin Reich, Matthias Dalferth","doi":"10.1055/a-1998-6630","DOIUrl":"10.1055/a-1998-6630","url":null,"abstract":"<p><p>As part of the AUT-1A project, 123 employers were surveyed by questionnaires about their experiences with the employment of autistic employees. The aim was to identify the factors that promote and hinder employment. The study indicates that the vocational qualification in vocational training centers (BBW) has a positive effect on sustainable employment of people with autism spectrum diagnosis (ASD), but the support for companies is not sufficient yet. Also, a lack of education regarding autism-friendly environmental design as well as a lack of education about the diagnosis autism of the direct colleagues could be worked out.</p>","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":" ","pages":"289-298"},"PeriodicalIF":0.9,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9283341","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-08-22DOI: 10.1055/a-2123-1566
Anna Scharf, Sonja Haug, Markus Ritthaler, Georgios Raptis
Purpose: The aim of this study was to measure the status of digitalization and the opportunities and challenges for rehabilitation facilities connected to telematics infrastructure.
Methods: A partially standardized online survey of all providers of rehabilitation facilities in Bavaria (n=33) was carried out. The questionnaire with 36 questions included a scale based on the Electronic Medical Record Adoption Model (EMRAM).
Results: The level of digitization was reported as level 0 in 70% of the rehabilitation facilities (level model to 7). The transmission of patient-related data (incoming and outgoing) is often analogue, whereas the processing within the facility is already predominantly digital in many cases. When connecting to the telematics infrastructure, installation, training of staff and adaptation of work organization required quite a bit of effort.
Conclusion: Changes in the legal-financial situation in Germany open up new opportunities for increased digitalization of rehabilitation facilities. Hurdles are related to IT security requirements, staff training, and the low level of digitalization in hospitals, among doctors, and patients, which make digital data transmission difficult.
{"title":"[Opportunities and Challenges of Digitalization in Rehabilitation: Results of a Survey of Rehabilitation Facilities].","authors":"Anna Scharf, Sonja Haug, Markus Ritthaler, Georgios Raptis","doi":"10.1055/a-2123-1566","DOIUrl":"10.1055/a-2123-1566","url":null,"abstract":"<p><strong>Purpose: </strong>The aim of this study was to measure the status of digitalization and the opportunities and challenges for rehabilitation facilities connected to telematics infrastructure.</p><p><strong>Methods: </strong>A partially standardized online survey of all providers of rehabilitation facilities in Bavaria (n=33) was carried out. The questionnaire with 36 questions included a scale based on the Electronic Medical Record Adoption Model (EMRAM).</p><p><strong>Results: </strong>The level of digitization was reported as level 0 in 70% of the rehabilitation facilities (level model to 7). The transmission of patient-related data (incoming and outgoing) is often analogue, whereas the processing within the facility is already predominantly digital in many cases. When connecting to the telematics infrastructure, installation, training of staff and adaptation of work organization required quite a bit of effort.</p><p><strong>Conclusion: </strong>Changes in the legal-financial situation in Germany open up new opportunities for increased digitalization of rehabilitation facilities. Hurdles are related to IT security requirements, staff training, and the low level of digitalization in hospitals, among doctors, and patients, which make digital data transmission difficult.</p>","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":" ","pages":"299-307"},"PeriodicalIF":0.9,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://ftp.ncbi.nlm.nih.gov/pub/pmc/oa_pdf/4d/56/10-1055-a-2123-1566.PMC10581779.pdf","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"10053741","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"OA","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Die Monitoring-Stelle UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK) des Deutschen Instituts für Menschenrechte hat im Juli einen Rechtsvergleich zu den Behindertengleichstellungsgesetzen (BGG) des Bundes und der Länder veröffentlicht. Zu 11 Schlüsselthemen der UN-BRK wurde untersucht, ob diese in den betreffenden Gesetzen aufgegriffen wurden und wie sie ggf. ausgestaltet sind. Gegenstand waren z. B. der Behinderungsbegriff, die Verankerung „angemessener Vorkehrungen“ und die Einrichtung eines Verbandsklagerechts in den Gesetzen. Der Vergleich brachte neben guten Standards auch Rechtsschutzlücken zutage. Bei zwei der 11 Kriterien – ausdrücklicher Bezug zur UN-BRK und Einbeziehung der kommunalen Ebene in den Geltungsbereich – gibt die Monitoring-Stelle lediglich an, in welchen Bundesländern sie erfüllt wurden. Bei den anderen neun Themen hat sie in Factsheets zum einen Hintergründe und Ergebnisse des Vergleichs, zum anderen Empfehlungen zur Gesetzgebung zusammengestellt. Unter anderem empfiehlt sie, die im BGG verankerten und auf Bundesebene bewährten Instrumente Partizipationsfonds, Fachstelle für Barrierefreiheit und Schlichtungsstelle in sämtlichen Bundesländern zu etablieren. Ein Verbandsklagerecht sei zwar bereits im Bund und allen Ländern verankert. Seine Ausgestaltung erfülle jedoch nicht die Anforderungen von Art. 5 UN-BRK. Die zulässigen Klagearten müssten um bestimmte Klagen ergänzt werden; außerdem sei u. a. die Einrichtung eines Fonds zur Finanzierung von Verbandsklagen mit hinreichenden Erfolgsaussichten zu prüfen, um das Kostenrisiko für klagende Verbände zu reduzieren. In der Meldung vom 14. Juli 2023 auf www.institut-fuer-menschenrechte.de -> Aktuelles wird der Rechtsvergleich mit seinen Ergebnissen vorgestellt. Dort sind auch die Factsheets über Links aufrufbar.
{"title":"Behindertengleichstellungsgesetze auf dem Prüfstand","authors":"","doi":"10.1055/a-2154-5262","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2154-5262","url":null,"abstract":"Die Monitoring-Stelle UN-Behindertenrechtskonvention (UN-BRK) des Deutschen Instituts für Menschenrechte hat im Juli einen Rechtsvergleich zu den Behindertengleichstellungsgesetzen (BGG) des Bundes und der Länder veröffentlicht. Zu 11 Schlüsselthemen der UN-BRK wurde untersucht, ob diese in den betreffenden Gesetzen aufgegriffen wurden und wie sie ggf. ausgestaltet sind. Gegenstand waren z. B. der Behinderungsbegriff, die Verankerung „angemessener Vorkehrungen“ und die Einrichtung eines Verbandsklagerechts in den Gesetzen. Der Vergleich brachte neben guten Standards auch Rechtsschutzlücken zutage. Bei zwei der 11 Kriterien – ausdrücklicher Bezug zur UN-BRK und Einbeziehung der kommunalen Ebene in den Geltungsbereich – gibt die Monitoring-Stelle lediglich an, in welchen Bundesländern sie erfüllt wurden. Bei den anderen neun Themen hat sie in Factsheets zum einen Hintergründe und Ergebnisse des Vergleichs, zum anderen Empfehlungen zur Gesetzgebung zusammengestellt. Unter anderem empfiehlt sie, die im BGG verankerten und auf Bundesebene bewährten Instrumente Partizipationsfonds, Fachstelle für Barrierefreiheit und Schlichtungsstelle in sämtlichen Bundesländern zu etablieren. Ein Verbandsklagerecht sei zwar bereits im Bund und allen Ländern verankert. Seine Ausgestaltung erfülle jedoch nicht die Anforderungen von Art. 5 UN-BRK. Die zulässigen Klagearten müssten um bestimmte Klagen ergänzt werden; außerdem sei u. a. die Einrichtung eines Fonds zur Finanzierung von Verbandsklagen mit hinreichenden Erfolgsaussichten zu prüfen, um das Kostenrisiko für klagende Verbände zu reduzieren. In der Meldung vom 14. Juli 2023 auf www.institut-fuer-menschenrechte.de -> Aktuelles wird der Rechtsvergleich mit seinen Ergebnissen vorgestellt. Dort sind auch die Factsheets über Links aufrufbar.","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"17 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135811483","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Die Bundesfachstelle Barrierefreiheit hat im Juli 2023 eine Übersicht über rechtliche Vorgaben auf Bundesebene veröffentlicht, die Anforderungen zur Barrierefreiheit enthalten. Zurzeit (Stand: August 2023) umfasst die Sammlung 113 Bundesgesetze und -verordnungen. Auf www.bundesfachstelle-barrierefreiheit.de -> Rechtssammlung sind in einer Tabelle Steckbriefe zu allen Rechtstexten verlinkt. Diese enthalten wesentliche Eckdaten der Normen und führen explizit die Einzelvorschriften auf, die einen Bezug zu Barrierefreiheit haben. Zur gezielten Recherche ist eine Volltextsuche sowie eine Suche nach Themengebieten und zuständigem Bundesressort möglich. Die in Zusammenarbeit mit einer Rechtsanwaltskanzlei erarbeitete Sammlung wird laut Fachstelle regelmäßig aktualisiert. Für eine künftige Darstellung landesrechtlicher Vorschriften soll sie als Beispiel dienen.
{"title":"Rechtssammlung zur Barrierefreiheit","authors":"","doi":"10.1055/a-2154-5297","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2154-5297","url":null,"abstract":"Die Bundesfachstelle Barrierefreiheit hat im Juli 2023 eine Übersicht über rechtliche Vorgaben auf Bundesebene veröffentlicht, die Anforderungen zur Barrierefreiheit enthalten. Zurzeit (Stand: August 2023) umfasst die Sammlung 113 Bundesgesetze und -verordnungen. Auf www.bundesfachstelle-barrierefreiheit.de -> Rechtssammlung sind in einer Tabelle Steckbriefe zu allen Rechtstexten verlinkt. Diese enthalten wesentliche Eckdaten der Normen und führen explizit die Einzelvorschriften auf, die einen Bezug zu Barrierefreiheit haben. Zur gezielten Recherche ist eine Volltextsuche sowie eine Suche nach Themengebieten und zuständigem Bundesressort möglich. Die in Zusammenarbeit mit einer Rechtsanwaltskanzlei erarbeitete Sammlung wird laut Fachstelle regelmäßig aktualisiert. Für eine künftige Darstellung landesrechtlicher Vorschriften soll sie als Beispiel dienen.","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"67 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135811484","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
„Kann ich es mir überhaupt leisten, in Reha zu gehen?“ Dies dürfte häufig einer der ersten Gedanken sein, nachdem man die Zusage über eine Rehabilitationsleistung erhalten hat. Denn wer eine ganztägige medizinische oder berufliche Rehabilitation durchführt, kann währenddessen seinen Lebensunterhalt nicht selbst durch die Ausübung seiner beruflichen Tätigkeit bestreiten. Trotzdem soll niemand aus finanziellen Gründen auf eine medizinisch erforderliche Rehabilitation verzichten müssen. Deswegen werden die eigentlichen Rehabilitationsleistungen durch Leistungen zum Lebensunterhalt, wie z. B. Krankengeld, Versorgungskrankengeld, Verletztengeld, Übergangsgeld, Ausbildungsgeld oder Unterhaltsbeihilfe ergänzt (§§ 65, 66 SGB IX). Nachfolgend werden anhand des fiktiven Fallbeispiels von „Herrn R.“, welcher gesetzlich kranken- und rentenversichert ist, kursorisch einige der oben genannten Geldleistungen vorgestellt.
{"title":"Finanzielle Absicherung während der Rehabilitation","authors":"Peter Norz","doi":"10.1055/a-2152-3418","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2152-3418","url":null,"abstract":"„Kann ich es mir überhaupt leisten, in Reha zu gehen?“ Dies dürfte häufig einer der ersten Gedanken sein, nachdem man die Zusage über eine Rehabilitationsleistung erhalten hat. Denn wer eine ganztägige medizinische oder berufliche Rehabilitation durchführt, kann währenddessen seinen Lebensunterhalt nicht selbst durch die Ausübung seiner beruflichen Tätigkeit bestreiten. Trotzdem soll niemand aus finanziellen Gründen auf eine medizinisch erforderliche Rehabilitation verzichten müssen. Deswegen werden die eigentlichen Rehabilitationsleistungen durch Leistungen zum Lebensunterhalt, wie z. B. Krankengeld, Versorgungskrankengeld, Verletztengeld, Übergangsgeld, Ausbildungsgeld oder Unterhaltsbeihilfe ergänzt (§§ 65, 66 SGB IX). Nachfolgend werden anhand des fiktiven Fallbeispiels von „Herrn R.“, welcher gesetzlich kranken- und rentenversichert ist, kursorisch einige der oben genannten Geldleistungen vorgestellt.","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"43 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135811478","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) hat seinen Geschäftsbericht für das Jahr 2022 veröffentlicht. Die Rückschau auf das vergangene Jahr legt den Schwerpunkt auf Themen mit unmittelbarer Versorgungsrelevanz für gesetzlich Versicherte sowie Neuerungen für Leistungserbringer. Die Themen sind in vier Kapiteln als kompakte Schlaglichter aufbereitet und werden durch zahlreiche Schaubilder ergänzt. Im Kapitel „Leistungen ausbauen“ berichtet der G-BA z. B. über Aktualisierungen der Behandlungspfade bei Diabetes mellitus Typ 2, Multipler Sklerose und Tumorentfernung sowie über neue Indikationen für langfristige Heilmitteltherapien. Das Kapitel „Versorgung und Qualität steuern“ informiert u. a. über aktuelle Entwicklungen beim AMNOG-Verfahren zur Bewertung des Zusatznutzens neuer Arzneimittelwirkstoffe, Neuigkeiten im Bereich der Reserveantibiotika und die Etablierung von Zweitmeinungsverfahren als Krankenkassenleistung bei planbaren Eingriffen. Themen des Kapitels „Strukturen für eine gute Versorgung schaffen“ sind u. a. Mindestmengenregelungen des G-BA im Jahr 2022 für komplexe planbare Eingriffe, Vereinfachungen bei der Dokumentation des Personaleinsatzes psychiatrischer und psychosomatischer Einrichtungen und die Finanzierung telemedizinischer Unterstützung der Behandlung langzeitbeatmeter COVID-19-Erkrankter durch spezialisierte Krankenhäuser. Das letzte Kapitel „Der Gemeinsame Bundesausschuss“ enthält Informationen über Wesensmerkmale des G-BA und seine Arbeitsweise, aber auch über das Rechtssymposium „Digitalisierung und Datenschutz im Gesundheitswesen“ vom 17. Juni 2022, an dem fast 2.700 Personen teilnahmen. Die Schlaglichter werden durch Kommentare der unparteiischen Mitglieder des G-BA und zahlreiche Links zu weiterführenden Informationen ergänzt. Wie der G-BA im Editorial schreibt, war ein wesentlicher Impulsgeber für seine Tätigkeit im Jahr 2022 das GKV-Finanzstabilisierungsgesetz. Die Probleme im Bereich der deutschen Gesundheitspolitik 2022 seien auch auf die globalen Krisen (Corona, Ukrainekrieg, Klimawandel) zurückzuführen gewesen – beispielsweise aufgrund von Beeinträchtigungen der Lieferketten für Arzneimittel und Medizintechnik oder steigenden Energiepreisen. Der Bericht ist auf www.g-ba.de verfügbar.
{"title":"G-BA-Geschäftsbericht: Neuerungen in der Gesundheitsversorgung 2022","authors":"","doi":"10.1055/a-2154-4956","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2154-4956","url":null,"abstract":"Der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) hat seinen Geschäftsbericht für das Jahr 2022 veröffentlicht. Die Rückschau auf das vergangene Jahr legt den Schwerpunkt auf Themen mit unmittelbarer Versorgungsrelevanz für gesetzlich Versicherte sowie Neuerungen für Leistungserbringer. Die Themen sind in vier Kapiteln als kompakte Schlaglichter aufbereitet und werden durch zahlreiche Schaubilder ergänzt. Im Kapitel „Leistungen ausbauen“ berichtet der G-BA z. B. über Aktualisierungen der Behandlungspfade bei Diabetes mellitus Typ 2, Multipler Sklerose und Tumorentfernung sowie über neue Indikationen für langfristige Heilmitteltherapien. Das Kapitel „Versorgung und Qualität steuern“ informiert u. a. über aktuelle Entwicklungen beim AMNOG-Verfahren zur Bewertung des Zusatznutzens neuer Arzneimittelwirkstoffe, Neuigkeiten im Bereich der Reserveantibiotika und die Etablierung von Zweitmeinungsverfahren als Krankenkassenleistung bei planbaren Eingriffen. Themen des Kapitels „Strukturen für eine gute Versorgung schaffen“ sind u. a. Mindestmengenregelungen des G-BA im Jahr 2022 für komplexe planbare Eingriffe, Vereinfachungen bei der Dokumentation des Personaleinsatzes psychiatrischer und psychosomatischer Einrichtungen und die Finanzierung telemedizinischer Unterstützung der Behandlung langzeitbeatmeter COVID-19-Erkrankter durch spezialisierte Krankenhäuser. Das letzte Kapitel „Der Gemeinsame Bundesausschuss“ enthält Informationen über Wesensmerkmale des G-BA und seine Arbeitsweise, aber auch über das Rechtssymposium „Digitalisierung und Datenschutz im Gesundheitswesen“ vom 17. Juni 2022, an dem fast 2.700 Personen teilnahmen. Die Schlaglichter werden durch Kommentare der unparteiischen Mitglieder des G-BA und zahlreiche Links zu weiterführenden Informationen ergänzt. Wie der G-BA im Editorial schreibt, war ein wesentlicher Impulsgeber für seine Tätigkeit im Jahr 2022 das GKV-Finanzstabilisierungsgesetz. Die Probleme im Bereich der deutschen Gesundheitspolitik 2022 seien auch auf die globalen Krisen (Corona, Ukrainekrieg, Klimawandel) zurückzuführen gewesen – beispielsweise aufgrund von Beeinträchtigungen der Lieferketten für Arzneimittel und Medizintechnik oder steigenden Energiepreisen. Der Bericht ist auf www.g-ba.de verfügbar.","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"26 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135811241","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-05-22DOI: 10.1055/a-2064-8434
Stefan Simmel, Sandra Kus, Cornelia Oberhauser, Michaela Coenen
Background: Not only the severity of an injury, but also bio-psycho-social factors affect health-related quality of life and participation in social life after severe musculoskeletal injuries.
Methods: Multicentre prospective longitudinal study with follow-up up to 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. Data were collected using a comprehensive assessment tool. Quality of life was assessed using the EQ-5D-5L, return to work by patients' self-reports and routine data of health insurances. Analyses of the association between quality of life and return to work, change over time in quality of life compared to the general German population and multivariate analyses to predict quality of life were conducted.
Result: Of 612 study participants (444 men (72.5%); M=48.5 years; SD 12.0), 502 (82.0%) returned to work 78 weeks after discharge from inpatient rehabilitation. Quality of life improved during rehabilitation treatment from 50.18 to 64.50 (mean of visual analogue scale of EQ-5D-5L) and slightly to 69.38 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. EQ-5D index was below the values of the general population. In total, 18 factors were selected to predict quality of life 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. Among others, pain at rest and suspected anxiety disorder at admission had a very strong effect on quality of life. Contextual factors such as therapies after acute care and self-efficacy also had an effect on quality of life 78 weeks after discharge from inpatient rehabilitation.
Conclusion: Bio-psycho-social factors affect long-term quality of life of patients with musculoskeletal injuries. Already at the time of discharge from acute treatment and even more at the beginning of inpatient rehabilitation, decisions can be made in order to achieve the best possible quality of life for those affected.
{"title":"[Quality of Life and Return to Work Following Rehabilitation - Results of the icfPROreha Study].","authors":"Stefan Simmel, Sandra Kus, Cornelia Oberhauser, Michaela Coenen","doi":"10.1055/a-2064-8434","DOIUrl":"10.1055/a-2064-8434","url":null,"abstract":"<p><strong>Background: </strong>Not only the severity of an injury, but also bio-psycho-social factors affect health-related quality of life and participation in social life after severe musculoskeletal injuries.</p><p><strong>Methods: </strong>Multicentre prospective longitudinal study with follow-up up to 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. Data were collected using a comprehensive assessment tool. Quality of life was assessed using the EQ-5D-5L, return to work by patients' self-reports and routine data of health insurances. Analyses of the association between quality of life and return to work, change over time in quality of life compared to the general German population and multivariate analyses to predict quality of life were conducted.</p><p><strong>Result: </strong>Of 612 study participants (444 men (72.5%); M=48.5 years; SD 12.0), 502 (82.0%) returned to work 78 weeks after discharge from inpatient rehabilitation. Quality of life improved during rehabilitation treatment from 50.18 to 64.50 (mean of visual analogue scale of EQ-5D-5L) and slightly to 69.38 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. EQ-5D index was below the values of the general population. In total, 18 factors were selected to predict quality of life 78 weeks after discharge from inpatient trauma rehabilitation. Among others, pain at rest and suspected anxiety disorder at admission had a very strong effect on quality of life. Contextual factors such as therapies after acute care and self-efficacy also had an effect on quality of life 78 weeks after discharge from inpatient rehabilitation.</p><p><strong>Conclusion: </strong>Bio-psycho-social factors affect long-term quality of life of patients with musculoskeletal injuries. Already at the time of discharge from acute treatment and even more at the beginning of inpatient rehabilitation, decisions can be made in order to achieve the best possible quality of life for those affected.</p>","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":" ","pages":"268-277"},"PeriodicalIF":0.9,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9505302","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-10-17DOI: 10.1055/a-2154-9546
Walter R Frontera, Wouter DeGroote, Abdul Ghaffar
During the last few decades, the field of rehabilitation has experienced substantial development, growth, and acceptance. Rehabilitation addresses the impact of a health condition on a person’s everyday life by optimizing their functioning and reducing their experience of disability. Rehabilitation expands the focus of health beyond preventative and curative care to ensure people with a health condition can remain as independent as possible and participate in education, work, and meaningful life roles.1 A definition of rehabilitation for research purposes has been recently published.2 Scientific and clinical research have generated a body of knowledge that strongly supports the use of many rehabilitation interventions with positive outcomes in various populations and health conditions. We also have now a better understanding of the growing global need, demand, and recognition of rehabilitation around the world. For example, it has been estimated that 2.41 billion people in the world could benefit from rehabilitation services. This means that at least one in every three persons in the world needs rehabilitation at some point during the course of their disease or injury.3 This figure has most likely increased because of the COVID-19 pandemic. The need for rehabilitation increased by 63% between 1990 and 2017 because of the aging population, the increasing prevalence of noncommunicable health conditions, and the shifting epidemiological profile in most countries.3 Finally, according to the 2022 global report on health equity for persons with disabilities, approximately 1.3 billion people or 16% of the world’s population has moderate to severe levels of disability associated with the underlying health conditions and impairments.4 Now more than ever before, it is crucial that rehabilitation is available and accessible to populations globally according to their needs. The important contribution of rehabilitation to the functioning, including social and occupational participation and well-being of populations worldwide, can no longer be denied or delayed. Rehabilitation is critical for the attainment of the United Nations Sustainable Development Goal 3, Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages.5 Notwithstanding the foregoing arguments, there continues to be a high unmet need for rehabilitation globally, with some low- and middle-income countries reporting unmet needs up to 50% of those who could benefit from rehabilitation. Rehabilitation services are not accessible to many people around the world.6 Many of those in need do not have access because of the failure, at least partially, to effectively plan for rehabilitation services. Many nations and health systems have not implemented policy measures that recognize rehabilitation as an essential component of universal health coverage7,8 Health policy, planning, and decision making for rehabilitation often require more local evidence to adequately plan, finance, implement,and monitor
{"title":"Importance of Health Policy and Systems Research for Strengthening Rehabilitation in Health Systems.","authors":"Walter R Frontera, Wouter DeGroote, Abdul Ghaffar","doi":"10.1055/a-2154-9546","DOIUrl":"10.1055/a-2154-9546","url":null,"abstract":"During the last few decades, the field of rehabilitation has experienced substantial development, growth, and acceptance. Rehabilitation addresses the impact of a health condition on a person’s everyday life by optimizing their functioning and reducing their experience of disability. Rehabilitation expands the focus of health beyond preventative and curative care to ensure people with a health condition can remain as independent as possible and participate in education, work, and meaningful life roles.1 A definition of rehabilitation for research purposes has been recently published.2 Scientific and clinical research have generated a body of knowledge that strongly supports the use of many rehabilitation interventions with positive outcomes in various populations and health conditions. We also have now a better understanding of the growing global need, demand, and recognition of rehabilitation around the world. For example, it has been estimated that 2.41 billion people in the world could benefit from rehabilitation services. This means that at least one in every three persons in the world needs rehabilitation at some point during the course of their disease or injury.3 This figure has most likely increased because of the COVID-19 pandemic. The need for rehabilitation increased by 63% between 1990 and 2017 because of the aging population, the increasing prevalence of noncommunicable health conditions, and the shifting epidemiological profile in most countries.3 Finally, according to the 2022 global report on health equity for persons with disabilities, approximately 1.3 billion people or 16% of the world’s population has moderate to severe levels of disability associated with the underlying health conditions and impairments.4 Now more than ever before, it is crucial that rehabilitation is available and accessible to populations globally according to their needs. The important contribution of rehabilitation to the functioning, including social and occupational participation and well-being of populations worldwide, can no longer be denied or delayed. Rehabilitation is critical for the attainment of the United Nations Sustainable Development Goal 3, Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages.5 Notwithstanding the foregoing arguments, there continues to be a high unmet need for rehabilitation globally, with some low- and middle-income countries reporting unmet needs up to 50% of those who could benefit from rehabilitation. Rehabilitation services are not accessible to many people around the world.6 Many of those in need do not have access because of the failure, at least partially, to effectively plan for rehabilitation services. Many nations and health systems have not implemented policy measures that recognize rehabilitation as an essential component of universal health coverage7,8 Health policy, planning, and decision making for rehabilitation often require more local evidence to adequately plan, finance, implement,and monitor","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"62 5","pages":"265-267"},"PeriodicalIF":0.9,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://ftp.ncbi.nlm.nih.gov/pub/pmc/oa_pdf/6b/64/10-1055-a-2154-9546.PMC10581780.pdf","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"41240910","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"OA","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Pub Date : 2023-10-01Epub Date: 2023-03-02DOI: 10.1055/a-2028-5963
Lisa Ann Baumann, Natalie Schüz, Aike Hessel, Sina Obiedzinski, Anna Levke Brütt
Purpose: The aim of this study was to assess the need for practical action and research in psychosomatic and orthopaedic rehabilitation from the perspective of rehabilitants and individuals who work in rehabilitative care.
Methods: The project was divided into an identification and a prioritization phase. In the identification phase, 3872 former rehabilitants, 235 employees from three rehabilitation clinics and 31 employees of the German Pension Insurance Oldenburg-Bremen (DRV OL-HB) were invited to participate in a written survey. The participants were asked to name relevant needs for action and research for psychosomatic and orthopaedic rehabilitation. The answers were evaluated qualitatively using an inductively developed coding system. Practical fields of action and research questions were formulated from the categories of the coding system. In the prioritization phase, the identified needs were ranked. For this purpose, 32 rehabilitants were invited to a prioritization workshop and 152 rehabilitants, 239 clinic employees and 37 employees of the DRV OL-HB to a two-round written Delphi survey. The resulting prioritized lists from both methods were combined into a top 10 list.
Results: In the identification phase, 217 rehabilitants, 32 clinic employees and 13 employees of the DRV OL-HB participated in the survey, in the prioritization phase, 75 rehabilitants, 33 clinic employees and 8 employees of the DRV OL-HB in both survey rounds of the Delphi survey, and 11 rehabilitants in the prioritization workshop. A need for practical action primarily in the implementation of holistic and individual rehabilitation, in quality assurance and in the education and participation of rehabilitants was identified, as also a need for research primarily on access to rehabilitation, structures in the rehabilitation setting (e. g., inter-agency cooperation), the design of rehabilitative interventions (more individualized, more suitable for everyday life), and the motivation of rehabilitants.
Conclusion: The identified needs for action and research include many topics that have already been identified as problems in previous research projects and by various actors in rehabilitation. In the future, there needs to be increased focus on the development of strategies for dealing with and solving the identified needs, as well as on the implementation of these strategies.
{"title":"[Need for Action and Research in Psychosomatic and Orthopaedic Rehabilitation from the Point of View of Rehabilitants and Individuals who work in Rehabilitative Care].","authors":"Lisa Ann Baumann, Natalie Schüz, Aike Hessel, Sina Obiedzinski, Anna Levke Brütt","doi":"10.1055/a-2028-5963","DOIUrl":"10.1055/a-2028-5963","url":null,"abstract":"<p><strong>Purpose: </strong>The aim of this study was to assess the need for practical action and research in psychosomatic and orthopaedic rehabilitation from the perspective of rehabilitants and individuals who work in rehabilitative care.</p><p><strong>Methods: </strong>The project was divided into an identification and a prioritization phase. In the identification phase, 3872 former rehabilitants, 235 employees from three rehabilitation clinics and 31 employees of the German Pension Insurance Oldenburg-Bremen (DRV OL-HB) were invited to participate in a written survey. The participants were asked to name relevant needs for action and research for psychosomatic and orthopaedic rehabilitation. The answers were evaluated qualitatively using an inductively developed coding system. Practical fields of action and research questions were formulated from the categories of the coding system. In the prioritization phase, the identified needs were ranked. For this purpose, 32 rehabilitants were invited to a prioritization workshop and 152 rehabilitants, 239 clinic employees and 37 employees of the DRV OL-HB to a two-round written Delphi survey. The resulting prioritized lists from both methods were combined into a top 10 list.</p><p><strong>Results: </strong>In the identification phase, 217 rehabilitants, 32 clinic employees and 13 employees of the DRV OL-HB participated in the survey, in the prioritization phase, 75 rehabilitants, 33 clinic employees and 8 employees of the DRV OL-HB in both survey rounds of the Delphi survey, and 11 rehabilitants in the prioritization workshop. A need for practical action primarily in the implementation of holistic and individual rehabilitation, in quality assurance and in the education and participation of rehabilitants was identified, as also a need for research primarily on access to rehabilitation, structures in the rehabilitation setting (e. g., inter-agency cooperation), the design of rehabilitative interventions (more individualized, more suitable for everyday life), and the motivation of rehabilitants.</p><p><strong>Conclusion: </strong>The identified needs for action and research include many topics that have already been identified as problems in previous research projects and by various actors in rehabilitation. In the future, there needs to be increased focus on the development of strategies for dealing with and solving the identified needs, as well as on the implementation of these strategies.</p>","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":" ","pages":"278-288"},"PeriodicalIF":0.9,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"https://ftp.ncbi.nlm.nih.gov/pub/pmc/oa_pdf/e2/b4/10-1055-a-2028-5963.PMC10581817.pdf","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"9074755","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"OA","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
Die Bundesagentur für Arbeit befasst sich in einer Ausgabe der Berichtsserie „Blickpunkt Arbeitsmarkt“ vom Mai 2023 mit der Arbeitsmarktsituation schwerbehinderter Menschen im Jahr 2022. Aus den ausgewerteten Daten geht hervor, dass auch 2022 die Erwerbsquote bei schwerbehinderten Personen (49,8 %) deutlich niedriger war als bei nicht-schwerbehinderten Menschen (78,7 %). Die Zahl der sozialversicherungspflichtig beschäftigten schwerbehinderten Menschen hat seit Jahren beständig zugenommen, stagniert aber seit dem Coronajahr 2020. Anders als bei den älteren und den jüngeren schwerbehinderten Menschen ist die Beschäftigung in der Altersgruppe der 25- bis 55-Jährigen seit 2015 rückläufig. Neben der Erwerbsbeteiligung schwerbehinderter Menschen, ihrer Beschäftigungssituation und der Erfüllung der Beschäftigungspflicht von Arbeitgebern untersucht der Bericht auch die Arbeitslosigkeit schwerbehinderter Menschen. Diese unterliegt im Vergleich mit Nicht-Schwerbehinderten weniger der Konjunktur, dafür mehr der Demografie und rechtlichen Rahmenbedingungen. Das letzte Kapitel gibt Einblick in die Inanspruchnahme und Wirksamkeit der Instrumente der Arbeitsmarktpolitik wie z. B. berufliche Weiterbildung und berufliche Rehabilitation für die Personengruppe. Die BA stellt fest, dass der Einsatz arbeitsmarktpolitischer Maßnahmen für schwerbehinderte Menschen 2022 rückläufig war. Der Bericht (PDF) ist auf statistik.arbeitsagentur.de -> Statistiken: Themen im Fokus -> Menschen mit Behinderungen zu finden.
{"title":"Arbeitsmarktsituation schwerbehinderter Menschen","authors":"","doi":"10.1055/a-2154-5231","DOIUrl":"https://doi.org/10.1055/a-2154-5231","url":null,"abstract":"Die Bundesagentur für Arbeit befasst sich in einer Ausgabe der Berichtsserie „Blickpunkt Arbeitsmarkt“ vom Mai 2023 mit der Arbeitsmarktsituation schwerbehinderter Menschen im Jahr 2022. Aus den ausgewerteten Daten geht hervor, dass auch 2022 die Erwerbsquote bei schwerbehinderten Personen (49,8 %) deutlich niedriger war als bei nicht-schwerbehinderten Menschen (78,7 %). Die Zahl der sozialversicherungspflichtig beschäftigten schwerbehinderten Menschen hat seit Jahren beständig zugenommen, stagniert aber seit dem Coronajahr 2020. Anders als bei den älteren und den jüngeren schwerbehinderten Menschen ist die Beschäftigung in der Altersgruppe der 25- bis 55-Jährigen seit 2015 rückläufig. Neben der Erwerbsbeteiligung schwerbehinderter Menschen, ihrer Beschäftigungssituation und der Erfüllung der Beschäftigungspflicht von Arbeitgebern untersucht der Bericht auch die Arbeitslosigkeit schwerbehinderter Menschen. Diese unterliegt im Vergleich mit Nicht-Schwerbehinderten weniger der Konjunktur, dafür mehr der Demografie und rechtlichen Rahmenbedingungen. Das letzte Kapitel gibt Einblick in die Inanspruchnahme und Wirksamkeit der Instrumente der Arbeitsmarktpolitik wie z. B. berufliche Weiterbildung und berufliche Rehabilitation für die Personengruppe. Die BA stellt fest, dass der Einsatz arbeitsmarktpolitischer Maßnahmen für schwerbehinderte Menschen 2022 rückläufig war. Der Bericht (PDF) ist auf statistik.arbeitsagentur.de -> Statistiken: Themen im Fokus -> Menschen mit Behinderungen zu finden.","PeriodicalId":54504,"journal":{"name":"Rehabilitation","volume":"44 1","pages":"0"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2023-10-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"135811474","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":4,"RegionCategory":"医学","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}