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Risikomanagement in medizinisch-diagnostischen Laboratorien 用医疗诊断实验室进行风险管理
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-12-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0058
Katharina Holschbach-Bussian
Zusammenfassung: Die Verbesserung von Prozessen und Ergebnisqualität in medizinisch-diagnostischen Laboratorien konzentriert sich immer stärker auf das wesentliche Ziel, durch genaue, reproduzierbare und stabile Messung und Analyse valide Ergebnisse bereit zu stellen. Laborergebnisse liefern wesentliche Informationen für die Diagnose oder über den Verlauf einer Krankheit. Risikobewertungen dienen der Schwachstellenanalyse im diagnostischen Laboratorium. Das Konzept des Risikomanagements (RM) für die medizinisch analytischen Laboratorien sieht vor, alle kritischen Verfahrensabläufe hinsichtlich ihres Risikos systematisch zu bewerten. Dieser Beitrag stellt eine Orientierung zur Einführung eines RM-Systems im klinisch diagnostischen Laboratorium dar.
简言之,提高医疗诊断实验室的流程和成果质量正日益着重于通过准确、可再生、稳定的测量和分析提供有效结果这一关键目标。实验室结果为诊断出疾病或全过程提供必要的信息。本实验室里的风险评估为医学分析实验室提出风险管理(RM)理念,要求系统地评估所有针对其风险的重要流程。这篇文章旨在引导在临床诊断实验室中引入rm系统。
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引用次数: 0
Nicht-alkoholische Fettlebererkrankung (NAFLE): kann eine einfache Labordiagnostik die Progression der NAFLE aufzeigen? 非酒精脂肪症(NAFLE):简单的拉屎法能不能显示NAFLE的进味性?
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-12-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0065
A. Canbay, A. Leven, C. Fingas, Dominik Heider
Zusammenfassung: Die nicht-alkoholische Fettklebererkrankung (NAFLE) ist ein zentraler Bestandteil des metabolischen Syndroms. Die NAFLE kann über eine Fibrose zur Leberzirrose und letztendlich zur Entstehung eines hepatozellulären Karzinoms führen. Die Diagnostik der NAFLE erfolgt durch Anamnese, klinische Symptome und bildgebende Verfahren. Derzeit gilt die invasive Leberbiopsie als Goldstandard der Beurteilung von Lebererkrankungen. Diese ist jedoch komplikationsträchtig und kostenintensiv. Als nicht-invasives und dynamisches Verfahren ist die Verwendung von serologischen Biomarkern eine wegweisende Möglichkeit eine einfache und reproduzierbare Beurteilung der Lebererkrankung zu erlangen. Aufgrund der zentralen Einbettung der Leber in das metabolische Syndrom, sind Marker des metabolischen Syndroms und der Leber in der Labordiagnostik von größter Wichtigkeit. Zytokeratin-18 (CK-18) ist ein Intermediärfilamentprotein, welches während der hepatischen Schädigung von den Zellen sezerniert wird. Adiponektin wird in den Adipozyten, abhängig von der Größe der Adipozyten, produziert. Somit kann die zusätzliche Bestimmung von CK-18 und Adiponektin eine Aussage über die Aktivität und das Ausmaß der Lebererkrankung zulassen und kann zukünftig im klinischen Alltag zur Therapieentscheidung und zum Monitoring beitragen.
小说:无酒精脂肪失调是新陈代谢综合症的重要组成部分。脂肪质可以通过纤维质导致肝硬化并最终产生肝细胞癌。NAFLE的诊断学是通过肛裂手术和临床症状及成像方法完成的。目前,侵入式肝脏活检被视为肝病评估的金本位但这是骨子里的骨灰,代价有点高。这些方法是非侵入性和动态的,利用生物能量指标是实现简单、可复制地评估肝疾病的关键利器。肝脏已成为相关代谢综合征的中心,因此代谢氏综合症的标记物和肝脏在实验室的研究中十分重要。陶瓷18号曲线是一种中间纤维蛋白,在这种陶瓷受到损害后会被细胞分离带有血样的细胞这就是,20世纪70年代临床监测和监测的结果可能带来关于肝脏疾病活动和范围的叙事,并成为未来日常生活中选择和监测的一种贡献。
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引用次数: 0
The performance of [-2]proPSA and prostate health index tumor markers in prostate cancer diagnosis [-2] prosa与前列腺健康指数肿瘤标志物在前列腺癌诊断中的作用
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-12-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0056
J. Osredkar, Kristina Kumer, T. Fabjan, G. Hlebič, Blaže Podnar, Gordan Lenart, T. Smrkolj
Abstract Background: Prostate-specific antigen (PSA) is an established tumor marker for the diagnosis of patients with prostate cancer. The aim of the study was to evaluate the performance of [-2]proenzyme PSA ([-2]proPSA) and prostate health index (PHI) tumor markers in the differential diagnosis between benign prostatic diseases and prostate cancer. Methods: Total PSA (tPSA), free PSA (fPSA) and [-2]proPSA were measured using antibody-based sandwich enzyme-linked immunosorbent assay with a chemiluminescent detection system in 110 patients, with a tPSA of 1.6–8.0 µg/L. The PHI and %[-2]proPSA were calculated from the PSA values mentioned above. The results were compared with histopathological examination results following a transrectal ultrasound-guided biopsy of the prostate. Results: For the prediction of a malignant histopathological result, the specificity at the 90% sensitivity level was 24.3% for [-2]proPSA, 32.4% for %[-2]proPSA, 28.4% for PHI, 18.9% for tPSA and 28.4% for the free-to-total PSA ratio. The area under the curve for [-2]proPSA, %[-2]proPSA, PHI, tPSA and the free-to-total PSA ratio was 0.663, 0.749, 0.742, 0.616 and 0.625, respectively. Conclusions: Our study found a moderate improvement over tPSA and %fPSA in detecting prostate cancer using the [-2]proPSA assay in patients with a tPSA range of 1.6–8.0 µg/L.
背景:前列腺特异性抗原(PSA)是诊断前列腺癌的常用肿瘤标志物。本研究的目的是评价[-2]前酶PSA ([-2] prosa)和前列腺健康指数(PHI)肿瘤标志物在前列腺良性疾病与前列腺癌鉴别诊断中的作用。方法:采用化学发光检测系统,采用基于抗体的夹心酶联免疫吸附法测定110例患者的总PSA (tPSA)、游离PSA (fPSA)和[-2]prosa, tPSA为1.6 ~ 8.0µg/L。根据上述PSA值计算PHI和%[-2]proPSA。结果与经直肠超声引导前列腺活检后的组织病理学检查结果进行比较。结果:对于恶性组织病理学结果的预测,90%敏感性水平下,[-2]prosa的特异性为24.3%,%[-2]prosa的特异性为32.4%,PHI的特异性为28.4%,tPSA的特异性为18.9%,游离-总PSA比值为28.4%。[-2]proPSA、%[-2]proPSA、PHI、tPSA和游离-总PSA比的曲线下面积分别为0.663、0.749、0.742、0.616和0.625。结论:我们的研究发现,在tPSA范围为1.6-8.0µg/L的患者中,使用[-2]proPSA检测前列腺癌比tPSA和%fPSA有中度改善。
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引用次数: 2
Das Immunsystem der Nukleinsäureerkennung 核酸检测免疫系统
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-10-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0048
G. Hartmann
Zusammenfassung: Zirkulierende Nukleinsäuren in den zellfreien Bestandteilen des Blutes, Exosomen und anderer Körperflüssigkeiten in Verbindung mit modernen Sequenzierungsmethoden eröffnen der Laboratoriumsmedizin ganz neue Möglichkeiten für die Diagnostik von Erkrankungen. Nukleinsäuren besitzen auch eine bedeutende Funktion im Immunsystem. Das Immunsystem besitzt Rezeptoren, die in der Lage sind, fremde Nukleinsäuren von eigenen Nukleinsäuren zu unterscheiden. Das Verständnis dieser Erkennungsmechanismen für Nukleinsäuren hat in den vergangenen Jahren erheblich zugenommen. Die Immunerkennung von Nukleinsäuren spielt eine zentrale Rolle bei der Abwehr von Viren und intrazellulären Bakterien. Ohne diese Mechanismen ist der Organismus nicht in der Lage, diese Pathogene zu erkennen und zu eliminieren. Dort wo die Immunerkennung von Nukleinsäuren von pathogenen Viren und Bakterien an ihre Grenzen stößt, oder die Prozesse nicht korrekt ablaufen, kommt es zu Infektionen und entzündlichen Erkrankungen. Mittlerweile sind eine Reihe von Erberkrankungen bekannt, die durch eine fehlerhafte Immunerkennung von Nukleinsäuren verursacht werden. Aus diesen Zusammenhängen hat sich ein neues Forschungsfeld etabliert, die Nukleinsäure-Immunität (nucleic acid immunity), mit großer Bedeutung für das Verständnis von Infektionen und entzündlichen Erkrankungen. Die neuen Erkenntnisse werden in den kommenden Jahren auch in der Immundiagnostik Eingang finden. Ziel dieser Übersicht ist es, in die Grundlagen der Immunerkennung von Nukleinsäuren einzuführen, um daraus mögliche Konsequenzen für eine verbesserte Immundiagnostik von Infektionen, Entzündung und Autoimmunität für die Laboratoriumsmedizin abzuleiten.
概括而言,循环核酸包含了血液、异体和其他体内细胞的非细胞成分,结合有现代测序方法,使得实验室在好奇中的癌症诊断方面有了新的进展。核酸还在免疫系统中有重要作用。免疫系统具有能区分陌生的核酸和自己的核酸的感受器。核酸检测机制的认识在过去几年中大增。核酸免疫检测在防止病毒以及细胞内部细菌方面起着关键作用。没有这些机制,生物体无法识别并且消灭这些病原体病原体病毒和细菌的核酸免疫检测已达到极限,或其过程运转不畅,便会导致感染和发炎。由于核酸抑制免疫系统有缺陷,目前已有一系列遗传疾病。在这些情况下,还开展了一个新的研究领域,即核酸免疫,在了解感染和发病方面具有极重要的意义。新的见解也将在今后的几年内进入免疫诊断系统。这一清单目的是结合核酸免疫识别的基础,以此推测加强实验室的病毒感染、发炎以及汽车免疫的可能性。
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引用次数: 1
Current status and future perspectives of circulating cell-free DNA methylation in clinical diagnostics 循环游离DNA甲基化在临床诊断中的现状和未来展望
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-10-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0039
D. Dietrich
Abstract: Aberrant DNA methylation is a hallmark of malignancies and can be detected in circulating cell-free DNA (ccfDNA) in bodily fluids, i.e. blood plasma, serum and urine. The availability of technologies that allow for an accurate and sensitive quantification of ccfDNA DNA methylation enables the precise monitoring of dynamic pathologic processes and pharmacodynamics. Recently, the first ccfDNA methylation biomarker SEPT9 received clearance by the US Food and Drug Administration (FDA) with its intended use for blood-based colorectal cancer screening. In this review, the application of ccfDNA methylation as a biomarker for diagnosis, screening, early detection, prognosis, molecular staging, therapy response monitoring, and recurrence monitoring is discussed. Special emphasis is placed on the potential and the limitations of methylation biomarkers for the clinical management of prostate, lung, colorectal, bladder, and head and neck cancer. Current and future applications of the validated methylation biomarkers SHOX2 and SEPT9 are highlighted. Additional applications of methylation biomarkers in ccfDNA beyond cancer are discussed briefly. Furthermore, preanalytical and analytical procedures are discussed with regard to a possible implementation of ccfDNA methylation biomarkers into clinical laboratories.
摘要:DNA甲基化异常是恶性肿瘤的标志,可在血浆、血清和尿液等体液中检测到循环游离DNA (ccfDNA)。技术的可用性,允许一个准确和敏感的量化ccfDNA DNA甲基化使得精确监测动态病理过程和药效学。最近,首个ccfDNA甲基化生物标志物SEPT9获得了美国食品和药物管理局(FDA)的批准,有望用于基于血液的结直肠癌筛查。本文就ccfDNA甲基化作为一种生物标志物在诊断、筛查、早期发现、预后、分子分期、治疗反应监测和复发监测等方面的应用进行综述。特别强调甲基化生物标志物在前列腺癌、肺癌、结直肠癌、膀胱癌和头颈癌的临床管理中的潜力和局限性。重点介绍了已验证的甲基化生物标志物SHOX2和SEPT9的当前和未来应用。简要讨论了甲基化生物标志物在ccfDNA中除癌症外的其他应用。此外,本文还讨论了ccfDNA甲基化生物标志物在临床实验室中可能实施的分析前和分析程序。
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引用次数: 6
Potentials, challenges and limitations of a molecular characterization of circulating tumor DNA for the management of cancer patients 循环肿瘤DNA分子表征在癌症患者管理中的潜力、挑战和局限性
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-10-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0049
Peter Ulz, A. Gerger, J. Belic, E. Heitzer
Abstract: A liquid profiling, i.e. the analysis of cell-free circulating tumor DNA (ctDNA), enables a continuous non-invasive monitoring of tumor-specific changes during the entire course of the disease with respect to early detection, identification of minimal residual disease, assessment of treatment response and monitoring tumor evolution. Technological improvements, advances in understanding the nature of ctDNA, the implementation of ctDNA analyses in clinical trials as well as efforts for the establishment of benchmarks, will bring an actual widespread clinic use within reach in the near future. However, despite this progress there are still hurdles that have to be overcome, which are discussed in this review. Moreover, present knowledge and new findings about the biology of ctDNA as well as selected potential clinical applications for metastatic cancer patients are pointed out.
摘要:液体谱分析,即对无细胞循环肿瘤DNA (ctDNA)的分析,能够在疾病的整个过程中对肿瘤特异性变化进行连续的无创监测,包括早期发现、识别最小残留疾病、评估治疗反应和监测肿瘤演变。技术的进步,对ctDNA本质的理解的进步,ctDNA分析在临床试验中的实施以及建立基准的努力,将在不久的将来带来实际的广泛临床应用。然而,尽管取得了这些进展,仍有需要克服的障碍,这些障碍将在本审查中讨论。此外,本文还指出了目前关于ctDNA生物学的知识和新发现,以及在转移性癌症患者中的潜在临床应用。
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引用次数: 1
Detection and characterization of circulating cell free tumor DNA in cancer patients with malignant solid tumors. Liquid biopsy: a new tool in molecular pathology? 恶性实体瘤患者循环游离肿瘤DNA的检测与表征。液体活检:分子病理学的新工具?
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-10-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0035
Tanja Hinrichsen, Juliane K. Dworniczak, O. Wachter, B. Dworniczak, B. Dockhorn‐Dworniczak
Abstract: The term liquid biopsy comprises methods of blood-based analysis of nucleic acids, which are increasingly under discussion in oncology and personalized medicine, and are already applied in individual cases. The analysis of tumor markers, which in certain tumor diseases can be found as protein markers in vast amounts in the blood, constitutes a primary form of liquid biopsy. Cell-free circulating DNA fragments in the blood (ctDNA), which reflect the genetic profile of a tumor cell and are released in different ways by the tumor, represent a new class of more specific and sensitive biomarkers that can be correlated with the dynamics of the tumor disease. New technologies based on PCR and sequencing techniques pave the way for diagnostic approaches to define molecular tumor characteristics, not only in tumor tissue but also in the blood, by analyzing cell-free circulating DNA. The combination of molecular profiling of the tumor with ctDNA analytics by liquid biopsy is a promising step in the advancement of precision medicine.
摘要:液体活检包括基于血液的核酸分析方法,在肿瘤学和个体化医学中越来越受到讨论,并且已经应用于个别病例。肿瘤标志物的分析是液体活检的主要形式,在某些肿瘤疾病中,可以在血液中大量发现蛋白质标志物。血液中的无细胞循环DNA片段(ctDNA)反映了肿瘤细胞的遗传谱,并以不同的方式被肿瘤释放,代表了一类新的更特异和敏感的生物标志物,可以与肿瘤疾病的动态相关。基于PCR和测序技术的新技术为诊断方法铺平了道路,不仅在肿瘤组织中,而且在血液中,通过分析无细胞循环DNA来定义分子肿瘤特征。肿瘤分子分析与液体活检的ctDNA分析相结合是精准医学进步的一个有希望的步骤。
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引用次数: 2
Wechsel in der Schriftleitung: Peter Schuff-Werner übernimmt die Schriftleitung bei der Zeitschrift LaboratoriumsMedizin 有一份文字诉说:彼得·苏弗·维尔纳担任有游泳池游泳池的科学杂志的负责人
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-08-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0060
B. Isermann
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引用次数: 0
Bias, its minimization or circumvention to simplify internal quality assurance 偏差,其最小化或规避,以简化内部质量保证
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-08-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0036
R. Haeckel, E. Gurr, T. Hoff, on behalf of the working group Guide Limits of the
Abstract Several concepts of analytical bias and remedies to minimize bias have been suggested with the ultimate goal to disregard it. Short-term bias (within one control cycle) should be treated as a random error if it is less than the permissible limits. Long-term bias should be eliminated if it is known or circumvented by estimating intra-laboratory reference limits (RLs). Consequently, analytical uncertainty could be reduced to permissible imprecision. Then, models combining imprecision and bias would become irrelevant, and the numerical value of total analytical error would become identical with imprecision. The purpose of the present report is to simplify quality assurance schemes considerably by disregarding bias either by estimating RLs or by verifying the applied reference limits (checking the transferability) as requested by ISO and CLSI.
摘要:分析偏差的几个概念和补救措施,以减少偏差的最终目标是忽略它已经提出。如果短期偏差(在一个控制周期内)小于允许范围,则应视为随机误差。如果已知或通过估计实验室内参考限值(RLs)规避了长期偏倚,则应消除长期偏倚。因此,分析不确定度可以减少到允许的不精确。然后,结合不精度和偏差的模型将变得无关紧要,总分析误差的数值将与不精度相同。本报告的目的是根据ISO和CLSI的要求,通过估计RLs或通过核查适用的参考限度(检查可转移性)来消除偏见,从而大大简化质量保证计划。
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引用次数: 4
Efficient use of laboratory resources: pre-screening for urine cultures by automated urinalysis and microscopy to allow exclusion of specimens from culture workflow 有效利用实验室资源:通过自动尿液分析和显微镜对尿液培养进行预筛选,以便从培养工作流程中排除标本
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-08-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0069
Dolunay Gülmez, G. Hasçelik
Abstract Background: Most of the urine cultures give negative results, leading to inefficient use of resources. The aim of this study was to evaluate and optimize screening by urinalysis and urine microscopy allowing elimination from the culture workflow, and find out if it might be cost effective in Turkey. Methods: A total of 1511 urine specimens were evaluated. Urinalysis and automated microscopy was performed by Iris iQ200 (Iris Diagnostics, USA). Results for nitrite, leukocyte esterase (LE), white blood cell (WBC), red blood cell (RBC) and all small particles (ASP) were compared to urine culture results. Savings were calculated, in case specimens predicted to be negative were not cultured. Results: Microbial growth was detected in 279 (18.5%) specimens. Using the most efficient algorithm, 400 (26.5%) specimens could be excluded from the workflow, leading to three (0.2%) false negatives. Second algorithm could predict negative result for 15.7% of the specimens with a negative predictive value (NPV) of 100%, saving $562. Conclusions: Screening urine specimens using multiple criteria might help predicting urine culture results. Although the cost of urine culture is low in Turkey, screening might still decrease cost and workload. All the variables should be considered to achieve efficient management of resources in the healthcare system without compromising patient safety.
背景:大多数尿液培养结果为阴性,导致资源利用效率低下。本研究的目的是评估和优化通过尿液分析和尿液显微镜筛查,以便从培养工作流程中消除,并找出它在土耳其是否可能具有成本效益。方法:对1511份尿样进行评价。使用Iris iQ200 (Iris Diagnostics, USA)进行尿液分析和自动显微镜检查。将亚硝酸盐、白细胞酯酶(LE)、白细胞(WBC)、红细胞(RBC)和所有小颗粒(ASP)与尿培养结果进行比较。如果预测阴性的标本没有培养,则计算节省。结果:279例(18.5%)标本检出微生物生长。使用最有效的算法,400例(26.5%)标本被排除在工作流程之外,导致3例(0.2%)假阴性。第二种算法可预测15.7%的标本阴性结果,阴性预测值(NPV)为100%,节省562美元。结论:采用多种标准筛选尿标本有助于预测尿培养结果。虽然在土耳其尿液培养的成本很低,但筛查仍然可以减少成本和工作量。为了在不损害患者安全的情况下实现医疗保健系统资源的有效管理,应考虑所有变量。
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引用次数: 1
期刊
Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine
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