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Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine最新文献

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Liquorzytologie: Eine aussagekräftige Methode zur Diagnostik von Erkrankungen des Zentralnervensystems 光细胞学:诊断中心神经系统疾病的有力方法
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-06-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0010
Michael Torzewski, K. Lackner
Zusammenfassung: Die Liquorzytologie ist eine technisch vergleichsweise einfache, dabei aber diagnostisch aussagefähige, schnell durchzuführende und kostengünstige Untersuchung, die auch im Rahmen des Notfall- und Basisprogramms der Liquordiagnostik nicht fehlen sollte. Die korrekte Durchführung und Interpretation setzt allerdings einige Erfahrung voraus. Anhand ausgewählter Beispiele zu den Themen Blutung, Meningitis und Meningeosis wird die Wertigkeit der Zytologie demonstriert, die oftmals nicht nur eine Ergänzung zu den üblichen quantitativen Bestimmungen ist, sondern nicht selten auch erst den diagnostisch entscheidenden Hinweis auf die zugrundliegende Erkrankung liefert: Bei der Subarachnoidalblutung ist sie hinsichtlich der Sensitivität der kranialen Computertomographie oftmals überlegen. Bei einer parasitären Meningitis liefert sie aufgrund des Nachweises eosinophiler Granulozyten erst die wesentliche Differentialdiagnose. Auch hinter einer normalen Zellzahl verbirgt sich gelegentlich eine Meningeois neoplastica. Tumorzellen lassen sich dabei mit Hilfe der Immunzytologie näher zuordnen. Entscheidend für eine aussagekräftige Zytologie ist allerdings die strikte Einhaltung präanalytischer Anforderungen.
总结:血管学是一项技术上比较简单,但因此可以提供准确、快速、而且经济的检查,并应是充分反映早期精神病学研究(liquist)基本程序的必要条件。但要正确的执行和解释它需要一定的经验。根据所选的例子出血、脑膜炎和Meningeosis议题的Wertigkeit Zytologie表明,往往不只是补充标准量化规定,而是很少先还告诉diagnostisch zugrundliegende疾病提供重要线索:在她Subarachnoidalblutung对联邦kranialen Computertomographie往往考虑.通过生存也能证明即使在正常细胞数目的背后,也有另一个脑室哺乳动物。肿瘤细胞可以通过免疫细胞图谱来进行分类。但严格遵守预分析要求是有力的自私分析。
{"title":"Liquorzytologie: Eine aussagekräftige Methode zur Diagnostik von Erkrankungen des Zentralnervensystems","authors":"Michael Torzewski, K. Lackner","doi":"10.1515/labmed-2016-0010","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2016-0010","url":null,"abstract":"Zusammenfassung: Die Liquorzytologie ist eine technisch vergleichsweise einfache, dabei aber diagnostisch aussagefähige, schnell durchzuführende und kostengünstige Untersuchung, die auch im Rahmen des Notfall- und Basisprogramms der Liquordiagnostik nicht fehlen sollte. Die korrekte Durchführung und Interpretation setzt allerdings einige Erfahrung voraus. Anhand ausgewählter Beispiele zu den Themen Blutung, Meningitis und Meningeosis wird die Wertigkeit der Zytologie demonstriert, die oftmals nicht nur eine Ergänzung zu den üblichen quantitativen Bestimmungen ist, sondern nicht selten auch erst den diagnostisch entscheidenden Hinweis auf die zugrundliegende Erkrankung liefert: Bei der Subarachnoidalblutung ist sie hinsichtlich der Sensitivität der kranialen Computertomographie oftmals überlegen. Bei einer parasitären Meningitis liefert sie aufgrund des Nachweises eosinophiler Granulozyten erst die wesentliche Differentialdiagnose. Auch hinter einer normalen Zellzahl verbirgt sich gelegentlich eine Meningeois neoplastica. Tumorzellen lassen sich dabei mit Hilfe der Immunzytologie näher zuordnen. Entscheidend für eine aussagekräftige Zytologie ist allerdings die strikte Einhaltung präanalytischer Anforderungen.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"14 1","pages":"191 - 198"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-06-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"82408554","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 1
Supplements to a recent proposal for permissible uncertainty of measurements in laboratory medicine 对最近关于检验医学中测量允许不确定度建议的补充
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0112
R. Haeckel, W. Wosniok, E. Gurr, Burkhard Peil
Abstract: The DGKL Working Group Guide Limits (Arbeitsgruppe Richtwerte) has published a proposal for deriving permissible analytical uncertainty limits related to biological variation data. Reference intervals were used to estimate biological variation. Biological variation data as basis for permissible uncertainty limits are generally accepted. These concepts usually apply a fixed factor leading to unrealistic stringent limits for quantities with a relatively small biological variation and to very permissive limits for quantities with relatively large biological variation. The working group has suggested a non-linear relation between biological variation and permissible uncertainty limits. The new approach has been exemplified with 84 quantities listed in the RiliBÄK (official German guidelines). The algorithms published allowed to derive permissible limits for all quantitative measurands in laboratory medicine. After its publication, three supplements appear necessary: 1. additional specifications of standard uncertainty, 2. a discussion on permissible limits for diagnosis and monitoring purposes, and 3. a discussion on circular reasoning in our approach.
摘要:DGKL工作组指南极限(Arbeitsgruppe Richtwerte)发布了一项关于推导与生物变异数据相关的允许分析不确定度极限的建议。参考区间用于估计生物变异。生物变异数据作为允许不确定度限度的基础是普遍接受的。这些概念通常采用一个固定的因素,导致对具有相对较小的生物变异的量产生不切实际的严格限制,而对具有相对较大的生物变异的量产生非常宽松的限制。工作组提出了生物变异与允许的不确定性界限之间的非线性关系。新方法在RiliBÄK(德国官方指南)中列出了84个数量。发表的算法允许推导出实验室医学中所有定量测量的允许限度。该报告发表后,似乎有必要补充三点:1。标准不确定度的附加规格,2。2 .关于诊断和监测目的的允许限度的讨论;我们的方法中关于循环推理的讨论。
{"title":"Supplements to a recent proposal for permissible uncertainty of measurements in laboratory medicine","authors":"R. Haeckel, W. Wosniok, E. Gurr, Burkhard Peil","doi":"10.1515/labmed-2015-0112","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0112","url":null,"abstract":"Abstract: The DGKL Working Group Guide Limits (Arbeitsgruppe Richtwerte) has published a proposal for deriving permissible analytical uncertainty limits related to biological variation data. Reference intervals were used to estimate biological variation. Biological variation data as basis for permissible uncertainty limits are generally accepted. These concepts usually apply a fixed factor leading to unrealistic stringent limits for quantities with a relatively small biological variation and to very permissive limits for quantities with relatively large biological variation. The working group has suggested a non-linear relation between biological variation and permissible uncertainty limits. The new approach has been exemplified with 84 quantities listed in the RiliBÄK (official German guidelines). The algorithms published allowed to derive permissible limits for all quantitative measurands in laboratory medicine. After its publication, three supplements appear necessary: 1. additional specifications of standard uncertainty, 2. a discussion on permissible limits for diagnosis and monitoring purposes, and 3. a discussion on circular reasoning in our approach.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"209 1","pages":"141 - 145"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"80600307","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 6
Butyrylcholinesterase as an additional marker in the diagnostic network of acute myocardial infarction 丁基胆碱酯酶在急性心肌梗死诊断网络中的作用
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0086
R. Kocabaş, A. K. Erenler, M. Yetim, T. Doğan, H. K. Erdemli
Abstract Background: Acute coronary syndrome defines a broad spectrum of complaints from angina to irreversible myocardial damage. There is an ongoing need for a biomarker to predict and diagnose acute myocardial infarction (AMI) in the early stage. In this study, our aim was to reveal early diagnostic value of butyrylcholinesterase (BChE) in discrimination of healthy subjects and patients with AMI. Methods: Eighty-five patients admitted to our hospital due to AMI and 45 healthy subjects were involved in the study. Patients and controls were compared according to BChE, lipid profiles and biochemical parameters. Results: The serum BChE activity was significantly lower in patients with AMI than in the controls (p<0.001). After correlation analysis, while a negative correlation was determined between the serum BChE concentrations and AMI presence (r=–0.363, p<0.001); a positive correlation was determined between the serum BChE and cholesterol (r=0.443, p<0.001), HDL (r=0.243, p=0.006) and LDL (r=0.369, p<0.001) levels. The data indicate that BChE is associated with AMI and a subsequent receiver operating characteristic curve (ROC) analysis revealed that BChE, as an independent indicator, may differentiate AMI patients from controls. A cut-off point set at ≤7.15 kIU/L, BChE showed a sensitivity of 51.2% and a specificity of 84.4% (AUC=0.719, p<0.001). Conclusions: Low BChE level was significantly associated with AMI when compared to healthy subjects. Even though it has low sensitivity, plasma levels of BChE might represent an additional marker in the diagnostic network of AMI.
背景:急性冠状动脉综合征定义了从心绞痛到不可逆心肌损伤的广泛症状。人们一直需要一种生物标志物来预测和诊断早期急性心肌梗死(AMI)。在本研究中,我们的目的是揭示丁酰胆碱酯酶(BChE)在区分健康受试者和AMI患者中的早期诊断价值。方法:选取我院收治的急性心肌梗死患者85例,健康对照45例。根据BChE、血脂和生化指标对患者和对照组进行比较。结果:AMI患者血清BChE活性明显低于对照组(p<0.001)。经相关分析,血清BChE浓度与AMI存在呈负相关(r= -0.363, p<0.001);血清BChE与胆固醇(r=0.443, p<0.001)、HDL (r=0.243, p=0.006)、LDL (r=0.369, p<0.001)呈正相关。数据表明BChE与AMI相关,随后的受试者工作特征曲线(ROC)分析显示BChE作为一个独立的指标,可以区分AMI患者与对照组。截断点≤7.15 kIU/L时,BChE的敏感性为51.2%,特异性为84.4% (AUC=0.719, p<0.001)。结论:与健康受试者相比,低BChE水平与AMI显著相关。尽管血浆BChE水平的敏感性较低,但它可能是AMI诊断网络中的另一个标志物。
{"title":"Butyrylcholinesterase as an additional marker in the diagnostic network of acute myocardial infarction","authors":"R. Kocabaş, A. K. Erenler, M. Yetim, T. Doğan, H. K. Erdemli","doi":"10.1515/labmed-2015-0086","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0086","url":null,"abstract":"Abstract Background: Acute coronary syndrome defines a broad spectrum of complaints from angina to irreversible myocardial damage. There is an ongoing need for a biomarker to predict and diagnose acute myocardial infarction (AMI) in the early stage. In this study, our aim was to reveal early diagnostic value of butyrylcholinesterase (BChE) in discrimination of healthy subjects and patients with AMI. Methods: Eighty-five patients admitted to our hospital due to AMI and 45 healthy subjects were involved in the study. Patients and controls were compared according to BChE, lipid profiles and biochemical parameters. Results: The serum BChE activity was significantly lower in patients with AMI than in the controls (p<0.001). After correlation analysis, while a negative correlation was determined between the serum BChE concentrations and AMI presence (r=–0.363, p<0.001); a positive correlation was determined between the serum BChE and cholesterol (r=0.443, p<0.001), HDL (r=0.243, p=0.006) and LDL (r=0.369, p<0.001) levels. The data indicate that BChE is associated with AMI and a subsequent receiver operating characteristic curve (ROC) analysis revealed that BChE, as an independent indicator, may differentiate AMI patients from controls. A cut-off point set at ≤7.15 kIU/L, BChE showed a sensitivity of 51.2% and a specificity of 84.4% (AUC=0.719, p<0.001). Conclusions: Low BChE level was significantly associated with AMI when compared to healthy subjects. Even though it has low sensitivity, plasma levels of BChE might represent an additional marker in the diagnostic network of AMI.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"16 1","pages":"147 - 152"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"83047947","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 2
Quality management in IgE-based allergy diagnostics 基于ige的过敏诊断的质量管理
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2016-0013
J. Kleine‐Tebbe, L. Poulsen, R. Hamilton
Abstract: Assays for total and allergen-specific (s) IgE are essential serological tests in the diagnostic work-up of immediate type hypersensitivity reactions and atopic diseases. Technical performance characteristics and clinical utility of IgE tests have been published in international guidelines. In the USA and in Europe, IgE tests are mainly performed by accredited medical laboratories and in Germany they are also performed by allergists carrying an OIII-limited license. Both have to perform continuously internal and external quality control measures including proficiency trials twice a year (in Germany). Due to the heterogeneity of the assay’s core allergen reagents, complex extracts and more recently defined allergenic molecules, and heterologous assay calibration, the results of qualitative and quantitative sIgE tests from different diagnostic manufacturers can vary considerably. Proficiency trial results are subsequently grouped according to each assay type. Passing acceptance criteria depend on national rules and regarding quality management. Future challenges include a more valid quantification of sIgE which would allow true comparisons with the international units for total IgE, and the use of harmonized allergen reagents for the most important allergen sources, which have hampered inter-assay comparability in the past.
摘要:总IgE和过敏原特异性IgE检测是即时型超敏反应和特应性疾病诊断工作中必不可少的血清学检测。IgE检测的技术性能特点和临床应用已在国际指南中公布。在美国和欧洲,IgE测试主要由认可的医学实验室进行,在德国,也由持有石油限制许可证的过敏症专科医生进行。双方都必须持续执行内部和外部质量控制措施,包括每年两次的熟练程度试验(在德国)。由于分析的核心过敏原试剂、复杂提取物和最近定义的过敏原分子的异质性,以及异源分析校准,来自不同诊断制造商的定性和定量sIgE测试的结果可能会有很大差异。熟练度试验结果随后根据每种分析类型分组。通过验收标准取决于国家规定和质量管理。未来的挑战包括更有效的sIgE量化,以便与国际总IgE单位进行真正的比较,以及对最重要的过敏原来源使用统一的过敏原试剂,这在过去阻碍了测定间的可比性。
{"title":"Quality management in IgE-based allergy diagnostics","authors":"J. Kleine‐Tebbe, L. Poulsen, R. Hamilton","doi":"10.1515/labmed-2016-0013","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2016-0013","url":null,"abstract":"Abstract: Assays for total and allergen-specific (s) IgE are essential serological tests in the diagnostic work-up of immediate type hypersensitivity reactions and atopic diseases. Technical performance characteristics and clinical utility of IgE tests have been published in international guidelines. In the USA and in Europe, IgE tests are mainly performed by accredited medical laboratories and in Germany they are also performed by allergists carrying an OIII-limited license. Both have to perform continuously internal and external quality control measures including proficiency trials twice a year (in Germany). Due to the heterogeneity of the assay’s core allergen reagents, complex extracts and more recently defined allergenic molecules, and heterologous assay calibration, the results of qualitative and quantitative sIgE tests from different diagnostic manufacturers can vary considerably. Proficiency trial results are subsequently grouped according to each assay type. Passing acceptance criteria depend on national rules and regarding quality management. Future challenges include a more valid quantification of sIgE which would allow true comparisons with the international units for total IgE, and the use of harmonized allergen reagents for the most important allergen sources, which have hampered inter-assay comparability in the past.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"31 1","pages":"81 - 96"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"84918150","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 15
Expression of interferon type-I receptor isoforms, clinical response and development of neutralizing antibodies in multiple sclerosis patients – results of a prospective study 多发性硬化症患者干扰素i型受体亚型的表达、临床反应和中和抗体的发展——一项前瞻性研究的结果
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0020
A. Bauer, D. Rudzki, M. Auer, H. Hegen, F. Deisenhammer
Abstract Background: One of the first line treatments for relapsing-remitting multiple sclerosis (RRMS) is interferon-β (IFNb), a cytokine with immune-modulatory effects. There is a high degree of variability in the response to the drug which is, among other factors, due to the presence of neutralizing antibodies (NABs) occurring late during therapy. Methods: The objective of this study was to determine whether the response to IFNb therapy and NAB development can be predicted based on the expression levels of the type-I interferon receptors IFNAR1, IFNAR2a, IFNAR2b, and IFNAR2c before start of treatment. The IFNAR expression levels in 163 samples of patients with relapsing-remitting MS were measured by real-time polymerase chain reaction (PCR). Results: Pre-treatment IFNAR2c expression levels were somewhat lower in patients who developed NAB during treatment compared to NAB-negative patients. No significant differences in the expression levels of other IFNAR subtypes and isotypes were found. Baseline IFNAR levels were not predictive of the clinical response after 2 years. Conclusions: Overall, there was a small, non-significant effect of IFNAR2c baseline levels on NAB development but no relation to clinical endpoints. Lower expression of IFNAR2c receptors could lead to higher IFNb levels inducing a higher rate of antibody response.
背景:干扰素-β (IFNb)是治疗复发缓解型多发性硬化症(RRMS)的一线药物之一,它是一种具有免疫调节作用的细胞因子。对药物的反应存在高度的可变性,除其他因素外,这是由于在治疗后期出现的中和抗体(nab)的存在。方法:本研究的目的是确定是否可以根据治疗开始前i型干扰素受体IFNAR1、IFNAR2a、IFNAR2b和IFNAR2c的表达水平来预测IFNb治疗的反应和NAB的发展。采用实时聚合酶链反应(real-time polymerase chain reaction, PCR)检测163例复发缓解型MS患者样本中IFNAR的表达水平。结果:在治疗期间发生NAB的患者中,治疗前IFNAR2c表达水平略低于NAB阴性患者。其他IFNAR亚型和同型的表达水平无显著差异。基线IFNAR水平不能预测2年后的临床反应。结论:总体而言,IFNAR2c基线水平对NAB的发展有小的、不显著的影响,但与临床终点无关。IFNAR2c受体的低表达可导致更高的IFNb水平,从而诱导更高的抗体应答率。
{"title":"Expression of interferon type-I receptor isoforms, clinical response and development of neutralizing antibodies in multiple sclerosis patients – results of a prospective study","authors":"A. Bauer, D. Rudzki, M. Auer, H. Hegen, F. Deisenhammer","doi":"10.1515/labmed-2015-0020","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0020","url":null,"abstract":"Abstract Background: One of the first line treatments for relapsing-remitting multiple sclerosis (RRMS) is interferon-β (IFNb), a cytokine with immune-modulatory effects. There is a high degree of variability in the response to the drug which is, among other factors, due to the presence of neutralizing antibodies (NABs) occurring late during therapy. Methods: The objective of this study was to determine whether the response to IFNb therapy and NAB development can be predicted based on the expression levels of the type-I interferon receptors IFNAR1, IFNAR2a, IFNAR2b, and IFNAR2c before start of treatment. The IFNAR expression levels in 163 samples of patients with relapsing-remitting MS were measured by real-time polymerase chain reaction (PCR). Results: Pre-treatment IFNAR2c expression levels were somewhat lower in patients who developed NAB during treatment compared to NAB-negative patients. No significant differences in the expression levels of other IFNAR subtypes and isotypes were found. Baseline IFNAR levels were not predictive of the clinical response after 2 years. Conclusions: Overall, there was a small, non-significant effect of IFNAR2c baseline levels on NAB development but no relation to clinical endpoints. Lower expression of IFNAR2c receptors could lead to higher IFNb levels inducing a higher rate of antibody response.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"6 1","pages":"119 - 124"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"80908791","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
引用次数: 1
Qualitätskontrolle und Validierung in der diagnostischen Durchflusszytometrie 用于诊断血流检查的质量控制和验证
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0083
Alexandra Dorn-Beineke, U. Sack
Zusammenfassung: Die Durchflusszytometrie hat sich in der Labordiagnostik als unverzichtbare Spezialmethode durchgesetzt. Wegen der Besonderheiten in der Analytik vitaler Zellen stellt die Einführung und Gewährleistung von Qualitätsmanagementsystemen eine Herausforderung dar. Zur Qualitätskontrolle und Validierung in der diagnostischen Durchflusszytometrie liegen mittlerweile Erfahrungen vor, die in diesem Beitrag zusammenfassend dargestellt werden. Im Fokus stehen dabei die relevanten Regelwerke für diagnostische Laboratorien und die damit verbundenen Anforderungen an die medizinische Diagnostik, neben den Richtlinien der Bundesärztekammer (RiliBÄK) insbesondere die Akkreditierung nach DIN EN ISO 15189. Dabei werden Faktoren mit Einfluss auf durchflusszytometrische Analysen, Strategien zur Standardisierung und Harmonisierung in der Durchflusszytometrie und Möglichkeiten zur Verifizierung und Validierung im durchflusszytometrischen Labor aufgezeigt. Eine Zusammenfassung häufiger Qualitätsprobleme schließt die Darstellung ab. Abstract: Diagnostic flow cytometry has been established in laboratory diagnostics as an indispensable, deeply specialized method. Because of the special needs of the analysis in vital cells, the introduction and maintenance of quality management systems stays a challenge. Meanwhile, experience has been collected for quality controls and validation in diagnostic flow cytometry. This will be summarized in this article. The focus will be on the relevant rules and regulations for diagnostic laboratories and the associated requirements for medical diagnostics, besides the guidelines of the Bundesärztekammer (RiliBÄK) in particular the accreditation according to DIN EN ISO 15189. In detail, factors with influence on flow cytometry analyses, strategies for the standardization and harmonization in flow cytometry, and possibilities for verification and validation in the flow cytometry laboratory are given. A summary of the most frequent quality problems rounds up this overview.
摘要:血细胞计数已成为最重要的研究方法。由于重要细胞分析特点的特点,在执行和确保质量管理系统方面遇到了挑战。用于质量控制和验证诊断血管学的经验现在已成为本文所列举的经验。重点关注诊断实验室的相关规则以及相关的医学诊断要求,除了联邦医学协会(rili面包房)的指导方针外,最重要的是根据DIN 15189得到的认可。本文还揭示了流细胞测量中影响河流流量的因素;细胞测量技术中的标准化和协调战略;以及在流动细胞测序实验室中进行核查和验证的方法。肚里广泛存在的质量问题摘要圆满地附上有关问题的阐注。主题是:智商上所注射的诊断斯基因为这是vital推广中所产生的微积分、标准管理系统的引入与实施﹙试验室﹚东尼《焦点》介绍了有鲍勃·格林和其他一些团体的表演:详细来说包括结合光速分析的元素早安早安早安
{"title":"Qualitätskontrolle und Validierung in der diagnostischen Durchflusszytometrie","authors":"Alexandra Dorn-Beineke, U. Sack","doi":"10.1515/labmed-2015-0083","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0083","url":null,"abstract":"Zusammenfassung: Die Durchflusszytometrie hat sich in der Labordiagnostik als unverzichtbare Spezialmethode durchgesetzt. Wegen der Besonderheiten in der Analytik vitaler Zellen stellt die Einführung und Gewährleistung von Qualitätsmanagementsystemen eine Herausforderung dar. Zur Qualitätskontrolle und Validierung in der diagnostischen Durchflusszytometrie liegen mittlerweile Erfahrungen vor, die in diesem Beitrag zusammenfassend dargestellt werden. Im Fokus stehen dabei die relevanten Regelwerke für diagnostische Laboratorien und die damit verbundenen Anforderungen an die medizinische Diagnostik, neben den Richtlinien der Bundesärztekammer (RiliBÄK) insbesondere die Akkreditierung nach DIN EN ISO 15189. Dabei werden Faktoren mit Einfluss auf durchflusszytometrische Analysen, Strategien zur Standardisierung und Harmonisierung in der Durchflusszytometrie und Möglichkeiten zur Verifizierung und Validierung im durchflusszytometrischen Labor aufgezeigt. Eine Zusammenfassung häufiger Qualitätsprobleme schließt die Darstellung ab. Abstract: Diagnostic flow cytometry has been established in laboratory diagnostics as an indispensable, deeply specialized method. Because of the special needs of the analysis in vital cells, the introduction and maintenance of quality management systems stays a challenge. Meanwhile, experience has been collected for quality controls and validation in diagnostic flow cytometry. This will be summarized in this article. The focus will be on the relevant rules and regulations for diagnostic laboratories and the associated requirements for medical diagnostics, besides the guidelines of the Bundesärztekammer (RiliBÄK) in particular the accreditation according to DIN EN ISO 15189. In detail, factors with influence on flow cytometry analyses, strategies for the standardization and harmonization in flow cytometry, and possibilities for verification and validation in the flow cytometry laboratory are given. A summary of the most frequent quality problems rounds up this overview.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"97 1","pages":"65 - 79"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"85916809","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Surrogatmarker der Insulinresistenz bei Studienteilnehmern mit metabolischem Syndrom – Daten der Berliner Altersstudie II 柏林老年病学研究中探测到的抗药性的探测结果
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0075
N. Buchmann, K. Norman, I. Demuth, E. Steinhagen-Thiessen
Zusammenfassung Hintergrund: Als metabolisches Syndrom (MetS) wird ein Symptomkomplex metabolischer Veränderungen bezeichnet, der eng mit Insulinresistenz (IR) assoziiert ist. Cutoff Werte für HOMA-IR, einem Surrogatparameter für IR, zur Identifikation von Probanden mit MetS sind nicht etabliert. Methoden: Insgesamt lagen Querschnittsdaten von 446 Studienteilnehmern im jüngeren Lebensalter (53% Frauen, 28±3 Jahre alt) und 1271 im höheren Lebensalter (52% Frauen, 68±4 Jahre alt) ohne Diabetes vor. MetS wurde nach den IDF/AHA/NHLBI (International Diabetes Foundation/American Heart Association/National Health, Lung and Blood Institute) Kriterien von 2009 definiert. Mittels ROC-Analyse wurden Cutoff-Werte für HOMA-IR berechnet, oberhalb derer Probanden mit MetS mit höchster Sensitivität und Spezifität erkannt werden konnten. Zuletzt wurden binär logistische Regressionsmodelle berechnet. Ergebnisse: Die Prävalenz von MetS betrug 6,7% bei den jungen und 28,3% bei den älteren Probanden. Cutoff-Werte für HOMA-IR, oberhalb derer MetS identifiziert werden konnte, waren HOMA-IR >1,88 (bei jungen Studienteilnehmern; Sensitivität 80%, Spezifität 85,3%, positiv prädiktiver Wert 80%, negativ prädiktiver Wert 15%) und HOMA-IR >1,98 (bei den älteren Studienteilnehmern; Sensitivität 73,6%, Spezifität 72,9%, positiv prädiktiver Wert 74%, negativ prädiktiver Wert 27%). Patienten oberhalb dieser Cutoff-Werte hatten im höchst adjustierten (Alter, BMI, Geschlecht, körperliche Aktivität und getrennt nach Altersgruppen) binären Regressionsmodell Odds von 5,7 (95% CI: 4,1–7,9) bei älteren und 22,2 (95% CI: 7,0–70,5) bei jüngeren Studienteilnehmern, MetS aufzuweisen. Schlussfolgerungen: Cutoff-Werte für HOMA-IR sind im Klinikalltag nicht etabliert, könnten aber herangezogen werden, um Personen mit MetS zu identifizieren und gegebenenfalls frühzeitig eine Therapie einzuleiten, auch wenn aufgrund der negativen prädiktiven Werte eine Diagnostik des MetS durch HOMA-IR allein nicht erfolgen kann.
背景摘要:新陈代谢综合症(MetS)是指与胰岛素耐药性相关的症状相关的相关代谢变化。也没有标记出可能居住的地方方法的高:整个Querschnittsdaten 446 Studienteilnehmern在年轻女性(53%,正如大家所想的28±3岁)和1271在成长增加(52%,女性68±4岁).前没有糖尿病2009年的标准是。我们用roc分析分析了标记和标记的婴儿标记,在其上方可以使用mts看到高度敏感和体能。最后我们计算了二进制逻辑模型。结果是:MetS的普遍率是6.7%,较年长的人则是28.3%。图上标明的荷马牌数> 1.88(有年纪的运动员玩猜牌)。8%的敏感性和具体性85.3%,正负正纪念价值为80%,负负预知率为15%)与众不同的7美丽、具体性79 .正预报74%,负预报27%)。美妙的回归对患者来说是非常正确的(年龄、体重指数、性别、身体活动和不同年龄层)。结论:并不存在于医院,但也可以被用于识别有met麦氏病患的人,并在必要的时候尽早采用诊疗,即使负面预测数值使homer无法自己作诊疗诊断。
{"title":"Surrogatmarker der Insulinresistenz bei Studienteilnehmern mit metabolischem Syndrom – Daten der Berliner Altersstudie II","authors":"N. Buchmann, K. Norman, I. Demuth, E. Steinhagen-Thiessen","doi":"10.1515/labmed-2015-0075","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0075","url":null,"abstract":"Zusammenfassung Hintergrund: Als metabolisches Syndrom (MetS) wird ein Symptomkomplex metabolischer Veränderungen bezeichnet, der eng mit Insulinresistenz (IR) assoziiert ist. Cutoff Werte für HOMA-IR, einem Surrogatparameter für IR, zur Identifikation von Probanden mit MetS sind nicht etabliert. Methoden: Insgesamt lagen Querschnittsdaten von 446 Studienteilnehmern im jüngeren Lebensalter (53% Frauen, 28±3 Jahre alt) und 1271 im höheren Lebensalter (52% Frauen, 68±4 Jahre alt) ohne Diabetes vor. MetS wurde nach den IDF/AHA/NHLBI (International Diabetes Foundation/American Heart Association/National Health, Lung and Blood Institute) Kriterien von 2009 definiert. Mittels ROC-Analyse wurden Cutoff-Werte für HOMA-IR berechnet, oberhalb derer Probanden mit MetS mit höchster Sensitivität und Spezifität erkannt werden konnten. Zuletzt wurden binär logistische Regressionsmodelle berechnet. Ergebnisse: Die Prävalenz von MetS betrug 6,7% bei den jungen und 28,3% bei den älteren Probanden. Cutoff-Werte für HOMA-IR, oberhalb derer MetS identifiziert werden konnte, waren HOMA-IR >1,88 (bei jungen Studienteilnehmern; Sensitivität 80%, Spezifität 85,3%, positiv prädiktiver Wert 80%, negativ prädiktiver Wert 15%) und HOMA-IR >1,98 (bei den älteren Studienteilnehmern; Sensitivität 73,6%, Spezifität 72,9%, positiv prädiktiver Wert 74%, negativ prädiktiver Wert 27%). Patienten oberhalb dieser Cutoff-Werte hatten im höchst adjustierten (Alter, BMI, Geschlecht, körperliche Aktivität und getrennt nach Altersgruppen) binären Regressionsmodell Odds von 5,7 (95% CI: 4,1–7,9) bei älteren und 22,2 (95% CI: 7,0–70,5) bei jüngeren Studienteilnehmern, MetS aufzuweisen. Schlussfolgerungen: Cutoff-Werte für HOMA-IR sind im Klinikalltag nicht etabliert, könnten aber herangezogen werden, um Personen mit MetS zu identifizieren und gegebenenfalls frühzeitig eine Therapie einzuleiten, auch wenn aufgrund der negativen prädiktiven Werte eine Diagnostik des MetS durch HOMA-IR allein nicht erfolgen kann.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"15 1","pages":"111 - 118"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"81160896","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Labordiagnostik bei systemischen Autoimmunerkrankungen 系统自动免疫疾病的头颅研究
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-04-01 DOI: 10.1515/labmed-2015-0049
M. Diller, M. Fleck
Zusammenfassung: Bei systemischen Autoimmunerkrankungen wie der rheumatoiden Arthritis, den Kollagenosen und den Vaskulitiden hat sich seit mehreren Jahren der Nachweis von Autoantikörpern im klinischen Alltag etabliert. Bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) gelingt allerdings nur bei 80% der Patienten ein Nachweis des Rheumafaktors (RF) oder anti-citrullinierter Protein/Peptid-Antikörper (ACPA). Als neue Biomarker für die RA gelten anti-CarP-Autoantikörper, die diese Lücke möglicherweise schließen könnten. Bei Kollagenosen erleichtert der Nachweis von ANA (Autonukleäre Antikörper) die Diagnosefindung wesentlich. Zu den ANAs zählen u.a. Anticentromer-AK, anti-Topoisomerase-I-[anti-Scl-70]-AK und anti-RNA-Polymerase-III-AK, die bei Patienten mit systemischer Sklerose nachgewiesen werden können und in den neuen Klassifikationskriterien berücksichtigt werden. Bei der Diagnose eines Antiphospholipidsyndroms spielt der Nachweis des Lupusantikoagulans und der aCL- bzw. anti-β2GPI-Antikörper der Isotypen IgG, IgM und IgA eine entscheidende Rolle. Antineutrophile-zytoplasmatische Antikörper (ANCA) sind wichtiger Bestandteil der Diagnostik bei Vaskultiden kleiner Gefäße und der Nachweis wird zunächst mit einem Screening über Immunfluoreszenztests (IFT) und mit anschließenden Immunoassays zum Nachweis der spezifischen Antikörper gegen Proteinase-3 (PR3) und Myeloperoxidase (MPO) geführt. Durch neue Schnelltestverfahren für anti-GBM-AK, anti-PR3-AK und anti-MPO-AK kann eine frühzeitigere Diagnosestellung bei kritisch kranken Vaskulitispatienten ermöglicht werden. Auch bei der Polymyalgia rheumatica und bei Patienten mit Spondyloarthritiden wird die Identifikation von neuen Biomarkern beschrieben; deren Stellenwert muss allerdings noch in weiteren Studien evaluiert werden.
摘要:近几年来,人们在日常生活中证实了车载抗体的系统免疫疾病,如风湿性关节炎、胶原蛋白和血管炎。不过,只有80%的患严重关节炎的患者身上才有类似的病菌。被列为防腐汽车抗体的新型生物标记在反胶原蛋白中,ANA(被认为有粘性抗体)的证明有助于诊断。有的被归正者有"抗衰老者ak "、反topo somerse i "、"抗rna聚合物",这些在系统发性疾病病人中可被证明存在并在新的等级标准中得到承认。Antiphospholipidsyndroms扮演的诊断证明Lupusantikoagulans和aCL,或反β的2GPI-Antikörper Isotypen IgG、IgM和伊贺.起到关键作用抗重症细胞抗体(ANCA)是小型血管诊断技术的重要组成部分,而首次得到确认的手段是先通过免疫荧光测试(IFT)和随后的免疫绿卡确认针对蛋白质3 (PR3)和髓色素(MPO)的特殊抗体。有了新的快速检测方法来检测抗转基因病毒、抗pr3和抗mpo,针对罹患绝症的病人可以更早地诊断。聚菌素引起的新品种生物标记也表明了新生物标记的身份。但这些估算结果有待日后研究来评估。
{"title":"Labordiagnostik bei systemischen Autoimmunerkrankungen","authors":"M. Diller, M. Fleck","doi":"10.1515/labmed-2015-0049","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0049","url":null,"abstract":"Zusammenfassung: Bei systemischen Autoimmunerkrankungen wie der rheumatoiden Arthritis, den Kollagenosen und den Vaskulitiden hat sich seit mehreren Jahren der Nachweis von Autoantikörpern im klinischen Alltag etabliert. Bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) gelingt allerdings nur bei 80% der Patienten ein Nachweis des Rheumafaktors (RF) oder anti-citrullinierter Protein/Peptid-Antikörper (ACPA). Als neue Biomarker für die RA gelten anti-CarP-Autoantikörper, die diese Lücke möglicherweise schließen könnten. Bei Kollagenosen erleichtert der Nachweis von ANA (Autonukleäre Antikörper) die Diagnosefindung wesentlich. Zu den ANAs zählen u.a. Anticentromer-AK, anti-Topoisomerase-I-[anti-Scl-70]-AK und anti-RNA-Polymerase-III-AK, die bei Patienten mit systemischer Sklerose nachgewiesen werden können und in den neuen Klassifikationskriterien berücksichtigt werden. Bei der Diagnose eines Antiphospholipidsyndroms spielt der Nachweis des Lupusantikoagulans und der aCL- bzw. anti-β2GPI-Antikörper der Isotypen IgG, IgM und IgA eine entscheidende Rolle. Antineutrophile-zytoplasmatische Antikörper (ANCA) sind wichtiger Bestandteil der Diagnostik bei Vaskultiden kleiner Gefäße und der Nachweis wird zunächst mit einem Screening über Immunfluoreszenztests (IFT) und mit anschließenden Immunoassays zum Nachweis der spezifischen Antikörper gegen Proteinase-3 (PR3) und Myeloperoxidase (MPO) geführt. Durch neue Schnelltestverfahren für anti-GBM-AK, anti-PR3-AK und anti-MPO-AK kann eine frühzeitigere Diagnosestellung bei kritisch kranken Vaskulitispatienten ermöglicht werden. Auch bei der Polymyalgia rheumatica und bei Patienten mit Spondyloarthritiden wird die Identifikation von neuen Biomarkern beschrieben; deren Stellenwert muss allerdings noch in weiteren Studien evaluiert werden.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"28 1","pages":"110 - 97"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-04-01","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"85248259","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Quality assurance in the analysis of growth hormone and insulin-like growth factor I in disorders of the somatotropic axis 生长激素和胰岛素样生长因子I在促生长轴疾病分析中的质量保证
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-03-19 DOI: 10.1515/labmed-2015-0116
M. Bidlingmaier, B. Hauffa, P. Trainer, G. Etzrodt-Walter, J. Sauer, J. Kratzsch, S. Petersenn, M. Ranke, H. Wallaschofski, C. Strasburger
Abstract Background: Reliable laboratory analysis is fundamental to diagnostics, therapy, and follow-up of growth disturbance and secretory dysfunction of growth hormone (GH) and insulin-like growth factor I (IGF-I). Currently available commercial assays have their limitations, as they show large variations in hormone concentrations measured. Methods: The recommendations of an expert workshop with practicing endocrinologists from the fields of pediatrics and internal medicine and with laboratory physicians, with reference to the outcome of the interdisciplinary consensus conference in Keswick (Virginia, USA) in 2009, were used. Results: Among the quality criteria stipulated by the workshop participants are the use of uniform reference standards, documentation of analytical conditions (such as calibrators, binding epitopes, cross-reactivity, and methods for removal from the binding protein), batch-to-batch consistency, and low inter-assay variability. The participants recommended developing assay-specific thresholds and reference intervals based on large and well-defined reference populations. It is furthermore recommended to delineate the assay quality, particularly with reference to clinically important cutoffs. Conclusions: The manufacturers of diagnostic assays should be obliged to regularly monitor and report the implementation of quality criteria. Only assays that are evaluated according to uniform quality standards and that are employed clinically permit informed diagnostic and therapy of patients with GH secretory dysfunction, preventing avoidable burden on both patients and paying authorities.
背景:可靠的实验室分析是生长障碍、生长激素(GH)和胰岛素样生长因子I (IGF-I)分泌功能障碍的诊断、治疗和随访的基础。目前可用的商业分析有其局限性,因为它们显示测量的激素浓度变化很大。方法:参照2009年美国维吉尼亚州Keswick跨学科共识会议的成果,采用由儿科和内科内分泌科执业医师和实验室医师组成的专家研讨会的建议。结果:研讨会参与者规定的质量标准包括使用统一的参考标准、分析条件(如校准器、结合表位、交叉反应性和从结合蛋白中去除的方法)的记录、批间一致性和低测定间变异性。与会者建议在大量和定义良好的参考人群的基础上制定分析特定的阈值和参考区间。进一步建议描述分析质量,特别是参考临床重要的截止点。结论:诊断试剂生产企业有义务定期监测和报告质量标准的执行情况。只有根据统一的质量标准进行评估并在临床上使用的检测方法,才能对生长激素分泌功能障碍患者进行知情的诊断和治疗,从而避免给患者和支付当局造成可避免的负担。
{"title":"Quality assurance in the analysis of growth hormone and insulin-like growth factor I in disorders of the somatotropic axis","authors":"M. Bidlingmaier, B. Hauffa, P. Trainer, G. Etzrodt-Walter, J. Sauer, J. Kratzsch, S. Petersenn, M. Ranke, H. Wallaschofski, C. Strasburger","doi":"10.1515/labmed-2015-0116","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2015-0116","url":null,"abstract":"Abstract Background: Reliable laboratory analysis is fundamental to diagnostics, therapy, and follow-up of growth disturbance and secretory dysfunction of growth hormone (GH) and insulin-like growth factor I (IGF-I). Currently available commercial assays have their limitations, as they show large variations in hormone concentrations measured. Methods: The recommendations of an expert workshop with practicing endocrinologists from the fields of pediatrics and internal medicine and with laboratory physicians, with reference to the outcome of the interdisciplinary consensus conference in Keswick (Virginia, USA) in 2009, were used. Results: Among the quality criteria stipulated by the workshop participants are the use of uniform reference standards, documentation of analytical conditions (such as calibrators, binding epitopes, cross-reactivity, and methods for removal from the binding protein), batch-to-batch consistency, and low inter-assay variability. The participants recommended developing assay-specific thresholds and reference intervals based on large and well-defined reference populations. It is furthermore recommended to delineate the assay quality, particularly with reference to clinically important cutoffs. Conclusions: The manufacturers of diagnostic assays should be obliged to regularly monitor and report the implementation of quality criteria. Only assays that are evaluated according to uniform quality standards and that are employed clinically permit informed diagnostic and therapy of patients with GH secretory dysfunction, preventing avoidable burden on both patients and paying authorities.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"25 1","pages":""},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-03-19","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"81909132","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Quality control and validation in flow cytometry 流式细胞术的质量控制与验证
Q4 OTORHINOLARYNGOLOGY Pub Date : 2016-03-09 DOI: 10.1515/labmed-2016-0016
A. Dorn‐Beineke, U. Sack
Abstract Diagnostic flow cytometry has been established in laboratory diagnostics as an indispensable, deeply specialized method. Because of the special needs of the analysis in vital cells, the introduction and maintenance of quality management systems stays a challenge. Meanwhile, experience has been collected for quality controls and validation in diagnostic flow cytometry. This will be summarized in this article. The focus will be on the relevant rules and regulations for diagnostic laboratories and the associated requirements for medical diagnostics, as well the guidelines of the German Medical Association, Bundesärztekammer, (RiliBÄK) and in particular the accreditation according to DIN EN ISO 15189. In detail, factors influencing flow cytometry analyses, strategies for the standardization and harmonization in flow cytometry, and possibilities for verification and validation in the flow cytometry laboratory are given. A summary of the most frequent quality problems rounds up this overview.
流式细胞术在实验室诊断中已成为一种不可缺少的、深度专业化的诊断方法。由于重要细胞分析的特殊需求,质量管理体系的引入和维护仍然是一个挑战。同时为流式细胞术诊断的质量控制和验证积累了经验。这将在本文中进行总结。重点将放在诊断实验室的相关规则和条例以及医疗诊断的相关要求,以及德国医学协会的指导方针Bundesärztekammer, (RiliBÄK),特别是根据DIN EN ISO 15189的认证。详细介绍了影响流式细胞术分析的因素,流式细胞术标准化和协调的策略,以及流式细胞术实验室验证和验证的可能性。本文总结了最常见的质量问题。
{"title":"Quality control and validation in flow cytometry","authors":"A. Dorn‐Beineke, U. Sack","doi":"10.1515/labmed-2016-0016","DOIUrl":"https://doi.org/10.1515/labmed-2016-0016","url":null,"abstract":"Abstract Diagnostic flow cytometry has been established in laboratory diagnostics as an indispensable, deeply specialized method. Because of the special needs of the analysis in vital cells, the introduction and maintenance of quality management systems stays a challenge. Meanwhile, experience has been collected for quality controls and validation in diagnostic flow cytometry. This will be summarized in this article. The focus will be on the relevant rules and regulations for diagnostic laboratories and the associated requirements for medical diagnostics, as well the guidelines of the German Medical Association, Bundesärztekammer, (RiliBÄK) and in particular the accreditation according to DIN EN ISO 15189. In detail, factors influencing flow cytometry analyses, strategies for the standardization and harmonization in flow cytometry, and possibilities for verification and validation in the flow cytometry laboratory are given. A summary of the most frequent quality problems rounds up this overview.","PeriodicalId":49926,"journal":{"name":"Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine","volume":"35 1","pages":""},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2016-03-09","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"77528421","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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期刊
Laboratoriumsmedizin-Journal of Laboratory Medicine
全部 Acc. Chem. Res. ACS Applied Bio Materials ACS Appl. Electron. Mater. ACS Appl. Energy Mater. ACS Appl. Mater. Interfaces ACS Appl. Nano Mater. ACS Appl. Polym. Mater. ACS BIOMATER-SCI ENG ACS Catal. ACS Cent. Sci. ACS Chem. Biol. ACS Chemical Health & Safety ACS Chem. Neurosci. ACS Comb. Sci. ACS Earth Space Chem. ACS Energy Lett. ACS Infect. Dis. ACS Macro Lett. ACS Mater. Lett. ACS Med. Chem. Lett. ACS Nano ACS Omega ACS Photonics ACS Sens. ACS Sustainable Chem. Eng. ACS Synth. Biol. Anal. Chem. BIOCHEMISTRY-US Bioconjugate Chem. BIOMACROMOLECULES Chem. Res. Toxicol. Chem. Rev. Chem. Mater. CRYST GROWTH DES ENERG FUEL Environ. Sci. Technol. Environ. Sci. Technol. Lett. Eur. J. Inorg. Chem. IND ENG CHEM RES Inorg. Chem. J. Agric. Food. Chem. J. Chem. Eng. Data J. Chem. Educ. J. Chem. Inf. Model. J. Chem. Theory Comput. J. Med. Chem. J. Nat. Prod. J PROTEOME RES J. Am. Chem. Soc. LANGMUIR MACROMOLECULES Mol. Pharmaceutics Nano Lett. Org. Lett. ORG PROCESS RES DEV ORGANOMETALLICS J. Org. Chem. J. Phys. Chem. J. Phys. Chem. A J. Phys. Chem. B J. Phys. Chem. C J. Phys. Chem. Lett. Analyst Anal. Methods Biomater. Sci. Catal. Sci. Technol. Chem. Commun. Chem. Soc. Rev. CHEM EDUC RES PRACT CRYSTENGCOMM Dalton Trans. Energy Environ. Sci. ENVIRON SCI-NANO ENVIRON SCI-PROC IMP ENVIRON SCI-WAT RES Faraday Discuss. Food Funct. Green Chem. Inorg. Chem. Front. Integr. Biol. J. Anal. At. Spectrom. J. Mater. Chem. A J. Mater. Chem. B J. Mater. Chem. C Lab Chip Mater. Chem. Front. Mater. Horiz. MEDCHEMCOMM Metallomics Mol. Biosyst. Mol. Syst. Des. Eng. Nanoscale Nanoscale Horiz. Nat. Prod. Rep. New J. Chem. Org. Biomol. Chem. Org. Chem. Front. PHOTOCH PHOTOBIO SCI PCCP Polym. Chem.
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