Mit der Konzeption der «Evidenzbasierten Medizin» und den «Evidenzbasierten Leitlinien» soll mithilfe von Formalisierungsprozeduren die ärztliche Irrtumsanfälligkeit kalkulierbar gemacht werden. Quantifizierte objektive Aussagen über die therapeutische Wirksamkeit einer Behandlung sollen die individuelle ärztliche Beurteilung der therapeutischen Wirksamkeit überflüssig machen. Damit kommt der Befolgung von formalen Regeln die entscheidende Rolle bei der Beantwortung der Frage nach dem Wahrheitsgehalt und dem Wirklichkeitsbezug zu. Im Rahmen evidenzbasierter Leitlinien werden vorrangig die Ergebnisse randomisierter kontrollierter Studien (RCT) oder Meta-Analysen solcher Studien herangezogen. Am Beispiel der S3-Leitlinie «Malignes Melanom» wird hier eine evidenzbasierte Urteilsbildung zur Wirksamkeit einer unkonventionellen Therapie - hier mit einem Mistelpräparat - analytisch nachvollzogen. Die für die Beurteilung dieser unkonventionellen Therapie herangezogene randomisierte Studie wird genauer methodisch analysiert. Obwohl sie keine statistisch basierte Aussage zulässt, wurde eine Leitlinienempfehlung auf Basis dieser Studie abgeleitet. Es wird gezeigt, dass 1) allein die Existenz einer einzigen RCT mit hoher Evidenz gleichgesetzt wird, 2) die Ergebnisse trotz beträchtlicher Fehlinterpretationen in eine S3-Leitlinie einfließen und 3) Meinungen anstelle kritischer wissenschaftlicher Analysen verarbeitet werden. Unsere Untersuchung zeigt, dass noch so ausgefeilte epistemologische und methodologische Formalien den Arzt nicht von der Pflicht entbinden, auf Basis seiner ärztlichen Erfahrung und professionellen Kompetenz den Realitätswert der ihm zur Verfügung stehenden Information zu beurteilen.
Leitlinien und Patientenleitlinien sind für Patienten von großer Bedeutung. Dies wird hier am Beispiel der chronisch entzündlichen Darmerkrankung dargestellt, wobei der Fokus auf dem Bereich Naturheilkunde und Komplementärmedizin sowie dem Wunsch der Patienten nach qualitätsgesicherten Informationen liegt. Im vorliegenden Beitrag wird auch auf die Forschung im Bereich Komplementär- und Alternativmedizin und die Unterstützungsmöglichkeiten durch den Selbsthilfeverband Deutsche Morbus Crohn / Colitis ulcerosa Vereinigung eingegangen.
Background: Neck pain is a frequent reason for seeking medical advice. Neuroanatomical findings suggest a close connection between the pharynx and the trapezius region. Irritation of the pharynx may induce tenderness of this area. Specific tender points, called neck reflex points (NRPs), can be identified here with high reproducibility. We hypothesized that therapeutic local anesthesia (TLA; or neural therapy, NT) in the pharyngeal region can reduce tenderness in patients with therapy-resistant neck pain.
Patients and methods: 17 consecutive female patients with chronic cervical pain and positive trapezius NRPs received bilateral injections of 0.5 ml 1% procaine into the palatine velum. The NRPs were assessed using a 3-level pain index (PI = 0, 1, or 2) before and 3-5 min after each injection.
Results: We found a significant reduction in tenderness of the NRP of the trapezius region (NRP C7) immediately after TLA/NT. 30 positive NRPs were found before therapy and only 13 after therapy (p < 0.01). The average PI of the NRP C7 was 1.24 ± 0.77 before and 0.35 ± 0.59 after therapy (right side), and 1.34 ± 0.59 before and 0.59 ± 0.69 after therapy (left side). The pre- and post-therapy PI values were significantly different on both the right and left sides of the trapezius region (p < 0.01). No adverse effects were observed.
Conclusions: Pharyngeal irritation may induce and maintain therapy-resistant cervical pain in patients with chronic pharyngeal disease. These patients could benefit from remote TLA/NT injections in the pharyngeal region.
Background: Quality profiling is practiced at the TCM hospital Bad Kötzting since its establishment 25 years ago. The profiling comprises assessment of treatment effectiveness andsafety, structural features, staff qualification as well as diagnostic and therapeutic processes. Findings regarding patients, intervention and outcome profiles are presented by appropriate examples.
Methods: Data of each in-patient were systematically collected by physicians and via self-reports at admission, discharge and follow-up. Over the years the system was adjusted several times resulting in a data pool of about 19,000 in-patients by end of 2014.
Results: Patients are 52 years old on average, 70% are female, and suffering from the main complaint since 7 years (median). The diagnostic spectrum changed over the years according to the development towards a psychosomatic focus. For TCM acupuncture therapy 222 different acupoints were used in 7.7 different localisations on average per individual treatment. The mean intensity of the main complaint decreased clinically relevant (Cohen's d = 1.11 at discharge and 0.93 at follow-up). After the hospital stay the number of days of sick leave declined from 51.3 days by 40% per patient and year. Depressive disorders as most common mental illness decreased significantly decreased significantly at discharge (ICD symptom rating; Cohen's d = -1.01). 29.8% of patients met the criteria for a metabolic syndrome diagnosis according to the International Diabetes Federation (IDF). In this group of cases, triglycerides, cholesterol and blood glucose improved markedly at discharge.
Discussion: The presented quality control measures clearly contribute to an enhanced transparency in terms of a comprehensive quality profile. The findings from various outcome parameters indicate that patients benefit from the treatment.
The TCM hospital Bad Kötzting is historically the first inpatient facility in Germany with an emphasis on Traditional Chinese Medicine (TCM). The clinic's specialty is the multimodal treatment of somatic complaints in conjunction with acute psychological or psychiatric comorbidity. Most patients present with clinical problems of a high degree of chronicity and complexity. Over the past 25 years the treatment concept of the hospital has developed from a strictly TCM approach to a multimodal combination of TCM, psychosomatic medicine, and lifestyle medicine. This article outlines the admission and intake procedures and describes the process of determining the TCM diagnoses and treatment protocols. A typical case study illustrates this process in more details. Then, we present the various components of the psychotherapeutic and psychoeducational programs, including innovative approaches to lifestyle medicine. In conclusion, the treatment program at the TCM hospital Bad Kötzting has developed into a multimodal approach that synergistically intertwines diverse therapies drawn from Eastern and Western traditions, effectively combining the best approaches of both contexts.

