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Spektrum Autoimmun – wissenswert, kompakt, anregend
Pub Date : 2022-07-21 DOI: 10.1159/000526006
Die menschlichen Körperzellen besitzen eine ausgeklügelte Alarmanlage, das Inflammasom. Seine zentrale Komponente ist das sogenannte ASC-Molekül. Bei der Attacke eines Krankheitserregers verbünden sich viele dieser Eiweiß-Verbindungen zu einem großen Komplex, dem ASC-Speck. Durch dessen Aktivität häufen sich in der Zelle massenhaft Botenstoffe an, mit denen sie das Immunsystem aktiviert. Zudem bilden sich in der Zellmembran zahlreiche Poren, durch die diese Warnmoleküle nach außen gelangen und ihre Aufgabe erfüllen können. Diese Löcher führen letztlich zum Untergang der Zelle: «Irgendwann explodiert sie geradezu und entleert ihren kompletten Inhalt ins Gewebe», erklärt Prof. Dr. Bernardo Franklin vom Universitätsklinikum Bonn. «Die nun schlagartig ausgeschütteten Botenstoffe wirken dann wie ein letzter großer Hilfeschrei: Das Immunsystem wird dadurch zu einer starken Entzündungsreaktion verKompass Autoimmun 2022;4:156–159 DOI: 10.1159/000526006
抑制物价器这就是所谓的asc分子在病菌的袭击下,许多蛋白质化合物会结合在一个叫asc培子的大家庭中。细胞内的活动使细胞内充满大量的信息,刺激免疫系统。另一方面,细胞膜上有大量毛孔,使受警告的分子能够出去,完成任务。这些洞,最终导致细胞的堕落之:«最终爆炸非常大家蜂拥而出,问她的内容去组织»教授贝尔纳多·富兰克林博士解释说,医院的波恩.«现在所到的化学物质看起来就像是最后的求救:“这会让我们的免疫系统的强势Entzündungsreaktion verKompass Autoimmun 2022年;4:156-159麼:10.1159/000526006
{"title":"Spektrum Autoimmun – wissenswert, kompakt, anregend","authors":"","doi":"10.1159/000526006","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000526006","url":null,"abstract":"Die menschlichen Körperzellen besitzen eine ausgeklügelte Alarmanlage, das Inflammasom. Seine zentrale Komponente ist das sogenannte ASC-Molekül. Bei der Attacke eines Krankheitserregers verbünden sich viele dieser Eiweiß-Verbindungen zu einem großen Komplex, dem ASC-Speck. Durch dessen Aktivität häufen sich in der Zelle massenhaft Botenstoffe an, mit denen sie das Immunsystem aktiviert. Zudem bilden sich in der Zellmembran zahlreiche Poren, durch die diese Warnmoleküle nach außen gelangen und ihre Aufgabe erfüllen können. Diese Löcher führen letztlich zum Untergang der Zelle: «Irgendwann explodiert sie geradezu und entleert ihren kompletten Inhalt ins Gewebe», erklärt Prof. Dr. Bernardo Franklin vom Universitätsklinikum Bonn. «Die nun schlagartig ausgeschütteten Botenstoffe wirken dann wie ein letzter großer Hilfeschrei: Das Immunsystem wird dadurch zu einer starken Entzündungsreaktion verKompass Autoimmun 2022;4:156–159 DOI: 10.1159/000526006","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"13 1","pages":"156 - 159"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-21","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"89136467","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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IgG4-assoziierte Erkrankung mit gastrointestinaler Beteiligung: Fallberichte und Literaturübersicht 联系上的并有胃酸体征和病历报告
Pub Date : 2022-07-21 DOI: 10.1159/000525461
Xinhe Zhang, Xin Jin, Lin Guan, Xuyong Lin, Xuedan Li, Yiling Li
Die IgG4-assoziierte Erkrankung ist eine immunvermittelte chronische, systemische und autoinflammatorische Erkrankung, die verschiedene Organe im gesamten Körper betreffen kann. Am häufigsten sind die Bauchspeicheldrüse und die Gallenwege betroffen. Aufgrund der vielfältigen klinischen Erscheinungsformen der Krankheit sind viele Organe betroffen. Daher kann es leicht zu Fehldiagnosen kommen oder sie kann übersehen werden. Der Verdauungstrakt ist ein selten betroffenes System, und die meisten IgG4-assoziierten Magenerkrankungen werden mittels Endoskopie als Tumoren diagnostiziert. In diesem Artikel wird über zwei spezielle Fälle von IgG4-assoziierten Erkrankungen mit atrophischer Gastritis und Darmpolypen berichtet, um eine empirischere und theoretische Grundlage für die klinische Diagnose und Therapie zu schaffen.
相关的ig4疾病是一种无关的慢性慢性,系统性的,自动的,身体疾病;这一疾病可以影响身体其他器官。通常患者会受胰脏和胆囊的影响。由于疾病产生出各式各样的临床表现,许多器官都受到影响。因此,误诊很容易,也很容易被忽视。消化道相当少见,多数的胃病其实是内窥镜,被诊断为肿瘤。本文报道了两个常见的ig4相关疾病,包括肌萎缩性胃炎和肠道癌,为临床诊断和治疗提供了比较经验和理论基础。
{"title":"IgG4-assoziierte Erkrankung mit gastrointestinaler Beteiligung: Fallberichte und Literaturübersicht","authors":"Xinhe Zhang, Xin Jin, Lin Guan, Xuyong Lin, Xuedan Li, Yiling Li","doi":"10.1159/000525461","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525461","url":null,"abstract":"Die IgG4-assoziierte Erkrankung ist eine immunvermittelte chronische, systemische und autoinflammatorische Erkrankung, die verschiedene Organe im gesamten Körper betreffen kann. Am häufigsten sind die Bauchspeicheldrüse und die Gallenwege betroffen. Aufgrund der vielfältigen klinischen Erscheinungsformen der Krankheit sind viele Organe betroffen. Daher kann es leicht zu Fehldiagnosen kommen oder sie kann übersehen werden. Der Verdauungstrakt ist ein selten betroffenes System, und die meisten IgG4-assoziierten Magenerkrankungen werden mittels Endoskopie als Tumoren diagnostiziert. In diesem Artikel wird über zwei spezielle Fälle von IgG4-assoziierten Erkrankungen mit atrophischer Gastritis und Darmpolypen berichtet, um eine empirischere und theoretische Grundlage für die klinische Diagnose und Therapie zu schaffen.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"47 1","pages":"149 - 155"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-21","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"88213643","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Scoring-Systeme zur Bewertung der Krankheitsaktivität bei Morbus-Behçet-Chorioretinitis und ihre Anwendung Scoring-Systeme评估Krankheitsaktivität在Morbus-Behçet-Chorioretinitis及其应用
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000525995
Sophie-Christin Ernst
Behçet’s disease is a multi-organ inflammatory disorder with systemic vasculitis of unknown etiology. Ocular lesions occur in about 70% of patients with Behçet’s disease, and it is more frequent and severe in men. The frequency of ocular inflammatory attacks has been used as a main outcome measure to assess the efficacy of therapy on uveoretinitis in patients with Behçet’s disease. The ocular Behçet’s disease research group of Japan have recently proposed a new scoring system, Behçet’s disease ocular attack score 24 (BOS24), to assess the disease activity of ocular Behçet’s disease. This review highlights the efficacy and application of the BOS24 scoring system in clinical practice for patients with ocular Behçet’s disease. In addition, a new semi-quantitative scoring system to evaluate the degree of retinal vascular leakage on fluorescein angiography reported by our group is described.
behet病是一种病因不明的多器官炎症性疾病,伴有全身性血管炎。约70%的behet病患者会出现眼部病变,在男性中更为常见和严重。眼部炎症发作的频率已被用作评估behet病患者葡萄膜视网膜炎治疗效果的主要结果指标。日本眼科behet病研究小组最近提出了一种新的评分系统behet病眼部发作评分24 (BOS24),用于评估眼部behet病的疾病活动性。本文综述了BOS24评分系统在眼科behaperet病患者临床中的应用及疗效。此外,我们还报道了一种新的半定量评分系统来评估荧光素血管造影视网膜血管渗漏的程度。
{"title":"Scoring-Systeme zur Bewertung der Krankheitsaktivität bei Morbus-Behçet-Chorioretinitis und ihre Anwendung","authors":"Sophie-Christin Ernst","doi":"10.1159/000525995","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525995","url":null,"abstract":"Behçet’s disease is a multi-organ inflammatory disorder with systemic vasculitis of unknown etiology. Ocular lesions occur in about 70% of patients with Behçet’s disease, and it is more frequent and severe in men. The frequency of ocular inflammatory attacks has been used as a main outcome measure to assess the efficacy of therapy on uveoretinitis in patients with Behçet’s disease. The ocular Behçet’s disease research group of Japan have recently proposed a new scoring system, Behçet’s disease ocular attack score 24 (BOS24), to assess the disease activity of ocular Behçet’s disease. This review highlights the efficacy and application of the BOS24 scoring system in clinical practice for patients with ocular Behçet’s disease. In addition, a new semi-quantitative scoring system to evaluate the degree of retinal vascular leakage on fluorescein angiography reported by our group is described.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"8 1","pages":"124 - 126"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"79269757","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Tofacitinib als orale Therapieoption bei aktiver AS 结果呢
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000526013
information@karger.com www.karger.com (raxSpA bzw. AS) unterteilt [3]. Da es sich bei beiden grundsätzlich um ein einziges Krankheitsbild handelt, unterscheiden sich nr-axSpA und AS nur hinsichtlich der Krankheitsdauer und der zu einem bestimmten Zeitpunkt nachweisbaren strukturellen Veränderungen [3]. Bei der r-axSpA sind die diagnoseweisenden strukturellen Veränderungen in den Sakroiliakalgelenken und an der Wirbelsäule ersichtlich [3, 5]. Führendes Hauptsymptom bei axSpA sind chronische – d.h. seit mehr als 12 Wochen bestehende – Rückenschmerzen, die bei 75% der Patient*innen entzündlich bedingt sind [3]. Die Schmerzen können prinzipiell an der gesamten Wirbelsäule auftreten. Vorzugsweise sind aber die sakroiliakalen vor den lumbalen Strukturen und untere thorakale vor den zervikalen und oberen thorakalen Strukturen betroffen. Häufigste periphere Manifestationen der AS sind Ar thritis und Enthesitis, die bei 30–50% der Patient*innen mit axSpA auftreten [6].
信息(www.karger.com)分裂[3]。它们本质上都是一种单一的症状,因此nrc传动轴和AS只在症状持续时间和在某个特定时间内证实结构转变方面存在差异[3]。但是,r形蜗牛的诊断显示了人造阴茎和脊柱的脊柱明显的结构变化(3,4,5)。在axSpA主场的黄花素是一种慢性的(也就是12周来的)背痛,并导致75%的病人在腹部受到感染。[3]一开始这种疼痛可以发生在脊椎所有的地方最好是让神圣的金属细胞优先受到皮肤结构的损害在a&p的周边表现中,最常见的莫不是肺炎和哮喘。
{"title":"Tofacitinib als orale Therapieoption bei aktiver AS","authors":"","doi":"10.1159/000526013","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000526013","url":null,"abstract":"information@karger.com www.karger.com (raxSpA bzw. AS) unterteilt [3]. Da es sich bei beiden grundsätzlich um ein einziges Krankheitsbild handelt, unterscheiden sich nr-axSpA und AS nur hinsichtlich der Krankheitsdauer und der zu einem bestimmten Zeitpunkt nachweisbaren strukturellen Veränderungen [3]. Bei der r-axSpA sind die diagnoseweisenden strukturellen Veränderungen in den Sakroiliakalgelenken und an der Wirbelsäule ersichtlich [3, 5]. Führendes Hauptsymptom bei axSpA sind chronische – d.h. seit mehr als 12 Wochen bestehende – Rückenschmerzen, die bei 75% der Patient*innen entzündlich bedingt sind [3]. Die Schmerzen können prinzipiell an der gesamten Wirbelsäule auftreten. Vorzugsweise sind aber die sakroiliakalen vor den lumbalen Strukturen und untere thorakale vor den zervikalen und oberen thorakalen Strukturen betroffen. Häufigste periphere Manifestationen der AS sind Ar thritis und Enthesitis, die bei 30–50% der Patient*innen mit axSpA auftreten [6].","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"70 1","pages":"137 - 141"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"75241005","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Sechs Fragen an Dr. Stefanie Kreutmair, Preisträgerin des Theodor-Frerichs-Preises 2022 我要问斯特芬妮•格列特迈尔博士2022年受奖
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000525971
Steckbrief Forschung
Akademischer Werdegang/besondere Stationen im Lebenslauf • Feb 2020 – aktuell Postdoc, Labor Prof. Dr. B. Becher, Experimentelle Immunologie, Universität Zürich, Schweiz (DFG Fellowship) • Mai 2022 Theodor-Frerichs-Preis (Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin) • Dez 21 DKTK-Freiburg Young Scientist Award • Mai 2020 Promotion; Note: «Summa cum laude»; Medizinische Fakultät der Albert-LudwigsUniversität Freiburg; Erstgutachter: Prof. Dr. J. Duyster; Karl-Joseph-Beck Auszeichnung • Feb 2020 Fachärztin für Innere Medizin und Hämatologie und Onkologie • Okt 2019 Young Investigators’ Award und Auszeichnung «Best of Congress» (Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Gesellschaften für Hämatologie und Medizinische Onkologie) • Sept 2014 – Jan 2020 Prüfärztin für klinische Phase-I-III-Studien • Aug 2013 – Jan 2020 Physician Scientist (Assistenzärztin/Leitende Stationsärztin und Doktorandin/Projektleiterin) • Klinik für Innere Medizin I (Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation), Universitätsklinikum der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. J. Duyster) • Labor Prof. Dr. L. Illert, Zentrum für Translationale Zellforschung, Klinik für Innere Medizin I (Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation), Universitätsklinikum der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Physician-Scientist-Programm «Success»/ Berta-Ottenstein-Programm für Clinician Scientists) • 2006–2013 Studium der Humanmedizin in München und London • 2008–2011 Studium der Wirtschaftswissenschaften (Zweitstudium) 134
学术经历/特殊病房在简历里•Feb 2020年一个新潮流,例如杯子博士实验免疫学教授实验室、瑞士苏黎世大学(DFG)团•2022年5月Theodor-Frerichs-Preis(德国国内医学协会)•Dez 21 DKTK-Freiburg Young》奖•2020年5月博士学位;成绩:«最优等成绩»;艾伯特路德弗莱堡大学医学院教授你Karl-Joseph-Beck奖•Feb 2020年你不听我的Hämatologie和肿瘤学•去2019年Young伊斯调查”奖和荣誉«最好的分类»(年会的德国人奥地利和瑞士的社会为Hämatologie和医疗肿瘤学)•Sept 2014 - 2020年杨Prüfärztin为临床Phase-I-III-Studien•表面2013 - 2020年,杨医生》(医院实习/高级Stationsärztin和博士研究生/ Projektleiterin)•诊所的I (Hämatologie肿瘤学和Stammzelltransplantation)弗莱堡Albert-Ludwigs-Universität医院的(医疗主任:j博士教授Duyster)•l . Illert博士教授实验室中心Translationale Zellforschung,医院不听我的I (Hämatologie肿瘤学和Stammzelltransplantation)弗莱堡Albert-Ludwigs-Universität医院的(Physician-Scientist-Programm«号»/ Berta-Ottenstein-Programm为Clinician Scientists)•2006-2013 Humanmedizin在慕尼黑和伦敦的研究•2008-2011学习经济学(Zweitstudium) 134
{"title":"Sechs Fragen an Dr. Stefanie Kreutmair, Preisträgerin des Theodor-Frerichs-Preises 2022","authors":"Steckbrief Forschung","doi":"10.1159/000525971","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525971","url":null,"abstract":"Akademischer Werdegang/besondere Stationen im Lebenslauf • Feb 2020 – aktuell Postdoc, Labor Prof. Dr. B. Becher, Experimentelle Immunologie, Universität Zürich, Schweiz (DFG Fellowship) • Mai 2022 Theodor-Frerichs-Preis (Deutsche Gesellschaft für Innere Medizin) • Dez 21 DKTK-Freiburg Young Scientist Award • Mai 2020 Promotion; Note: «Summa cum laude»; Medizinische Fakultät der Albert-LudwigsUniversität Freiburg; Erstgutachter: Prof. Dr. J. Duyster; Karl-Joseph-Beck Auszeichnung • Feb 2020 Fachärztin für Innere Medizin und Hämatologie und Onkologie • Okt 2019 Young Investigators’ Award und Auszeichnung «Best of Congress» (Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Gesellschaften für Hämatologie und Medizinische Onkologie) • Sept 2014 – Jan 2020 Prüfärztin für klinische Phase-I-III-Studien • Aug 2013 – Jan 2020 Physician Scientist (Assistenzärztin/Leitende Stationsärztin und Doktorandin/Projektleiterin) • Klinik für Innere Medizin I (Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation), Universitätsklinikum der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. J. Duyster) • Labor Prof. Dr. L. Illert, Zentrum für Translationale Zellforschung, Klinik für Innere Medizin I (Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation), Universitätsklinikum der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg (Physician-Scientist-Programm «Success»/ Berta-Ottenstein-Programm für Clinician Scientists) • 2006–2013 Studium der Humanmedizin in München und London • 2008–2011 Studium der Wirtschaftswissenschaften (Zweitstudium) 134","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"3 1","pages":"134 - 136"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"74182840","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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AutoimmunCampus
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000526015
In der Rheumatologie gibt es mehr als 200 Erscheinungsformen, für die es bis dato keine Heilungschancen gibt. Und dies, obwohl der enorme Wissenszuwachs im Kontext von rheumatologischen und muskuloskelettalen Erkrankungen (RMD) in den vergangen 2 Jahrzehnten vielfältige Therapien ermöglicht hat. Um diese Situation zu beantworten, wurde beim letzten EURLARKongress 2020 das EULAR Research Center gegründet, das im vergangenen Jahr seine Arbeit aufgenommen hat. Es soll die Kenntnis von und den Zugang zu First-class-Forschung zu RMDs in ganz Europa vereinheitlichen. Zusätzlich soll die Exzellenz der Erforschung zu neuromuskuläre Erkrankungen gebündelt und deren Qualität auf hohem Niveau gesichert werden. Auf der Pressekonferenz anlässlich des EULAR-Kongresses 2022 Anfang Juni in Kopenhagen, Dänemark, brachte es EULAR-Past-Präsident Professor Ian McInnes auf den Punkt: «Mit dem Research Center wollen wir die Remission der vielfältigen rheumatologischen Erkrankungen erreichen und damit die Lebensqualität unserer Patienten europaweit steigern.» Kompass Autoimmun 2022;5:130–133 DOI: 10.1159/000526015
在风湿病学里,出现了200多种迹象,迄今为止还没有治疗的机会。而且,尽管过去20年来脑风湿和肌肉疾病(rmt)的知识普及带来了多种疗法。为了解决这一问题,欧盟领导人在2020年的“欧洲学院”上创立了去年运行的欧盟学院研究中心。它旨在使欧洲各地的RMDs知识和接通都有标准另外,目的是提供有关神经性疾病的复杂信息,并确保症状得到高质量。在举行的新闻发布会EULAR-Kongresses 2022年6月初,在哥本哈根,丹麦,当上了EULAR-Past-Präsident教授伊恩McInnes说:«与研究中心,我们要加强治愈各种rheumatologischen疾病,从而达到全欧洲病人的生活品质提高.»罗盘Autoimmun 2022年;5:130-133麼:10.1159/000526015
{"title":"AutoimmunCampus","authors":"","doi":"10.1159/000526015","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000526015","url":null,"abstract":"In der Rheumatologie gibt es mehr als 200 Erscheinungsformen, für die es bis dato keine Heilungschancen gibt. Und dies, obwohl der enorme Wissenszuwachs im Kontext von rheumatologischen und muskuloskelettalen Erkrankungen (RMD) in den vergangen 2 Jahrzehnten vielfältige Therapien ermöglicht hat. Um diese Situation zu beantworten, wurde beim letzten EURLARKongress 2020 das EULAR Research Center gegründet, das im vergangenen Jahr seine Arbeit aufgenommen hat. Es soll die Kenntnis von und den Zugang zu First-class-Forschung zu RMDs in ganz Europa vereinheitlichen. Zusätzlich soll die Exzellenz der Erforschung zu neuromuskuläre Erkrankungen gebündelt und deren Qualität auf hohem Niveau gesichert werden. Auf der Pressekonferenz anlässlich des EULAR-Kongresses 2022 Anfang Juni in Kopenhagen, Dänemark, brachte es EULAR-Past-Präsident Professor Ian McInnes auf den Punkt: «Mit dem Research Center wollen wir die Remission der vielfältigen rheumatologischen Erkrankungen erreichen und damit die Lebensqualität unserer Patienten europaweit steigern.» Kompass Autoimmun 2022;5:130–133 DOI: 10.1159/000526015","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"76 1","pages":"130 - 133"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"83934008","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Psoriasis: Besonderheiten im Kindesalter 献祭儿童的特性
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000525459
R. Fölster‐Holst
Psoriasis is a chronic inflammatory systemic disease primarily affecting the skin, but which often involves considerable comorbidities as well. One-third of psoriasis cases start during childhood. In pediatric psoriasis, an association with several medical comorbidities is also indicated. Furthermore, because of its chronic nature and frequent relapses, psoriatic patients tend to require long-term treatment and experience negative impacts on their quality of life. Considering the different clinical characteristics of pediatric psoriasis, it has recently been presented that the pathogenesis of pediatric psoriasis is distinct from adult psoriasis. Treatment for pediatric psoriasis usually involves the same methods as for adults. However, most treatments in pediatric psoriasis are used off-label and research in this regard is still lacking. Targeted therapies involving newly developed biologics are also increasingly being applied to psoriasis in children. This review summarizes the clinical characteristics of pediatric psoriasis and focuses mainly on the updated concepts of pathogenesis and treatments in pediatric psoriasis. This was undertaken to widen the understanding of these relevant aspects and to provide better management of pediatric psoriasis by clinicians.
牛皮癣是一种主要影响皮肤的慢性炎症性全身性疾病,但通常也涉及相当多的合并症。三分之一的牛皮癣病例始于儿童时期。在小儿牛皮癣中,还指出了与几种医学合并症的关联。此外,由于银屑病的慢性性质和频繁复发,患者往往需要长期治疗,并对其生活质量产生负面影响。考虑到小儿牛皮癣不同的临床特点,近年来提出小儿牛皮癣的发病机制与成人牛皮癣不同。小儿牛皮癣的治疗方法通常与成人相同。然而,儿童牛皮癣的大多数治疗方法都是在说明书外使用的,这方面的研究仍然缺乏。包括新开发的生物制剂在内的靶向治疗也越来越多地应用于儿童牛皮癣。本文综述了小儿牛皮癣的临床特点,重点介绍了小儿牛皮癣发病机制和治疗的最新概念。这样做是为了扩大对这些相关方面的理解,并为临床医生提供更好的儿科牛皮癣管理。
{"title":"Psoriasis: Besonderheiten im Kindesalter","authors":"R. Fölster‐Holst","doi":"10.1159/000525459","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525459","url":null,"abstract":"Psoriasis is a chronic inflammatory systemic disease primarily affecting the skin, but which often involves considerable comorbidities as well. One-third of psoriasis cases start during childhood. In pediatric psoriasis, an association with several medical comorbidities is also indicated. Furthermore, because of its chronic nature and frequent relapses, psoriatic patients tend to require long-term treatment and experience negative impacts on their quality of life. Considering the different clinical characteristics of pediatric psoriasis, it has recently been presented that the pathogenesis of pediatric psoriasis is distinct from adult psoriasis. Treatment for pediatric psoriasis usually involves the same methods as for adults. However, most treatments in pediatric psoriasis are used off-label and research in this regard is still lacking. Targeted therapies involving newly developed biologics are also increasingly being applied to psoriasis in children. This review summarizes the clinical characteristics of pediatric psoriasis and focuses mainly on the updated concepts of pathogenesis and treatments in pediatric psoriasis. This was undertaken to widen the understanding of these relevant aspects and to provide better management of pediatric psoriasis by clinicians.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"1 1","pages":"119 - 120"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"83022322","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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ILD: VOC-Analyse des Atemabdrucks als vielversprechende Methode der nicht invasiven Diagnostik 侦测呼吸系统的声音分析成为非侵入性诊断学的很有希望的方法
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000526025
F. Drakopanagiotakis, A. Günther
Background: Fibrotic Interstitial lung diseases (ILD) are a heterogeneous group of chronic lung diseases characterized by diverse degrees of lung inflammation and remodeling. They include idiopathic ILD such as idiopathic pulmonary fibrosis (IPF), and ILD secondary to chronic inflammatory diseases such as connective tissue disease (CTD). Precise differential diagnosis of ILD is critical since anti-inflammatory and immunosuppressive drugs, which are beneficial in inflammatory ILD, are detrimental in IPF. However, differential diagnosis of ILD is still difficult and often requires an invasive lung biopsy. The primary aim of this study is to identify volatile organic compounds (VOCs) patterns in exhaled air to non-invasively discriminate IPF and CTD-ILD. As secondary aim, the association between the IPF and CTD-ILD discriminating VOC patterns and functional impairment is investigated. Methods: Fifty-three IPF patients, 53 CTD-ILD patients and 51 controls donated exhaled air, which was analyzed for its VOC content using gas chromatograph-time of flight-mass spectrometry. Results: By applying multivariate analysis, a discriminative profile of 34 VOCs was observed to discriminate between IPF patients and healthy controls whereas 11 VOCs were able to distinguish between CTD-ILD patients and healthy controls. The separation between IPF and CTD-ILD could be made using 16 discriminating VOCs, that also displayed a significant correlation with total lung capacity and the 6 min’ walk distance. Conclusions: This study reports for the first time that specific VOC profiles can be found to differentiate IPF and CTD-ILD from both healthy controls and each other. Moreover, an ILD-specific VOC profile was strongly correlated with functional parameters. Future research applying larger cohorts of patients suffering from a larger variety of ILDs should confirm the potential use of breathomics to facilitate fast, non-invasive and proper differential diagnosis of specific ILDs in the future as first step towards personalized medicine for these complex diseases.
背景:纤维化间质性肺病(ILD)是一种异质性的慢性肺部疾病,其特征是不同程度的肺部炎症和重塑。它们包括特发性ILD,如特发性肺纤维化(IPF),以及继发于慢性炎性疾病(如结缔组织病(CTD))的ILD。精确的ILD鉴别诊断是至关重要的,因为抗炎和免疫抑制药物对炎性ILD是有益的,对IPF是有害的。然而,ILD的鉴别诊断仍然很困难,通常需要进行有创性肺活检。本研究的主要目的是确定呼出空气中的挥发性有机化合物(VOCs)模式,以非侵入性地区分IPF和CTD-ILD。作为次要目的,研究IPF和CTD-ILD区分VOC模式与功能损伤之间的关系。方法:53例IPF患者、53例CTD-ILD患者和51例对照者,采用气相色谱-飞行时间-质谱法测定其挥发性有机化合物(VOC)含量。结果:通过多变量分析,观察到34种挥发性有机化合物能够区分IPF患者和健康对照,而11种挥发性有机化合物能够区分CTD-ILD患者和健康对照。IPF和CTD-ILD可通过16种可区分的VOCs进行区分,且与总肺活量和6 min步行距离有显著相关性。结论:本研究首次发现了IPF和CTD-ILD的特定VOC谱,可以区分健康对照和其他对照。此外,ild特异性VOC谱与功能参数密切相关。未来的研究将应用更多种类的ild患者进行更大规模的研究,以确认呼吸组学在未来的潜在应用,以促进对特定ild的快速、无创和适当的鉴别诊断,作为这些复杂疾病个性化医疗的第一步。
{"title":"ILD: VOC-Analyse des Atemabdrucks als vielversprechende Methode der nicht invasiven Diagnostik","authors":"F. Drakopanagiotakis, A. Günther","doi":"10.1159/000526025","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000526025","url":null,"abstract":"Background: Fibrotic Interstitial lung diseases (ILD) are a heterogeneous group of chronic lung diseases characterized by diverse degrees of lung inflammation and remodeling. They include idiopathic ILD such as idiopathic pulmonary fibrosis (IPF), and ILD secondary to chronic inflammatory diseases such as connective tissue disease (CTD). Precise differential diagnosis of ILD is critical since anti-inflammatory and immunosuppressive drugs, which are beneficial in inflammatory ILD, are detrimental in IPF. However, differential diagnosis of ILD is still difficult and often requires an invasive lung biopsy. The primary aim of this study is to identify volatile organic compounds (VOCs) patterns in exhaled air to non-invasively discriminate IPF and CTD-ILD. As secondary aim, the association between the IPF and CTD-ILD discriminating VOC patterns and functional impairment is investigated. Methods: Fifty-three IPF patients, 53 CTD-ILD patients and 51 controls donated exhaled air, which was analyzed for its VOC content using gas chromatograph-time of flight-mass spectrometry. Results: By applying multivariate analysis, a discriminative profile of 34 VOCs was observed to discriminate between IPF patients and healthy controls whereas 11 VOCs were able to distinguish between CTD-ILD patients and healthy controls. The separation between IPF and CTD-ILD could be made using 16 discriminating VOCs, that also displayed a significant correlation with total lung capacity and the 6 min’ walk distance. Conclusions: This study reports for the first time that specific VOC profiles can be found to differentiate IPF and CTD-ILD from both healthy controls and each other. Moreover, an ILD-specific VOC profile was strongly correlated with functional parameters. Future research applying larger cohorts of patients suffering from a larger variety of ILDs should confirm the potential use of breathomics to facilitate fast, non-invasive and proper differential diagnosis of specific ILDs in the future as first step towards personalized medicine for these complex diseases.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"12 1","pages":"121 - 123"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"85479553","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Die Interferon-Achse – autoinflammatorische Erkrankungen mit Kollagenose-Aspekten 干扰轴汽车膨胀症与kolla基因组部分
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000525460
M. Aringer
Objective: Autoinflammatory type I interferonopathies, chronic atypical neutrophilic dermatosis with lipodystrophy and elevated temperature/proteasome-associated autoinflammatory syndrome (CANDLE/PRAAS), stimulator of interferon genes (STING)-associated vasculopathy with onset in infancy (SAVI), and Aicardi-Goutières syndrome (AGS) are rare and clinically complex immunodysregulatory diseases. With emerging knowledge of genetic causes and targeted treatments, a Task Force was charged with the development of “points to consider” to improve diagnosis, treatment, and long-term monitoring of patients with these rare diseases. Methods: Members of a Task Force consisting of rheumatologists, neurologists, an immunologist, geneticists, patient advocates, and an allied health care professional formulated research questions for a systematic literature review. Then, based on literature, Delphi questionnaires, and consensus methodology, “points to consider” to guide patient management were developed. Results: The Task Force devised consensus and evidence-based guidance of 4 overarching principles and 17 points to consider regarding the diagnosis, treatment, and long-term monitoring of patients with the autoinflammatory interferonopathies, CANDLE/PRAAS, SAVI, and AGS. Conclusion: These points to consider represent state-of-the-art knowledge to guide diagnostic evaluation, treatment, and management of patients with CANDLE/PRAAS, SAVI, and AGS and aim to standardize and improve care, quality of life, and disease outcomes.
目的:自身炎症性I型干扰素病变、慢性非典型中性粒细胞性皮肤病伴脂质营养不良和体温升高/蛋白酶体相关自身炎症综合征(CANDLE/PRAAS)、干扰素刺激基因(STING)相关婴儿期血管病变(SAVI)和aicardii - gouti综合征(AGS)是临床上罕见且复杂的免疫调节失调疾病。随着对遗传原因和有针对性治疗的新认识的出现,一个工作队负责制定“需要考虑的要点”,以改进对这些罕见疾病患者的诊断、治疗和长期监测。方法:由风湿病学家、神经学家、免疫学家、遗传学家、患者倡导者和联合医疗保健专业人员组成的工作组成员为系统的文献综述制定了研究问题。然后,在文献资料、德尔菲问卷调查和共识法的基础上,制定了指导患者管理的“注意事项”。结果:工作组就自身炎症性干扰素病变、CANDLE/PRAAS、SAVI和AGS患者的诊断、治疗和长期监测制定了4项总体原则和17点的共识和循证指南。结论:这些要点代表了指导CANDLE/PRAAS、SAVI和AGS患者的诊断评估、治疗和管理的最新知识,旨在规范和改善护理、生活质量和疾病结局。
{"title":"Die Interferon-Achse – autoinflammatorische Erkrankungen mit Kollagenose-Aspekten","authors":"M. Aringer","doi":"10.1159/000525460","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525460","url":null,"abstract":"Objective: Autoinflammatory type I interferonopathies, chronic atypical neutrophilic dermatosis with lipodystrophy and elevated temperature/proteasome-associated autoinflammatory syndrome (CANDLE/PRAAS), stimulator of interferon genes (STING)-associated vasculopathy with onset in infancy (SAVI), and Aicardi-Goutières syndrome (AGS) are rare and clinically complex immunodysregulatory diseases. With emerging knowledge of genetic causes and targeted treatments, a Task Force was charged with the development of “points to consider” to improve diagnosis, treatment, and long-term monitoring of patients with these rare diseases. Methods: Members of a Task Force consisting of rheumatologists, neurologists, an immunologist, geneticists, patient advocates, and an allied health care professional formulated research questions for a systematic literature review. Then, based on literature, Delphi questionnaires, and consensus methodology, “points to consider” to guide patient management were developed. Results: The Task Force devised consensus and evidence-based guidance of 4 overarching principles and 17 points to consider regarding the diagnosis, treatment, and long-term monitoring of patients with the autoinflammatory interferonopathies, CANDLE/PRAAS, SAVI, and AGS. Conclusion: These points to consider represent state-of-the-art knowledge to guide diagnostic evaluation, treatment, and management of patients with CANDLE/PRAAS, SAVI, and AGS and aim to standardize and improve care, quality of life, and disease outcomes.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"105 1","pages":"127 - 129"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"85899275","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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Autoinflammation und pustulöse Psoriasis 汽车膨胀和狂人鼓动
Pub Date : 2022-07-20 DOI: 10.1159/000525969
M. Sticherling
Pustular psoriasis is a chronic inflammatory skin disease characterized by erythematous plaques with sterile pustules. It includes the distinct clinical entities generalized pustular psoriasis (GPP), acrodermatitis continua of Hallopeau (ACH) and palmoplantar pustular psoriasis (PPPP). Recently clarified pathomechanisms of pustular psoriasis indicate that hyperactivation of the skin innate immunity, including of the IL-1/IL-36 axis, plays an important role in the pathogenesis of pustular psoriasis. Autoinflammatory keratinization disease (AiKD) is the umbrella clinical entity for inflammatory keratinization disorders with genetic autoinflammatory pathomechanisms, and pustular psoriasis is a representative AiKD. To date, mutations/variants in five genes-IL36RN, CARD14, AP1S3, MPO and SERPINA3-have been reported to be genetic causative or predisposing factors for pustular psoriasis. The pathogenic mechanisms induced by the mutations/variants in these genes are all closely related to the excessive activation of skin innate immunity and autoinflammation. A number of biologics (e.g., tumor necrosis factor inhibitors, IL-17/IL-17 receptor inhibitors and IL-23 inhibitors) and granulocyte and monocyte adsorption apheresis are used to treat pustular psoriasis. Recently, based on novel information on the pathomechanisms of pustular psoriasis, which are mainly associated with autoinflammation, inhibitors of several pathogenic pathways, including of the IL-1, IL-36, IL-8 and granulocyte colony-stimulating factor signaling pathways, have been studied as emerging treatments.
脓疱性牛皮癣是一种慢性炎症性皮肤病,其特征是带有无菌脓疱的红斑斑块。它包括广泛性脓疱性银屑病(GPP)、持续性埃洛珀肢端皮炎(ACH)和掌跖脓疱性银屑病(PPPP)。近年来对银屑病发病机制的研究表明,皮肤先天免疫(包括IL-1/IL-36轴)的过度激活在银屑病发病中起重要作用。自炎症性角化病(AiKD)是具有遗传性自身炎症病理机制的炎症性角化疾病的总称临床实体,脓疱性牛皮癣是AiKD的代表。迄今为止,已经报道了5个基因(il36rn、CARD14、AP1S3、MPO和serpina3)的突变/变异是脓疱性银屑病的遗传致病或易感因素。这些基因突变/变异体诱导的致病机制都与皮肤先天免疫的过度激活和自身炎症密切相关。许多生物制剂(如肿瘤坏死因子抑制剂、IL-17/IL-17受体抑制剂和IL-23抑制剂)和粒细胞和单核细胞吸附分离术用于治疗脓疱性银屑病。近年来,基于对脓疱性银屑病发病机制(主要与自身炎症相关)的新认识,研究人员研究了几种致病途径(包括IL-1、IL-36、IL-8和粒细胞集落刺激因子信号通路)的抑制剂作为新兴治疗方法。
{"title":"Autoinflammation und pustulöse Psoriasis","authors":"M. Sticherling","doi":"10.1159/000525969","DOIUrl":"https://doi.org/10.1159/000525969","url":null,"abstract":"Pustular psoriasis is a chronic inflammatory skin disease characterized by erythematous plaques with sterile pustules. It includes the distinct clinical entities generalized pustular psoriasis (GPP), acrodermatitis continua of Hallopeau (ACH) and palmoplantar pustular psoriasis (PPPP). Recently clarified pathomechanisms of pustular psoriasis indicate that hyperactivation of the skin innate immunity, including of the IL-1/IL-36 axis, plays an important role in the pathogenesis of pustular psoriasis. Autoinflammatory keratinization disease (AiKD) is the umbrella clinical entity for inflammatory keratinization disorders with genetic autoinflammatory pathomechanisms, and pustular psoriasis is a representative AiKD. To date, mutations/variants in five genes-IL36RN, CARD14, AP1S3, MPO and SERPINA3-have been reported to be genetic causative or predisposing factors for pustular psoriasis. The pathogenic mechanisms induced by the mutations/variants in these genes are all closely related to the excessive activation of skin innate immunity and autoinflammation. A number of biologics (e.g., tumor necrosis factor inhibitors, IL-17/IL-17 receptor inhibitors and IL-23 inhibitors) and granulocyte and monocyte adsorption apheresis are used to treat pustular psoriasis. Recently, based on novel information on the pathomechanisms of pustular psoriasis, which are mainly associated with autoinflammation, inhibitors of several pathogenic pathways, including of the IL-1, IL-36, IL-8 and granulocyte colony-stimulating factor signaling pathways, have been studied as emerging treatments.","PeriodicalId":17887,"journal":{"name":"Kompass Autoimmun","volume":"69 1","pages":"114 - 116"},"PeriodicalIF":0.0,"publicationDate":"2022-07-20","publicationTypes":"Journal Article","fieldsOfStudy":null,"isOpenAccess":false,"openAccessPdf":"","citationCount":null,"resultStr":null,"platform":"Semanticscholar","paperid":"73778222","PeriodicalName":null,"FirstCategoryId":null,"ListUrlMain":null,"RegionNum":0,"RegionCategory":"","ArticlePicture":[],"TitleCN":null,"AbstractTextCN":null,"PMCID":"","EPubDate":null,"PubModel":null,"JCR":null,"JCRName":null,"Score":null,"Total":0}
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期刊
Kompass Autoimmun
全部 Acc. Chem. Res. ACS Applied Bio Materials ACS Appl. Electron. Mater. ACS Appl. Energy Mater. ACS Appl. Mater. Interfaces ACS Appl. Nano Mater. ACS Appl. Polym. Mater. ACS BIOMATER-SCI ENG ACS Catal. ACS Cent. Sci. ACS Chem. Biol. ACS Chemical Health & Safety ACS Chem. Neurosci. ACS Comb. Sci. ACS Earth Space Chem. ACS Energy Lett. ACS Infect. Dis. ACS Macro Lett. ACS Mater. Lett. ACS Med. Chem. Lett. ACS Nano ACS Omega ACS Photonics ACS Sens. ACS Sustainable Chem. Eng. ACS Synth. Biol. Anal. Chem. BIOCHEMISTRY-US Bioconjugate Chem. BIOMACROMOLECULES Chem. Res. Toxicol. Chem. Rev. Chem. Mater. CRYST GROWTH DES ENERG FUEL Environ. Sci. Technol. Environ. Sci. Technol. Lett. Eur. J. Inorg. Chem. IND ENG CHEM RES Inorg. Chem. J. Agric. Food. Chem. J. Chem. Eng. Data J. Chem. Educ. J. Chem. Inf. Model. J. Chem. Theory Comput. J. Med. Chem. J. Nat. Prod. J PROTEOME RES J. Am. Chem. Soc. LANGMUIR MACROMOLECULES Mol. Pharmaceutics Nano Lett. Org. Lett. ORG PROCESS RES DEV ORGANOMETALLICS J. Org. Chem. J. Phys. Chem. J. Phys. Chem. A J. Phys. Chem. B J. Phys. Chem. C J. Phys. Chem. Lett. Analyst Anal. Methods Biomater. Sci. Catal. Sci. Technol. Chem. Commun. Chem. Soc. Rev. CHEM EDUC RES PRACT CRYSTENGCOMM Dalton Trans. Energy Environ. Sci. ENVIRON SCI-NANO ENVIRON SCI-PROC IMP ENVIRON SCI-WAT RES Faraday Discuss. Food Funct. Green Chem. Inorg. Chem. Front. Integr. Biol. J. Anal. At. Spectrom. J. Mater. Chem. A J. Mater. Chem. B J. Mater. Chem. C Lab Chip Mater. Chem. Front. Mater. Horiz. MEDCHEMCOMM Metallomics Mol. Biosyst. Mol. Syst. Des. Eng. Nanoscale Nanoscale Horiz. Nat. Prod. Rep. New J. Chem. Org. Biomol. Chem. Org. Chem. Front. PHOTOCH PHOTOBIO SCI PCCP Polym. Chem.
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